“De techniek gaat snel,” hoor je dan iemand zeggen. En dan ben je geneigd het met die persoon eens te zijn. Een supercomputer in je handtas of broekzak, overal en altijd bereikbaar, 3g Internet waar je ook loopt dus wikipedia altijd onder de knop. Dat had je tien jaar geleden nog niet. 
En dan ga je een lang weekend naar België. Toch niet bepaald de andere kant van de wereld. Het soort expeditie waarvoor je een klein weekendtasje inpakt en waar je met twee drukken op het gaspedaal bent. En wat blijkt: je hele technische infrastructuur is in elkaar gedonderd. Tenzij je die infrastructuur wilt onderhouden met werkelijk bankberovingswaardig hoge kosten.

Infrastructuur is niet zo snel

De techniek gaat snel maar de bedrijven die voor de infrastructuur zorgen om die techniek te gebruiken gaan errug laaaaaaaangzaaaaaaaam. Op 27 mei 2009 (negen ja), schreef ik een artikeltje voor deze site over het gebruik van mobiele telefoons in het buitenland. Het is nu bijna op de kop af 2 jaar later. Telefoons en mobiel datagebruik hebben grote sprongen gemaakt sindsdien. Maar de geldelijke vergoeding die een provider durft te vragen voor gebruik van de telefoon in het buitenland is – hoewel lager – toch altijd nog vergelijkbaar met struikroof.

Er klopt iets niet

De vraag is waarom? Waarom moet het gebruik van een apparaat op een bestaand netwerk zoveel meer kosten als het apparaat aan iemand behoort die van buiten de landsgrenzen komt? Leggen al die toeristen dan werkelijk zo’n grote druk op het netwerk? Maar waarom betaalt mijn provider dan niet een gedeelte van die kosten? Tenslotte maak ik in die dagen of weken geen gebruik van hun netwerk dus hun druk is verlaagd. Kortom: Hi betaald BASE het verschil in druk en ik betaal BASE een normaal bedrag voor gebruik. Iedereen tevreden. Toch?

Nee. Het gaat er niet om of iedereen tevreden is, het gaat er om wat wij als gebruiker bereid zijn te betalen. Zolang we het pikken, betalen we zowel onze eigen provider als die in het buitenland en wordt er dubbel verdient aan onze reislust en het feit dat we geen vragen stellen.

Het kán goedkoper

Let op mijn woorden: zodra – om een voorbeeld te noemen – Google met wereldwijd gratis WiFi komt, kunnen de prijzen voor drie of 4G-gebruik in het buitenland ineens drastisch naar beneden. Bij navraag zal dan gezegd worden dat de telecombedrijven enorme verliezen moeten trotseren maar dat ze gedwongen worden door de ‘gratis’ concurrentie van Google. Oh, wat zullen we een medelijden betuigen voor deze arme bedrijven die zich als klassieke Romeinse keizers zullen wentelen in hun zelfmedelijden. De laatste dagen van Rome, ik hoop dat ze gauw ingaan in de telecomindustrie, want ergens voel ik me altijd enorm genaaid als ik een SMS-je stuur met twee regeltjes tekst vanuit België. Een grote deuk in mijn terrasjesbudget voor dat weekend. En die grote slok op een pintje neem ik de grote telecombedrijven hoogst kwalijk.

0 Shares:
5 comments
  1. Waarom niet één aardig woordje voor het Europees Parlement wie een limiet hebben ingesteld voor de kosten voor Europese datadiensten. Beetje jammer. Daarnaast loopt de wetgever altijd achter de praktijk aan. De markt zal dus altijd eerst de voor hen meest gunstige oplossing komen.

    Ow, en er vanuitgaan dat België sneller internet heeft als NL, voor de Belgen zelf, moet ook nog maar eens een wiki lezen, dat valt allemaal reuze tegen daaro, helaas.

    Dan over Google Wireless, dat is al operationeel in enkele steden in de US, maar verwacht nou niet dat het snel hierheen komt, daarvoor is de techniek nog te kostbaar.

    Vaak heb je in het buitenland trouwens gratis wifi op allerlei plekken in grote steden, in NL heeft de Opta daar echter een stokje voor gestoken, door een verplichte mogelijkheid tot aftappen te handhaven. Dat blijft keer op keer verbazing opwekken bij gasten die ik NL ontvang. Kunnen we daar niet eens iets aan veranderen voordat we over het buitenland klagen ;)?

    1. Waarom wel een aardig woordje voor het Europees parlement? De max is ingesteld op €60,- wat ik nog steeds belachelijk vind. Mobiel data-gebruik is inmiddels normaal geworden maar €60,- na een korte vakantie is een premium-service prijs. Die € 60,- heb je namelijk zo bereikt met de torenhoge bedragen die gevraagd worden.

      Beter lezen: want ik ga er nergens vanuit dat in België Internet sneller is dan (NB niet 'als') in Nederland. Ik weet wel beter want ik kom erg vaak in België. Daar heb ik geen WikiPedia voor nodig.

      Ik verwacht helemaal niet dat Google WiFi snel hier zal komen. Maar ik verwacht wel dat een soort gelijk netwerk hier ooit zal komen, snel of niet. Zodra dat er is zullen de Europese telco's het zwaar krijgen.

      En waar klaag ik over het buitenland? Ik klaag over het feit dat mobiel data-verkeer buiten je eigen land duur is. Dat geldt zowel voor gasten die hier komen als wanneer wij te gast zijn daar.

      Tip: misschien het stukje nog een keer rustig lezen?

      Henk.

      1. Hey,

        Lezen (en foutloos schrijven) was al nooit mijn sterkste punt… ;). Bedankt voor the follow up. Die 60 euro vind ik ook opvallend inderdaad. Maar het is tenminste een stap vooruit, niet? De infrastructuur voor meer is er mee gelegd.

        Ow, en dat buitenland, daar wou ik zelf even over klagen… ;)

        Thomas.

        1. Hmm, tsja, maar het is natuurlijk vreemd dat hier weer(!) de overheid ingrijpt in een commercieel systeem. Het maakt het geheel zo half-half en zeer ingewikkeld. Wanneer gaan bedrijven nu eens inzien dat geld verdienen niet betekent dat je direct betaald moet worden voor iedere seconde van iedere dienst? Google heeft dat wel begrepen en vaart er wel bij. Facebook en Twitter begrijpen dat en varen er wel bij. En zo kan ik nog wel even door gaan met voorbeelden. De telco's zouden hun diensten, gezien de markt waar ze zich nu in begeven, ook anders kunnen (moeten?) inrichten om aansluiting te vinden bij de 2.0 manier van zaken doen. Laat staan de 3.0 manier, what ever that may become.

          Henk

Comments are closed.

Dit artikel is 3.346 keer gelezen