De social media button die overal onder de websites en artikelen staat, levert bij bezoekers de indruk op van interactie. Maar heeft zo’n knop wel effect? Kan het de oude reactiemogelijkheid onder blogs vervangen?

Wil je meetellen dan plaats je een social media button onder of naast je blog. Diensten als addthis.com maken het mogelijk om snel en eenvoudig een ‘sharing’-button onder je blogartikel te plaatsen. In sommige gevallen zit het al verstopt in het template van de website. In andere gevallen moet je het expliciet onder een artikel plaatsen. Het resultaat is een aandachttrekker en vooral de suggestie dat je als organisatie aan social media doet.

Wordt er nu veel gebruik gemaakt van deze mogelijkheid? Mijn blog wolkenhemel.blogspot.com bijvoorbeeld heeft deze knop standaard in het template. Onder elk artikel staat het balkje waarbij je via twitter.com of facebook.com het artikel aan te prijzen bij je volgers of vrienden.

Bezoekers maken vrijwel geen gebruik van de mogelijkheid het artikel op twitter of facebook aan te prijzen. Het is veel effectiever om een rss-feed van de blog naar facebook te plaatsen of twitter, dan om bezoekers via je blog het artikel aan te laten prijzen. Een rss-feed heeft meer kans op een RT dan een social media button. Dat is tenminste mijn ervaring.

Veel laadtijd
De social media button onder een artikel vraagt ook veel laadtijd van de website. Een hoge laadtijd is negatief voor zoekmachines als google en levert daarmee minder bezoek op. Kortom, het effect van de social media button is zo gering dat je hem beter helemaal weg kunt halen.

Pas wanneer je webpagina duizenden bezoekers trekt, dan is de kans groter dat je werkelijk clicks krijgt op basis van de social media button. Dit effect zie je optreden bij nu.nl, telegraaf.nl of geenstijl.nl. Hier komen zoveel bezoekers dat er altijd wel mensen zijn die het artikel aanprijzen.
Het effect speelt echter bij het merendeel van de artikelen nauwelijks op.

Emotioneel effect
Artikelen die direct een emotioneel effect oproepen bij bezoekers, zijn zeer gebaat bij een social media knop. De inhoud is grappig, ontroerend of juist iets waar je je boos om maakt. Het laatste kan werkelijk een enorme stortvloed aan verwijzingen opleveren. Op dat moment is de knop zeer effectief en zal een hose aan traffic naar je website genereren.

Het is te vergelijken met de oude ‘mail this’ knop bij een websitepagina. De knop wordt vrijwel niet gebruikt en kan eigenlijk wel in de prullenbak. Ik denk dat alleen organisaties gebaat zijn bij een dergelijke knop die op een eenvoudige manier willen verwijzen naar een formulier of regeling. In dat geval kan het ook uitermate handig zijn om de social media button in te zetten. Een attentie via twitter of facebook krijgt bijna net zoveel waarde als een mailtje. Dat zie ik zelf bijvoorbeeld aan de bakkentweet van de gemeente Almere.

Weghalen of laten staan?
Moet ik de addthis.com button nu weghalen of laten staan op mijn website? Gebruik de social media button alleen als je er direct meerwaarde van hebt. Zet het middel dan vooral zelf actief in. Het kan handig zijn om mensen zo op specifieke formulieren of regelingen te wijzen. Ook is het ideaal om iemand via mail of tweet te attenderen op een mogelijkheid. Als je dat niet doet en bezoekers maken ook geen gebruik van de button, dan is het alleen maar belastend voor je website. Dan doe je er verstandig aan de button te verwijderen.

0 Shares:
5 comments
  1. Wat een interessant artikel! Ik heb er nooit over nagedacht om zo een knop toe te voegen maar gezien ik veel over en met emotie blog, is het misschien toch wel de moeite waard. Thanks

    Groetjes

  2. Interessant, want je ziet die buttons bijna overal. Ben benieuwd of voor andere webmasters ook geldt dat het voor hen niet werkt.

  3. Goed artikel, maar niet mee eens! Ook al maakt maar één iemand gebruik van de knop, dit leidt al snel tot een behoorlijk aantal extra bezoekers. Dan gaat het natuurlijk niet om honderden per tweet, maar toch: nieuwe bezoekers hebben is een belangrijk doel van de meeste sites. En die paar nieuwe bezoekers kunnen dan vaste bezoekers worden, en zo gaat het door. Toch?

  4. Ik gebruik Addthis nu een tijdje voor mijn blog en uit de statistieken blijkt dat er best veel gebruikt van wordt gemaakt. En al is het maar 1 tot 10 keer, dan nog ben ik tevreden. Een bezoeker extra, is nog altijd één bezoeker meer. ;-) Al duurde het wel even voordat er leuk op werd geklikt. Maar ja, het ene onderwerp leent zich soms er ook beter voor dan de ander …

  5. Als de share knop niet gebruikt wordt, dan is de kans groot dat de content niet interessant is, dat ligt niet aan de button!

    Eerlijk gezegd vind ik dit deel nogal een wazig verhaal: een rss feed heeft meer effect dan share buttons? Waar baseert de schrijver dit op? Of begrijp ik het verkeerd?

    Ik hoop maar niet de Marketingfacts de tweet button weghaalt… Gemiddeld 200 tweets waarvan de helft of meer via de button, is mijn observatie bij mijn eigen artikelen!

    Meestal heeft een share knop alleen effect bij dynamische content, maar vaak zie je de knop opduiken bij statische pagina's, bedoel je dat?

Comments are closed.

Dit artikel is 5.660 keer gelezen