Wie had ooit gedacht dat een voetbalwedstrijd mij inspiratie zou geven tot het schrijven van een blog? Nou ik niet! Maar toch was dit dinsdagavond 29 maart 2011 het geval. Terwijl ik de wedstrijd van het Nederlands elftal zat te kijken viel mijn oog op de reclameborden in de Amsterdam Arena. Nike Football communiceerde daar namelijk met zijn Facebook pagina. Groot stond er op het bord: Facebook.com/nikefootball afgebeeld. Ook hoorde ik een week daarvoor een radiocommericial van Samsung Nederland waarin ze de luisteraars naar Facebook.com/samsungmobileNL leidde.
Steeds vaker wordt er door grote merken gecommuniceerd met de Facebook pagina van dat merk i.p.v. de corporate website. Waarom? Niet zo gek, Facebook is een extra platform voor bedrijven/merken waarmee ze klanten kunnen vinden, binden en boeien.
Op internet zijn al diverse lijstjes te vinden die de voordelen van een Facebook bedrijfspagina opsommen. Hieronder geef ik aan waarom ik denk dat elk bedrijf, groot of klein een Facebook bedrijfspagina moet hebben:
- Interactie! Interactie is het sleutelwoord van Facebook. Je hebt direct contact met je klanten of geïnteresseerde, waardoor je weet wat er speelt bij hen. Hier kun je direct op inspelen. Een geweldig voorbeeld hiervan:
- Community: Door het opbouwen van een community creëer je vertrouwen en autoriteit. Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar de Facebook pagina van Nike Football zie je dat zij meer dan 6 miljoen “likes” hebben!
- Groot bereik: Deze 6 miljoen likes van Nike Football geven ook aan dat Facebook een erg groot bereik heeft. Welke krant of billboard bereikt meer dan 6 miljoen geïnteresseerde? Ook Nederland heeft al meer dan 4 miljoen Facebook gebruikers. En deze gebruikers zijn echt niet allemaal jongeren. Facebook trekt zowel jongeren als ouderen aan en de doelgroep van een bedrijf is dan ook altijd te vinden op Facebook!
- Winkelintegratie: Wanneer je een webshop hebt kun je deze artikelen ook gaan verkopen via Facebook. Denk maar eens aan een app zoals Pavyment die het mogelijk maakt een gratis store te bouwen in Facebook! Inmiddels heeft deze app 462.384 maandelijks actieve gebruikers.
- Eigen pagina: Ook maakt Facebook het mogelijk om je eigen Facebook pagina te ontwikkelen. Facebook heeft pas geleden een heus developers tool ontwikkeld die het mogelijk maakt om een geheel eigen pagina vorm te geven. Op Molblog kwam ik hierover een erg duidelijk filmpje tegen. Ik zou zeggen probeer het eens!
- Zoekmachine Optimalisatie: De kogel is door de kerk, Google heeft officieel verkondigd ook Social Media mee te nemen in de ranking van zijn zoekmachine. Dit betekend dus ook dat diverse zoekmachine optimalisatie technieken losgelaten kunnen worden op een Facebook pagina, denk aan:
- Eigen URL : Deze maak je aan via www.facebook.com/username
- Info : Geef bij het tabblad info duidelijk aan wat voor bedrijf je bent, denk hierbij dus ook aan zoekwoorden! Zet hier natuurlijk ook je website neer.
- Links : Ook naar je Facebook pagina kun je links aanvragen, doe dit dus ook zeker vanaf je eigen website. Daarnaast kun je vanuit je eigen Facebook pagina natuurlijk ook linken naar je eigen en anderen websites!
- Landingspagina : creëer je eigen landingspagina, zie hierboven.
Naast deze zes punten zijn er natuurlijk nog veel meer voordelen te halen uit een Facebook bedrijfspagina. Ik ben erg benieuwd naar jullie lijstjes. Tell me!
Comments are closed.