Het is een nachtmerrie van iedere blogger: je site is dagen uit de lucht. Zoiets overkwam mij een tijdje geleden. Voor de tweede keer. Nog niet eens zó erg, alleen vond de storing plaats op een vrijdagmiddag en was de helpdesk van de webhost niet meer te bereiken. En wat kan je dan doen behalve het sturen van een paar mailtjes? Niets, zo blijkt. En dan zit er maar één ding op: een nieuwe webhost zoeken. Nu kreeg ik overigens wel hulp van een webmaster die normaal gesproken zonder helpdesk voor alle technische problemen een oplossing vindt, maar ook hij wist niet meer hoe hij de storing moest oplossen. ‘Ik vrees dat het de database is. Daar zal toch je webhost naar moeten kijken’, mailde hij vriendelijk. Best een goede oplossing, maar niet als de helpdesk van je webhost op vrijdag om 18.00 uur de luiken sluit tot maandagochtend. En nee, er was geen extra bezetting op de helpdesk. Mails en tweets werden niet beantwoord en het eerste antwoord van de helpdesk kwam pas op maandagmiddag rond 15.00 uur. Inmiddels was de storing al opgelost. Wat was dan ook het antwoord van de helpdesk: ‘Wij kunnen geen problemen constateren met uw database. Ik kan er gewoon op inloggen via phpMyAdmin.’ Prachtig. Ik ook. Applaus. En dan kan je maar één ding doen als klant: een nieuwe webhost zoeken. Maar dat is nog moeilijker dan gedacht dankzij het grote aantal webhosts. Overigens staan die allemaal wel vermeld op websites als Webhostingreviews en Webhosters. Maar als ik soms de reviews las, waren de ervaringen van andere klanten al niet veel beter. Dan maar op Twitter vragen wat de ervaringen waren van andere bloggende tweeps met hun webhosts. Ook daar kreeg ik uiteenlopende reacties over webhosts. Sommige waren positief, anderen negatief. De grootste klacht? De helpdesk reageerde amper of was – zoals eerder in mijn geval – in geval van storing gewoon niet bereikbaar. Dat gaf te denken. Websites draaien 24/7 en dat betekent dat technische problemen niet alleen op een willekeurige dinsdag plaatsvinden, maar ook wel eens op vrijdagnacht of zondagmorgen de kop opsteken. Als de helpdesk dan niet bereikbaar is, kan je site uren, zo niet dagen, uit de lucht zijn. Maar de meeste webhosts lijkt dat niet te deren of vinden een dagelijkse bezetting te duur. Als je maar betaalt, dan ben je ergens op maandag weer eens aan de beurt, lijkt het credo van sommige webhosts te zijn. En daarom informeerde ik eens op Twitter bij een andere tweep die in het dagelijks leven zakelijke websites beheert. Dan maar wat meer betalen. ‘Particulieren doe ik eigenlijk niet. Alleen maar zakelijke klanten, want ik kost 2000 euro per maand’, tweette hij vrolijk terug. Nu heb ik veel over voor mijn blog, maar 2000 euro ophoesten per maand voor het onderhoud van een website, laat ik toch liever aan grote bedrijven over. Al geef ik die bedrijven groot gelijk. Je zult maar een grote webshop hebben die een paar dagen lang eruit ligt. Kost je héél véél omzet. Maar als particulier kost het een storing je óók veel bezoekers en pageviews. En dus zit er niets anders op dan verder te zoeken naar een nieuwe webhost. Het liefst zonder storingen. Maar met een helpdesk die ook in het weekend je daadwerkelijk wil helpen. Ik heb ‘m nog niet gevonden. Gerelateerd Geschreven door daniellespoelstra