Bloggen en sponsoring. Mag je een artikel op je blog laten sponsoren? Ben je dan nog wel onafhankelijk of loop je mee als een mak paard achter zijn baas aan? Het is een discussie die af en toe oplaait, zoals vorig weekend op de blog dodebomen.nl. De blogger in dit artikel reageert op een blog van Paul Vereijken, redacteur bij het Eindhovens Dagblad. Zolang het vuurtje rond dit onderwerp nog smeult, is het de moeite waard erover na te denken. Daarom begin ik deze eerste blog op contentgirls maar eens met twee cases.

Case 1: de blogger

Stel: ik ben in het bezit van een veelgelezen blog over social media en schrijf er dagelijks over nieuwe ontwikkelingen in social media land. Ik behandel onderwerpen als vreemde tweets, handige applicaties die ik tegenkom en grootse gebeurtenissen op twitter. Op een dag benadert een bedrijf mij en stelt voor dat ik een blogje over hun applicatie schrijf. Ik mag de applicatie gratis downloaden, waarna ik er een blog over schrijf.

De afdeling voorlichting van het bedrijf wil de tekst vooraf zien en na publicatie krijg ik er 100 euro voor. Bovendien stelt het bedrijf 10 cent beschikbaar van elke download van de applicatie. Ik vind het een mooi aanbod en schrijf een blog over de applicatie. Na wat aanpassingen verschijnt de blog op mijn blog.

Case 2: de lezer

Stel: ik ben een trouwe lezer van een blog over social media. Ik lees daarin dat ik echt een nieuwe applicatie op mijn mobiel moet installeren. Voor slechts 1 euro ben ik eigenaar van een ideale tool waarmee ik twitter, facebook en hyves aan elkaar kan koppelen. Ideaal. Ik klik op de link en bestel de applicatie. De beloofde functionaliteit ontbreekt. Aan mijn gratis gedownloade programma heb ik meer.

Negatief bloggen

De andere kant van bloggen wordt vaker aangehaald, namelijk negatief bloggen over een bepaald merk. Een toonaangevende rol vervult Jeff Jarvis hierin. In zijn boek Wat zou Google doen (What Would Google Do?) uit 2009 haalt hij dit voorbeeld van bloggen aan. Op zijn blog buzzmachine.com schreef hij in 2005 heel negatief over zijn Dell-computer. Het geluid werd opgepikt door andere mensen die een Dell-computer helemaal niks vonden. Er bleken meer mensen te zijn die last hadden van hun Dell-laptop. Ook bij hen vielen schroefjes zomaar uit hun laptop. Ze hadden spijt dat ze een Dell hadden gekocht.

Dell wist niks van de campagne terwijl duizenden mensen hun ongenoegen over het bedrijf kenbaar maakten. Pas veel later kwam het bedrijf in actie door Jeff Jarvis uit te nodigen in de fabriek. Jarvis publiceerde het interview met Michael Dell vervolgens in een gezaghebbend tijdschrift. Een verstandige beslissing van Dell, maar 2 jaar nadat het incident plaatsvond. Het heeft jaren geduurd voor de negatieve kijk op Dell bij veel bloggers was verdwenen.

Handhaven gezag

De vraag: kun je gesponsord over iets bloggen en daarbij je gezaghebbende positie handhaven? Het antwoord is op internet zelf te vinden. Er wordt namelijk op grote schaal door bedrijven en ondernemers zelf geblogd. Met name adviseurs bloggen veel over hun vak. Karel Geenen bijvoorbeeld heeft een heel interessante blog over zoekmachinemarketing. Hij zet zijn kennis om in interessante blogs. Je kunt hem vervolgens benaderen voor een persoonlijk advies. Daar vraagt hij dan geld voor.

Maar hoe doorzichtig is zijn blog? Weet je zeker dat hij niet stiekem dingen aanprijst waar hij provisie op krijgt? Mocht hij onverhoopt heel positief zijn over een product, is het dan menens? Ik denk dat gesponsord bloggen uiterst riskant is. Zeker voor een ondernemer én blogger als Karel Geenen. Hij kan het niet veroorloven zich aan een product te verbinden waarvoor hij enkel geld krijgt. Hij kan wel enthousiast zijn over een product, contact opnemen met de leverancier en hem aanbieden een blog over het artikel te schrijven. Erwin Blom noemt dat ‘sponsoring die klopt’.

