Of de ontvanger nu de laatste nieuwsbrief ontvangt of een herinnering krijgt van een niet afgerekend winkelmandje, het maakt allemaal deel uit van de online marketing activiteiten. Het voornaamste doel is om de ontvanger terug te krijgen naar de website om deze een gewilde activiteit te laten uitvoeren (conversie). De activiteit van de ontvanger is natuurlijk afhankelijk van de strategie en wat je als marketeer wilt bereiken. Je kunt werken aan de relatie om zo het vertrouwen te vergroten of insteken op een direct sale, afhankelijk van het doel van het contactmoment.

Een ding is in ieder geval zeker, e-mail is nog lang niet passé ! Je hebt een e-mail adres nodig om je social media account aan te maken, de laatste updates van je Facebook of Twitter te ontvangen of om gratis de factuur van je energieleverancier te krijgen.

Tip: Een cijfer in de onderwerp regel zorgt voor een grotere open rate (OR) van je e-mail. Bijvoorbeeld: ‘7 Tips om je Conversie ratio te verbeteren’.

Het interessante van e-mail marketing is dat je het op vele niveaus kan beoefenen. Van een simpele nieuwsbrief tot een volledig geautomatiseerd e-mail marketing automation proces waarbij je vergaande personalisatie toepast.

Tip: Zet e-mail marketing in als onderdeel van de online marketing en analyseer je activiteiten. Voer tests uit om te zien of wat je geleerd hebt ook daadwerkelijk werkt op jouw ontvangersgroep en neem deze verworven kennis mee in je toekomstige e-mail marketing activiteiten.

Het duidelijk in kaart brengen van waar je staat op het gebied van e-mailmarketing is van belang om gericht te kunnen werken aan het verbeteren van je e-mail marketing activiteiten.  Hieronder wordt beschreven wat je als beginner, meer ervaren en gevorderde e-mailmarketeer moet kunnen.

Beginnende e-mailmarketeer

Als beginner stuur je geregeld een nieuwsbrief uit vol waardevolle content voor je lezers en breng je personalisatie aan op basis van de naam van de ontvanger. Je houdt nauwlettend de Open Rate (OR) en Click-Through-Rate (CTR) in de gaten zodat je deze cijfers naar het management kunt rapporteren. Je kunt hierbij gebruik maken van een simpel e-mail marketing programma, zoals Sendblaster, in combinatie met een gratis (basic) analysepakket.

Tip: Analyseer wie je trouwe groep van openers en clickers zijn en doe deze eventueel een interessante aanbieding! Zit je in een B2B markt dan kan je deze ontvangers eventueel laten benaderen door Sales!

Als meer ervaren e-mail marketeer

Naarmate je meer ervaring hebt probeer je de juiste boodschap zo goed mogelijk bij je ontvangers te laten landen. Om je OR en CTR verder te verbeteren ga je segmenteren. Door het opknippen van je ontvangersgroep kan je de content beter afstemmen op je segmentatie en dichter aansluiten op hun behoefte.  Zo zet je betere tools in om verder te kunnen personaliseren om zo de best passende boodschap bij de specifiekere doelgroep te laten landen. Natuurlijk met als doel de ontvanger naar de website te krijgen en daar een gewilde actie te laten uitvoeren. Heb je de juiste tools dan kun je je strategie verder verbeteren. Je krijgt direct een beeld van wat deze activiteit de organisatie oplevert als de bezoeker uit de e-mail naar de website is gekomen.

Tip: goed segmenteren levert je gelijk een verbetering op in de Open Rate (OR) en Click-Through-Rate (CTR) van je ontvangers groep!

Tip: Op een gegeven moment krijg je ook te maken met uitschrijvers. Maak dit vooral gemakkelijk, maar biedt ze op de uitschrijf landing page de mogelijkheid om hun registratie tijdelijk te pauzeren voor een aantal maanden. Of de mogelijkheid om zich voor een andere nieuwsbrief in te schrijven.

Gevorderde e-mail marketer

Naarmate je meer ervaring krijgt, wordt je steeds afhankelijker van goede tooling. Wat je nodig hebt is een zo volledig mogelijk beeld van je ontvangers zodat je vergevorderde personalisatie kunt toepassen. Deze personalisatie gaat nu zelfs verder dan gepersonaliseerde content. Door over een periode voldoende kennis van de ontvanger op te bouwen weten je nu welk moment van verzenden de beste ORs en CTR’s oplevert.

Uit het eerder klikgedrag op de website, eventueel getriggerd uit eerdere e-mail contacten, weet je waar deze ontvanger specifiek in geïnteresseerd is en kun je dit meenemen in de content van de e-mail-uiting. Hiermee wordt het mogelijk om de nieuwsbrief heel dicht aan te laten sluiten op de ontvangers behoefte, maar ook om deze op een ‘gepersonaliseerde’ tijd te ontvangen. Heb je een database bestand van voldoende grote dan kun je ook A/B/Multivariate testing gaan toepassen door een klein deel van je doelgroep eerder van een aantal varianten van je mail te voorzien en te zien welke keuzes het best presteren.

Conclusie

In deze blog heb ik getracht een zo breed mogelijke doelgroep onder marketeers aan te spreken die ook verantwoordelijk zijn voor de e-mail marketing activiteiten. Heb je een ijkpunt waar je staat dan kun je gaan werken aan het verder verbeteren van je activiteiten. De tips en stappen die hierin benoemd zijn kunnen als leidraad hiervoor gelden.

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 3.412 keer gelezen