Dit is een gastblog van Femke Hulsenbek:  PR-, marketing- en communicatie manager bij Pifworld. Droom: een wereldwijde community bouwen op Pifworld.com waar mensen doneren of hun kennis & expertise inzetten voor projecten voor een betere wereld.

Ook een keer een gastblog schrijven? Neem dan contact met ons op!

Recent berichtte de NOS dat het nu ook in de kunst een nieuwe financieringstrend is, ‘crowdfunding’. Crowdfunding is de samenwerking tussen mensen die gezamenlijk een financiering realiseren, meestal via internet, om initiatieven en projecten van mensen en organisaties mogelijk te maken. Crowdfunding wordt in steeds meer branches een populaire manier om je project gefinancierd te krijgen, zo berichtte ondernemersblad Sprout in een recent artikel.

Ook de ontwikkelingssamenwerkingsector heeft crowdfunding ontdekt. Crowdfunding is dé nieuwe vorm van het financieren van projecten. Door het binnenhalen van kleine bedragen die samen een groot bedrag maken, kunnen diverse projecten voor een betere wereld worden gerealiseerd. Internet maakt het makkelijker dan ooit om grote groepen mensen te bereiken en deze investeringen te bundelen. Het zich samen inzetten en elkaar activeren voor een goed doel creëert betrokkenheid.

Naast particulieren willen ook steeds meer bedrijven zich graag inzetten voor een betere wereld. Het creëert trots bij werknemers en ondertussen is het ook een mooi PR-instrument: maatschappelijk betrokken ondernemen. Maar, wat houdt het precies in? En hoe kan je jouw bedrijf goed inzetten om daadwerkelijk de wereld een stukje beter te maken op een manier die bij jou past? Pifworld betrekt medewerkers bij de MBO-strategie van bedrijven en organisaties door middel van crowdfunding.

Pifworld is een internationaal online platform waar individuen en bedrijven gezamenlijk doneren aan goede doelen projecten. Er kan per persoon gedoneerd worden en donateurs kunnen een team oprichten. Een bedrijf of organisatie kan op het platform een ‘Company Team page’ creëren. Medewerkers krijgen een eigen profiel met een gevulde portemonnee. Zo kunnen ze zelf bepalen aan welke projecten zij hun steun willen verlenen, bijvoorbeeld een project rondom de uitbreiding van een olifantengebied in Afrika of het verminderen van kindslavernij in India. Zo hoeft bijvoorbeeld bij het kerstgeschenk niet meer gekozen te worden voor een messenset, maar kunnen medewerkers elkaar activeren om het geld te doneren aan bijvoorbeeld  een project rondom de leefwereld en bescherming van ‘Sea turtles’.

De kracht van het platform ligt o.a. in de koppeling met sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Via sociale media kunnen collega’s samenwerken om hun project ‘gefundraised’ te krijgen. Door foto’s, video’s en blogs van de projecten kun je precies zien wat er met je geld gebeurt. Het draait allemaal om het creëren van maatschappelijk bewustzijn. ‘Turn your company into a community’.

De kansen die crowdfunding met zich meebrengt zijn ongekend groot: een nagenoeg ongelimiteerd bereik, de mogelijkheid om met mensen wereldwijd droomprojecten te realiseren; in welke branche dan ook.

 


Geschreven door