social media tekst

Tekstschrijvers zijn er om een lang verhaal kort te maken. Of om een leeg bord vakkundig dan wel spannend op te maken. Zoals alle vakmensen lijd ook ik aan beroepsdeformatie. Op mijn social media kanalen speur ik naar tekst. Ik kijk of een tekst klopt en klinkt, kortweg, of het een lekker verhaal is, waar ik m’n tanden in wil zetten.

Wat is lekker?

Of iets lekker is, is enerzijds een kwestie van smaak. Aan de andere kant is er ook een algemeen smaakidee. En iedereen die een tijdje doorgebracht heeft op Twitter, LinkedIn, Facebook en consorten zal beamen dat niet alles lekker is, wat we voorbij zien komen. Dat kan ook niet, alle social media voorschriften ten spijt. Maar onze teksten hebben wel optimale zorg nodig. En dat begint niet bij de presentatie, maar bij het voorbereiden van de inhoud.

Hoe zorg je voor een tekstuele uitsmijter?

1. Kies allereerst je momenten om tekst te delen.

Met letters is het net als met chocola: beter in één keer alles delen en consumeren dan verspreid over de dag. Dat zorgt alleen maar voor een wisselende suikerspiegel en aanverwant humeur. Voorzie je bezoekers daarom op voorspelbare momenten van een portie gezonde inhoud. Zie de alertbox van Jakob Nielsen waarin hij eens per maand een veel te lange tekst produceert over usibility, die ik overigens graag lees.

2. Geef toegevoegde waarde aan je tekst.

Neem een origineel recept en koop je ingrediënten van goede kwaliteit zelf in. Of verbouw ze desnoods zelf in je eigen tuintje. Alleen maar doorverwijzen naar een website of herhalen van reeds gepubliceerd nieuws is niet smaak- en spraakmakend genoeg. Bedenk goed wat de moeite waard is om je bezoekers voor te schotelen. Veel tweets/updates ademen een sfeer van ‘Gelukkig, ik weet weer wat om klaar te maken’. Maar die gedachte moet je niet toestaan, alleen als je om 17.45 uur achter het aanrecht staat. Een geheel eigen toon treft @JohanKoning, de uitvinder van de term Telegraafje, zowel op zijn blog als op Twitter.

3. Neem voor een online ‘discussie’ een onderwerp waarvan je wakker ligt:

  • Superhandig: hoger in Google met deze 17 gratis tools.
  • Origineel: algemene website review: beoordeel websites van anderen en laat die van jou beoordelen.
  • Op het randje: ik ben mijn SEO-cursus aan het herschrijven. Welk onderwerp mag absoluut niet ontbreken?
  • Nogal privé: als een collega om zeven uur ‘s avonds belt, zeg ik niet ‘sorry, ik ben aan het eten’.
  • Gemiste kans: is de inhoud van dit artikel duidelijk?

4. Ga alleen bloggen als je van schrijven houdt.

Schrijf een blogtekst omdat het onderwerp je hoog zit en niet om klanten binnen te halen. Een mooi voorbeeld van een blogger die zijn collega’s, maar misschien ook wel zijn klanten, een groot plezier doet, is TekstschrijverTim. Bijvoorbeeld met Waarom opdrachtgevers met plezier een serieus uurtarief betalen. O ja, download gelijk even zijn poster met Tien tekstblunders die wij nooit (meer) maken!

5. En de finishing touch: poets je spelling op.

Eerlijk is eerlijk: je valt als netwerk-expert pas echt op als je schrijft: ‘Zullen we linke?’ Of als er in je profiel staat dat je antrepeneur bent. Zet in je favorieten www.woordenlijst.org en taaladvies.net.

Drie-sterren-tekst

Best lastig natuurlijk om altijd een drie-sterren-tekst te schrijven. Nou ja, als ik dan toch in eigen keuken sta: je kunt er ook iemand voor inhuren. Verras je bezoekers eens met een bijzondere tekst op je social media-menu!

Volgende keer in deel 2: hoe schrijf je een goede tweet, dat wil zeggen: mooi van kleur, diversiteit in vorm en precies pittig genoeg.

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 4.176 keer gelezen