Er bestaan organisaties, die hun doelgroep totaal negeren bij het schrijven van een tekst. Er zijn er ook organisaties die ergens hebben opgepikt dat iedereen tegenwoordig sociale media gebruikt, maar daar vervolgens totaal niet mee om kunnen gaan. Hier dus een soort vervolg op ‘Alsjeblieft. Dit ga jij nu lezen.‘.

Sommige organisaties, clubjes en verenigingen zijn een beetje langzaam en vinden dat prima. Ze bestaan eigenlijk toch alleen maar voor het vaste ledenbestand, alhoewel ze doen alsof ze ook meer leden willen. Tenminste, zo komt dat dan op mij over. Ik zal uitleggen waarom.

Lelijke site
Er bestaan mooie sites, die handig zijn om te gebruiken wanneer je er voor het eerst komt. Er bestaan ook totaal onoverzichtelijke sites, die nog lelijk zijn ook. Als een organisatie een lelijke, onoverzichtelijke site heeft, is dat geen probleem. Zo’n site –denk ik dan maar– bestaat alleen voor mensen die op dit moment al lid zijn. En voor die mensen is het inderdaad heel leuk om de foto’s van het laatste uitje BOEM op de voorpagina te zien. Of één of andere nietszeggende insidersspreuk. Of voor elk subclubje in de organisatie een eigen pagina met wat zij doen met Kerst, te vinden na 40 keer doorklikken. Ze moeten alleen niet verwachten dat een potentieel lid dat op de site komt, daarna nog potentieel is. Zo’n site schrikt buitenstaanders namelijk alleen maar af.

Sociale flut media
Er bestaan organisaties die op een effectieve manier gebruik maken van de sociale media. Ze zorgen bijvoorbeeld voor links heen en terug, zodat (niet-)leden niet hoeven te zoeken. Er bestaan ook organisaties die alleen voor de gezelligheid sociale media’en, waar alleen de PR-medewerker er plezier van heeft. Een select clubje weet van het bestaan, de updates zijn heel onregelmatig en inhoud kun je er al helemaal niet vinden. Of ze gebruiken alle sociale media strikt gescheiden, overal een nét andere accountnaam. Of alleen Youtube, want filmen is zo leuk. Leuk ja, maar niet effectief. Vertel mij dan niet dat je het doet voor buitenstaanders.

Sloom in hart en nieren
En als het dan echt zo is, dat de site en de sociale media zo belangrijk voor de organisatie zijn, maar ze het zich gewoon nog niet hadden gerealiseerd… Oké. Dan geeft iemand die het zich wél realiseert advies. Hoe het dan wel moet, of tenminste beter kan. Als de betreffende organisatie dingen die (met wat hulp) in één dag veranderd zouden kunnen worden, dit hoe dan ook vertikt, is het al helemaal niet geloofwaardig meer. Langzaam achter de online ontwikkelingen aangaan, dat doen er wel meer. Daarna zeggen door te willen pakken, maar hier weer maanden over doen, is gewoon stom. Graag of niet, is het dan.

0 Shares:
Dit artikel is 3.405 keer gelezen