Voor mij als Social Media Addict (volgens de test van Xaviera, maar durf het zelf ook wel te bevestigen) vormt Social Media een onderdeel van mijn dag. Als ik wakker word, kijk ik op mijn telefoon of er nog een tweet of berichtje op Facebook binnen is gekomen. Bij aankomst op werk zet ik als eerst  Tweetdeck aan om te zien wat er allemaal op Social Media vlak gebeurd is.

Voor mij is het de normaalste zaak van de wereld om intensief met social media bezig te zijn. Maar toch vraag ik me af: hoe overtuig je de mensen die nog wat terughoudend zijn of die niet direct de Return On Investment ervan zien. Binnen ons bedrijf was de eerste stap om de mensen informatie te geven over social media in zijn algemeen en vervolgens wat je ermee kan doen. De volgende stap is echter hoe verander je het denkbeeld van deze mensen?

Gelukkig heb ik hiervoor input gekregen. Tijdens de Social Media Club Amsterdam (#smcadam) op woensdag 18 mei was er een erg interessante spreker over social media, namelijk David Meerman Scott. Een van de belangrijkste punten is volgens hem dat je niet moet spreken over social media, maar over Real Time Communication. In zijn ogen zijn er 4 elementen die een belangrijke rol spelen en noodzakelijk zijn voor real time communication:

  1. ‘Real Time Communication Officer’: Iemand die dedicated bezig is met social media/real time communication.
  2. ‘Real Time Communication Guidelines’: Duidelijk guidelines die ervoor zorgen dat mensen gestimuleerd worden om social media te gebruiken. Het gaat er meer om hoe men social media kan gebruiken, dan wat ze niet mogen doen. Focus op stimuleren van het gebruik!
  3. ‘Technology network/infrastructure’: De faciliteiten moeten aanwezig zijn. Iedereen moet social media kunnen gebruiken zonder dat ze belemmerd worden door ICT beperkingen of restricties.
  4. ‘Real Time Communication mindset’: De denkwijze van mensen moet veranderd worden. Het gaat om een verandering van lange termijn planning aan de hand van ervaringen naar real time engagement. Het gebeurt in het nu en je moet er direct opin kunnen spelen en niet afhankelijk zijn van eerder gemaakte lange termijn planningen.

Na deze noodzakelijkheden gehoord te hebben, kwam er bij mij een grote & belangrijke vraag naar voren: Hoe zorg je ervoor dat de mindset veranderd wordt? Een van de moeilijkste dingen in mijn ogen. Gelukkig had David ook hiervoor een aantal suggesties:

  • ‘Show a succes’ –> Laat de mensen zien dat het werkt en nog veel belangrijker, dat je laat zien hoe je dit succes bereikt hebt.
  • Laat zien dat je klanten gebruik maken van social media en dat het dus absoluut nut heeft om er zelf ook wat mee te doen.

Uiteraard heeft Dave Meerman Scott nog veel meer interessante suggesties, maar die kan je zelf lezen in zijn boek ’The new rules of Marketing & PR’. Voor mij in ieder geval erg inspirerend! Wil je meer weten over David Meerman Scott, volg hem dan op twitter @dmscott

0 Shares:
Dit artikel is 3.144 keer gelezen