Wat Twitter is hoef ik niet uit te leggen aan bezoekers van de contentgirls site. Mocht je toch meer willen weten dan kun je op deze site met een paar zoekacties met ‘twitter’ als steekwoord alles vinden wat je wilt weten. 

Ook Facebook zal geen onbekende zijn. Zowel Twitter als Facebook opereren op het strijdperk van het sociale web maar ze doen dit op totaal verschillende wijzen. Twitter bondig en eenvoudig, Facebook uitgebreid met veel ingesloten opties.

Waar Twitter en Facebook ook in verschillen is hun commerciële instelling. Facebook was al vrij snel na oprichting een dienst gericht op geld verdienen. Advertenties, micro-transacties in spelletjes, zakelijke pagina’s waar een bedrijf zich kan profileren, allemaal gericht op het creëren van een geldstroom met als einddoel van Facebook een winstgevend bedrijf te maken. Twitter daarentegen kwam pas in 2010 met een businessplan terwijl het al in 2006 was gestart. In de prille jaren was er nog geen enkele aanduiding dat Twitter een commercieel hart had. Dat is nu aan het veranderen.

In oktober vorig jaar trad Twitter CEO Evan Williams af en liet het roer aan Dick Costollo, de man achter het Twitter businessplan en de “promoted tweets, trends en accounts”. Een duidelijke indicatie dat Twitter het roer ging omgooien. En nu is er een nieuw gerucht: Twitter gaat mogelijk tegen betaling bedrijfspagina’s mogelijk maken waarop bedrijven zich kunnen profileren en volgers kunnen werven.

Hoewel deze constructie nog niets hoeft te wijzigen aan het basismodel van Twitter maak ik me toch een beetje zorgen. De functionaliteit van Twitter ligt nu juist in de eenvoud en de openheid. Daardoor kun je zelf creatief zijn met de wijze waarop je het gebruikt. Iets wat bij een gesloten systeem zoals Facebook veel lastiger is. Is dit een eerste stap naar het ver-Facebooken van Twitter?

Natuurlijk moet Twitter Inc. commercieel denken. Alleen het betalen van de maandelijkse bandbreedte moet al een nachtmerrie zijn. Maar laten we hopen dat het niet ten koste gaat van de schoonheid van de eenvoud want dat is wat Twitter onderscheidt in een drukke sociale media markt.

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 3.367 keer gelezen