Handelsgeest

Ik noem het een slimme handelsgeest. Als je een veelgelezen blog hebt met veel lezers die in het product geïnteresseerd kunnen zijn, dan is het zeer verstandig om contact op te nemen met het merk voor een positieve bespreking. Afspraken maken over jouw onafhankelijkheid als blogger, dus je schrijft een positieve blog en spreekt vooraf af dat je mag schrijven wat je wilt. Zij mogen dan alsnog weigeren het artikel te sponsoren.

Mooi plan, maar werkt dit in de praktijk? Ik heb op mijn persoonlijke blog nog niet genoeg aandacht getrokken om dit om te zetten in daden. Tegelijkertijd moet ik zeggen dat ik nog nooit de stoute schoenen heb aangetrokken en bedrijven actief heb benaderd om mijn artikelen te betalen. Als werknemer heb ik bij tijdschriften vaak wel gewerkt aan gesponsorde artikelen. We kregen dan een onderwerp van een sponsor aangedragen, waarna wij het journalistieke werk verrichten.

Vaak wilden sponsoren het artikel voor publicatie lezen. In de praktijk waren de accountmanagers die de sponsor hadden geworven, snel geneigd hieraan toe te geven. Bovendien kwamen de artikelen ook terecht in speciale uitgaven voor de betreffende sponsor. Persoonlijk vind ik deze invloed te ver gaan. Je verliest daarmee snel aan geloofwaardigheid in de richting van je lezers. Zeker een blog moet hiervoor waken.

Goede content

Bij veel uitgevers ontbreekt nog altijd een goed verdienmodel achter de content. Goede content kost geld. Voor goede content hebben lezers nog altijd geld over, is mijn overtuiging. Maar met een blog of een website is het lastig geld te verdienen. Zeker zulke bedrijven grote uitgevers denken nog sterk in papier. Alles wat op internet gebeurt, doen ze erbij.

Bloggen leent zich uitermate goed voor een ander fenomeen: het bedrijf schrijft zelf en betaalt voor de blog. Ik noem dat de gesponsorde blog. Een bedrijf levert de content in de vorm van een blog. Daarmee is de afzender helder en levert de sponsor ook nog eens een waardevolle bijdrage aan de content. Vooraf duidelijke regels stellen is zeer noodzakelijk. Hier kun je de directe reclameboodschap verbieden en levert de sponsor vooral inhoudelijke informatie over het product of de dienst.

Vooral in deze optie geloof ik, zo levert de sponsor een bijdrage aan waardevolle content op de blog.

0 Shares:
3 comments
  1. Ik heb wel eens een artikel geschreven naar aanleiding van een vraag van een telecomwinkel. De afspraak was simpel: ik mocht een product uitkiezen en houden en dus uittesten en naar aanleiding daarvan schreef ik een review. Ik heb direct duidelijk gemaakt dat ik alleen mijn echte mening zou schrijven én dat ik duidelijk zou maken in het artikel dat ik het product gratis had gekregen. Wat mij betreft een prima afspraak en niks mis mee. Ik ga niet zelf van alles kopen alleen om er reviews over te schrijven en zolang ik mijn eerlijke mening kan geven, is er geen probleem.

    Geld heb ik niet aangeboden gekregen, maar dat vind ik geen interessant verhaal. Er is op dit blog ruimte om te adverteren en als het product echt goed is en je gelooft erin, dan kun je beter voor de optie hierboven gaan: geef het product ter review of nodig de blogger uit om een workshop mee te maken of geef een kaartje voor het congres. Zolang dat ook duidelijk is voor de lezers (en ze zelf kunnen inschatten of ze de bron wel/niet vertrouwen) vind ik dat geen probleem.

  2. Interessant stuk en inderdaad een dilemma. Ik ben afgelopen jaar meerdere malen benaderd door bedrijven voor een samenwerking. Daar ben ik niet op ingegaan. De redenen? Ik wil graag mijn onafhankelijkheid behouden en daarbij hoef ik geen geld te verdienen met m'n blog.

    Wel heb ik eens voor een blog promotionele teksten geschreven, maar daar stond luid en duidelijk 'advertorial' boven. Dan is sponsoring – wat mij betreft- geen probleem.

    Toch heb ik nu besloten dat mijn blog voorlopig reclame-vrij blijft. Als ik nu positief over producten schrijf, dan schrijf ik dit omdat ik het zélf een goed product vindt. Mocht ik producten krijgen ter review, dan stuur ik ze ook weer terug óf ik betaal ervoor. Wat dat betreft heb ik ook veel aan dit artikel gehad. http://bit.ly/f9O4JS

    Maar hoe je het ook wendt of keert; sponsoring op een blog blijft toch een grijs gebied.

Comments are closed.

Dit artikel is 6.722 keer gelezen