Nu mobile marketing steeds meer tot wasdom komt, lift mobile gaming hard mee op het succes. Spelontwikkelaars ontdekken de stimulerende mogelijkheden van adverteerders en sponsoren en vice versa. Verwacht mag dan ook worden dat mobile game advertising een stevige rol van betekenis zal spelen in mobile marketing. Het mag dan ook niet onlogisch klinken dat steeds meer bedrijven dit terrein verkennen om wat meer engagement te creëren.
Angry Birds
Het mobieltje inmiddels zo´n beetje verworden tot een vitaal, extern orgaan van het menselijk lichaam en de technische mogelijkheden eindeloos, staan er voor mobile marketing nog weinig obstakels in de weg. We kunnen alles met ons mobiele telefoon. George Bray vatte het referend aan het immense succes van Angry Birds (140 miljoen downloads) mooi samen.
@georgebray: Your mobile phone has more computing power than all of NASA in 1969. NASA launched a man to the moon. We launch a bird into pigs.
Audi
De grote bedrijven hebben de macht en kracht van mobile games al een tijdje in de gaten. Door het creëren van spelletjes en periodiek prijzen uit te delen aan de beste spelers daarvan, binden ze een belangrijke doelgroep aan zich. Via diverse social media verspreiden deze gamers de naam van zowel het spel als het bedrijf met grote snelheid. Een mooi voorbeeld betreft Audi. Hoewel het automerk er niet voor koos een geheel nieuwe game te laten ontwikkelen, heeft het een take-over gedaan van Asphalt van Gameloft. En ja, je kan een Audi winnen.
httpv://www.youtube.com/watch?v=uYhxaee_QJ4
Tap Me
Met wereldwijd zo’n 300 miljoen mobile gamers die meer tijd besteden aan het spelen van spelletjes op hun mobiel dan het toestel voor z’n eigenlijke functie te gebruiken, is deze markt voor adverteerders onwijs interessant. Hoe fijn zou het daarom zijn wanneer het plaatsen van advertenties in games net zo makkelijk werd als in een lokale flutkrant. De lancering van het mobile gaming ad platform Tap Me zal dit snel mogelijk maken. Uit de demo blijkt hoe goed het werkt. Een belangrijk aspect van deze tool is dat het spel namelijk niet wordt onderbroken door de advertentie. Iets waaraan gamers een bloedhekel hebben. Het platform is indrukwekkend en simpel bovendien. Kijk maar.
Tap Me Developer Demo from Tap Me on Vimeo.
Kiip
Een andere ontwikkeling in de mobile gaming wereld betreft Kiip. Een nieuw type netwerk voor adverteerders die gamers beloningen geeft voor in-game prestaties. Ofwel, een milkshake in ruil voor je ultieme highscore. Gebaseerd op de veronderstelling dat gelukkige mensen gevoeliger zijn voor reclame, zal ook de door deze organisatie ingezette vorm van adverteren naar verwachting in de toekomst nogal wat potten breken. Of anders toch zeker de organisatie zelf.
Highscore
Steeds meer raakt de online (gaming) wereld verbonden met real-life. Doordat we spelletjes werkelijk overal spelen en op elk willekeurig moment van de dag, ontstaat er een terrein waarop adverteerders op verschillende manieren de aandacht van de klant kunnen trekken. Een spelelement biedt daarbij mogelijkheden op een goede (high)score van deze aandacht. En dat is interessant. Voor speler en adverteerder. Spelen wanneer je ook nog iets kan winnen doet je vingers tenslotte toch net wat sneller langs dat scherm bewegen.