Een groot onderdeel van usability bestaat uit het nadoen van anderen. Niet omdat je moet leren van andere sites (alhoewel, dit is natuurlijk ook een beetje zo), maar omdat gebruikers een bepaalde site-opbouw gewend zijn. Gebruikelijk maakt gebruiksvriendelijk.

Zo verwacht iedereen dat op de homepage van een site kort staat uitgelegd wat het bedrijf ongeveer is en wat je ermee kan. Als het hier niet staat, denken bezoekers dat het op de hele site niet meer staat en zijn ze weg. Dat is een gemiste kans.

De links op de homepage moeten ook duidelijk zijn. Het is wel erg leuk voor de mensen die de site al kennen om originele kopjes en creatieve afbeeldingen te gebruiken als navigeersysteem, maar dit is niet gebruiksvriendelijk voor nieuwe gebruikers. Een forum moet dus gewoon ‘Forum’ of eventueel ‘Discussie’ heten, niet ‘Gesprek’ of ‘Kletsplein’. Ook voor zoekmachineoptimalisatie is het trouwens belangrijk om gebruik te maken van duidelijke trefwoorden, dus dit onderdeel loont dubbel.

En als een gebruiker veel heeft doorgeklikt en uiteindelijk even de weg kwijt is, wil deze door op het logo te klikken weer terug op de homepage zijn. Het logo moet dus op elke pagina een link zijn naar de homepage, gewoon omdat verdwaalde bezoekers dit verwachten.

Iets anders wat gebruikelijk is is het kopje ‘Contact’. Het is gebruikelijk om dit kopje op elke pagina van de site te hebben aan het einde van een opsomming links. Dit kopje moet dus rechtsboven, linksonder of rechtsonder. Of het dan naar een invulscherm of een pagina met mailadressen leidt, maakt niet uit, zolang mensen die ernaar zoeken het maar snel kunnen vinden.

En zo is er nog een hele hoop verder af te kijken van andere sites. Te veel creativiteit op het web is niet goed!

0 Shares:
4 comments
  1. Voor veel websitebezoekers is het niet vanzelfsprekend dat het logo linkt naar de homepage. Een homebutton in de navigatie is daarom ook geen overbodige luxe.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.300 keer gelezen