Gastronomische tweetsVandaag het vervolg op kokkerellen met letters. In deel 1 roken we aan de 5 ingrediënten voor een lekkere tekst. Hoe pas je deze principes toe als je gaat twitteren? Gaat het bij tweets alleen om de inhoud? Of moet je ook nog op vorm en verwoording letten? En dat allemaal in 140 tekens? Het lijkt de wereld van de gastronomie wel. In ieder restaurant met Michelin-ster weten ze het: je verleidt je gasten met kleur, vorm en smaak.

De ideale tweets zijn mooi van kleur, hebben diversiteit in vorm en zijn precies pittig genoeg.

Twitterkruiden

Grote vraag is natuurlijk: hoe doe je dat dan? Je kunt een meestercursus volgen, waarin je de chefkok mag nadoen en hij na afloop kritisch aan je gerecht zal nippen. Een andere manier is: zelf eindeloos oefenen in de keuken. Het kan in ieder geval geen kwaad om alvast wat potjes en kruiden klaar te zetten. Wat doet het altijd goed? Waar moet je voorzichtig mee zijn? En wat matcht absoluut niet?

Kleur

Of je nu veel of weinig in een restaurant komt, het uiterlijk van een gerecht maakt je nieuwsgierig naar meer. Geen onbestemde kleuren op je bord, maar een glanzend oranje bolletje of een verse groene stengel. Zo doorzoek je ook je timeline:

  • ‘Hollywood stories?’ Zuurstokroze, kiespijn.
  • ‘Dacht ik rustige ochtend te hebben geeft Andre Rouvoet zo persconferentie over zijn vertrek uit de politiek…’ van @fritswester, dus rood!
  • @pseudoniem: ‘hmmm ik zie dat ik ‘ik wordt’ schreef…. #fail’ Reply @pseudoniem: ‘als #lifecoach zou ik zeggen ‘je hebt behoefte aan meer in je leven’. Maar ja, ik ben #tekstschrijver. En zelfs hun hebben het.’ Neem je jezelf niet te serieus, lichtblauw.
  • @Koningin_NL: ‘Is er een Engels woord voor #waxinelichtjeshouder? Wij willen de Britse geheime dienst nog even waarschuwen. #royalwedding’ Mijn favourite Twittervriendin, ze weet altijd een glimlach bij me te voorschijn te toveren, daarom oranje!

Vorm

  • Standaardvorm: bezoekers van je website een automatische tweet laten plaatsen: ‘Zojuist het gratis e-book van @auteur gedownload.’ Dit gaat er na twintig keer uitzien als een hergebruikte salade waar de #smaakpolitie niet blij van wordt.
  • ‘Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat de meest populaire naam voor CEO’s in Nederland Cees is’ http://bit.ly/l8fKhP #iedereenceo Prikkelend, link naar werk, maar wel met een knipoog.
  • ‘Leef vandaag, want niemand heeft je morgen beloofd.’ Je ziet ze steeds meer, de oneliners onder de 140 tekens. Voor wie zijn ze? Mensen die het niet meer zien zitten? Of tweeps die zichzelf al tweetend de dag door moeten helpen? Doe dit alleen als je heel zeker weet dat je origineel bent en het toevallig geen quote van Boeddha, Mohammed of Steve Jobs is.

Smaak

  • Pittig genoeg? 15-jarig model uit examenjaar vmbo maakt leraar Nederlands blij. http://ow.ly/4CkYl#fotoaksie @TekstschrijverT
  • Zoet: de FF of Follow Friday voor tweeps die je op een presenteerblaadje wilt aanreiken.  Wees enigszins voorzichtig met deze smaakmaker. Niet iedereen houdt van amuses.
  • Beetje bitter: ‘Als je volledig in jezelf geloofd, ben je tot vele dingen instaat…’ Komt dat alleen door de spelfouten?
  • Fris! Want zelf gemaakt: @copykoppie: Ook jij staat hierbij. Zoek jezelf tussen deze 140 verbindingen http://t.co/W8isVon

Is smaak persoonlijk?

Natuurlijk zijn de smaakpapillen van een tekstschrijver anders dan die van een CEO. Maar deze zijn bang in de keuken, heb ik net gelezen. Iedereen eet en leest uiteindelijk toch wat hij zelf het lekkerst vindt. Bovenstaande smaakideeën zijn dan ook niet meer en niet minder dan een richtlijn. Laten we met z’n allen voedselverspilling tegengaan! Ik ben heel benieuwd naar reacties of aanvullingen! En dat is geen drie-sterren-beleefdheid!

0 Shares:
Dit artikel is 3.184 keer gelezen