Google kwam vorige week op de proppen met de #Chromebook, de laptop die alleen maar met online toepassingen werkt.  Die hashtag hoort er natuurlijk niet bij, maar ik kwam dit feit op het spoor doordat het een twitter trending topic was, en visualiseer ik de Chromebook dan zie ik nu nog elke keer dat hekje ervoor.

krat met een pijl erboven die in het krat wijst

Google heeft bij zijn Chromebook – leverbaar vanaf 15 juni – een hele website opgetuigd met uitleg, filmpjes en mooie kreten. Natuurlijk zit daar ook een filmpje bij van een school die tot volle tevredenheid de Chromebook gebruikt om beter onderwijs te geven. Google zou Google niet zijn als het niet probeerde de doelgroep voor zijn producten zoveel mogelijk op te rekken door ook dit onderwijsfilmpje online te zetten. Wel een beetje vreemd dat die school al zo tevreden over de Chromebook kan zijn terwijl het apparaat nog niet verkrijgbaar is.

Ik zeg dit niet om Google af te kraken of omdat ik een bijzondere aversie zou koesteren tegen de Grote Zoeker uit Mountain View, US. Google heeft mijn computergebruik en het online werken een stuk prettiger gemaakt, dat is een feit.

MAGA

Behalve Google wil ik ook die Grote Anderen hier voorbij laten komen: Microsoft, Apple, Adobe. Alle vier zijn ze superleverancier van hard- en software waar geen computergebruiker omheen kan. Deze MAGA-bedrijven (Microsoft, Apple, Google, Adobe) proberen zoals elk bedrijf hun winst te maximaliseren en een van de middelen daarvoor is de doelgroep vergroten: meer gebruikers voor je bestaande product. Niks op tegen, en ook heel begrijpelijk dat ze zich op het onderwijs richten: heel veel gebruikers en zelfs gebruikers die je al op jonge leeftijd aan jouw producten kunt binden, wat wil je nog meer? Dus de MAGA’s  vertellen de scholen hoe ze hun onderwijs zouden kunnen verrijken, stroomlijnen en hun leerlingen beter motiveren. Maar altijd doen ze korte tijd later hun boodschappentas nog wat verder open om daar een van de eigen producten uit te halen. Want beter onderwijs, dat maak je toch vooral met de producten die zij leveren, die zijn daar nu eenmaal ideaal voor.  iLife om creativiteit in je onderwijs te brengen, Sharepoint om kennis te delen, Sketchup voor in de techniekles, PhotoShop voor opnieuw die creatieven. Hoe begrijpelijk ook, het geeft een nasmaak en als je mij vraagt komt dit echt, waarachtig, authentiek, genuine over, dan denk ik nee.

Echt

Waren we er, onder andere door sociale media, inmiddels niet achtergekomen dat je juist met echtheid en betrokkenheid je publiek moet winnen? Dan ligt daar de kans voor MAGA. Als deze vier (of meer) nu eens gezamenlijk het onderwijs benaderen met informatie, visie en misschien zelfs een paar diensten, dan kiezen die scholen daar zelf hun producten bij en biedt het iedereen profijt, de scholen, de bedrijven, de samenleving. Zonder nasmaak.

0 Shares:
3 comments
  1.  "Wel een beetje vreemd dat die school al zo tevreden over de Chromebook kan zijn terwijl het apparaat nog niet verkrijgbaar is." –> Ja! Haha!

  2. @Paul en Eva: Misschien helemaal niet zo vreemd; ze hebben hun systeem gewoon door een school laten testen?

Comments are closed.

Dit artikel is 2.902 keer gelezen