Ah leuk, het nieuwe programma van Trendsfactory 2011. Klik. Scan. Trends boeien mij zodanig, dat ik meer lees dan scan. En hélemaal onderaan, bij de laatste spreker, staat het:

De BHAG van jouw organisatie – Arko van Brakel
Doelstellingen moeten SMART zijn, da’s niks nieuws. Een doel dat echter niet meetbaar, maar wel heel belangrijk is, is je BHAG. Arko van Brakel geeft op Trendsfactory advies over je Big Hairy Audacious Goal

Ik zie iets langharigs voor me. Of iets met veel haar. Brutaal ook. En ‘het’ heeft een doel. Maar ‘het’ krijgt totaal geen vorm bij mij. Dan maar Googlen. Nou, dat is niet nieuw meer. We zijn met zijn allen gaan SMARTEN, maar de BHAG heb ik blijkbaar altijd gemist. En ik ben duidelijk niet de enige, gezien het programma van de organisator Lectric.

Een BHAG is kort gezegd een prachtig doel en een heldere beschrijving hoe dit doel te verwezenlijken. En dan bedoel ik niet de omzetcijfers van Q3. En vanaf hier wordt het lastig voor een bijvoorbeeld een beursgenoteerd bedrijf.

Welk doel is er nog meer dan?
Een droomdoel! Een nobel streven-doel! Een kwaliteitsdoel! Jouw BHAG geeft constant de juiste richting aan om dat mooie doel van je te bereiken. Hoe zit het dan met ‘hairy’?

Mooie voorbeelden zijn er al.
“Google heeft als BHAG: “Alle informatie wereldwijd toegankelijk en bereikbaar maken voor alle mensen”. Die van Joop van den Ende Produkties luidt: “De mensen iedere keer weer de avond van hun leven bezorgen”. Microsoft: “A computer on every desk and in every home”. Amazon: “Every book, ever printed, in any language, all available in less than 60 seconds”. Zelfs president Kennedy had in zijn beroemde speech van 1962 eigenlijk een BHAG zitten:“Put a man on the moon and bring him back”. Het is de Amerikanen uiteindelijk gelukt, dus die kan de prullenbak in.

Het hebben van een dergelijk helder doel klinkt als een open deur, maar weinig organisaties hebben er echt een. Hoe vaak hoor je niet dat het doel zoveel mogelijk omzet is. Of het grootste marktaandeel. Of de beste zijn in iets. In wezen zijn dit geen echte doelen, maar eerder middelen om uiteindelijk tot dat hogere einddoel te komen. De gemiddelde medewerker in de postkamer zal zich denk ik niet vaak bezig houden met de kwartaalcijfers van zijn bedrijf, maar als je de wasvrouw van Van den Ende’s circustheater in Scheveningen vraagt wat zij doet voor werk antwoordt ze: “Ik zorg ervoor dat de mensen op het podium er helemaal top uitzien, zodat de mensen de avond van hun leven hebben”. Wow, ze zegt dus in één zin zowel het visionaire doel van haar organisatie als haar persoonlijke bijdrage daarin. Zit dus wel goed met die BHAG van Van Den Ende.”

Bron: Marcel Dezentjé (17-4-2010)

Maak het verschil! Neem het weg.

Een leuk voorbeeld hiervan in het programma Trendsfactory 2011, is Augmented Reality .

the sky is no limitAugmented Reality maakt het verschil tussen de echte en de virtuele wereld steeds kleiner. De mogelijkheden zijn waanzinnig, zegt Trendsfactory. Het Nederlandse bedrijf Layar is dé grote speler op dit gebied. Layar is een gratis applicatie voor je mobile device. Je maakt er via de camera van je telefoon informatie mee zichtbaar die iets toevoegt aan je locatie. Dat kan uitleg over een historisch gebouw zijn, maar natuurlijk ook een commerciële boodschap of zelfs een kortingscoupon.

The sky is no limit, aldus Trendsfactory.

 

 

In Kamperen 2.0 vond ik de Foursquare applicatie als marketingtool al leuk. Het programma neemt je dieper mee in Marketing 3.0 en Shopping 3.0. Applicaties als Layar doen hun ding. Je moet het alleen nog weten te bedienen. Als ondernemer. Of retailer. Ik vind het nu al leuk.

Solliciteren 2.0 | ..in een 3.0 omgeving

Een BHAG is wel lange termijn denken. Een doel dat 10-30 jaar kan omhelzen. Beetje lang voor mijn sollicitatiecampagne. Toch voel ik mij een beetje eenzaam, zonder zo’n BHAG.

Dus mijn BHAG mét of zonder job is: mijn kennis en ervaring binnen online media delen en daardoor bijdragen aan de prachtige no-limit online factory. Voorlopig kan ik even vooruit in 3.0.

0 Shares:
2 comments
  1. Wat is het verschil eigenlijk, tussen 2.0 en 3.0? Dat heb ik nooit zo goed begrepen. Misschien kan jij het uitleggen?

  2. sorry! Zie het nu pas, tijdens het bekijken van mijn artikelen en wat je wilt lezen. Dus.
    2.0 is social media / communities interactie. Meer dan kale tekst. Audio video gebruik. 3.0 is het daadwerkelijk gebruik van de aan elkaar te koppelen apps bv. Alles staat met elkaar in verbinding, je kunt alles aan elkaar connecten en dat ga je gebruiken. Er zijn hele nieuwe functies en diensten beschikbaar hierdoor.
    Een docent van mij gaat naar Trendsfactory. Ben benieuwd!

Comments are closed.

Dit artikel is 6.225 keer gelezen