“Zooww!!” Roepen ze allemaal tegen me. Jij hebt het nu wel lekker op je boerderij in de reorganisatie. Op je gemak zoeken naar een nieuwe job…”

Nou, ik had net zo goed in een virtuele boerderij-omgeving kunnen wonen, want ik zit serieus zo’n beetje de hele dag online te wezen. Gelukkig miezert vandaag (lees: moment van bloggen).

LinkedIn

  • Ik zoek naar relevante, voor mij nog onbekende groepen
  • Ik vergroot mijn netwerk met personen, waarvan ik denk dat zij er toe doen
  • Ik speur naar jobs

netwerken

Ik heb voor het eerst via LinkedIn naar een job gesolliciteerd. Gaat super makkelijk! Je vult alle velden in. Je promoot jezelf eens lekker (kan ik gelijk mijn website Solliciteren 2.0 daar aan toevoegen), personal branding!

Je voegt een document toe (je CV) en je klikt op continue. Ik dacht, daar gaat mijn sollicitatie. Spannend! Maar je krijgt nog leuk een review. Alles nog een keer nagelezen en gecheckt. En go! Ik ben benieuwd.

LinkedIn heeft gelijk een visitekaartje voor m’n neus geplakt: ‘Wil je bovenaan de lijst van werkzoekenden staan?’ Het kost inderdaad niet veel en ik val lekker op. Toch eerst even met mijn gewone account proberen (heb natuurlijk niet voor niets een website gemaakt voor mijn sollicitatiecampagne).

Zojuist zag ik nóg een leuke job op LinkedIn. Klik ik op Apply now, zie ik alle velden nog netjes ingevuld…beetje bijschaven en klaar…een kind kan de was doen hier.

Twitter
Ik heb nu 4 accounts. Eentje voor mijzelf. Eentje voor de camping bij ons thuis. Eén voor de overkoepelende organisatie SVR. En één voor mijn turnvereniging Olympus. Want ik heb gelezen, dat je snel moet zijn met je twitter-gebruikersnamen. Dat is waar! Zo ging dat ook met  de domeinnamen en we zijn nu eenmaal geen ezels met een tweede stoot aan dezelfde steen. Dus pakken die titels!

Het werkt lekker. Als sollicitant komen er spontaan followers op mij af. En als camping ben je weer in trek bij kampeer- en logeer organisaties. Het is net daten, je zoekt iemand die bij je past en die je wilt volgen. Of ze volgen jou..

Ik heb laatst nog met iemand uitgemaakt. Ik post een creatieve afbeelding van een protest spandoek met het woord ‘egypte’. De letters waren: het explorer logo voor de e. De google-g. De Yahoo!-y. And so on. Gelijk werd ik gevolgd door arabische tekens. En een Japanner. Het kan ook een Chinees geweest zijn.

Facebook
Present. Best leuk, privé. Nu nog een leuke baan met een zakelijk account… Ik ga vast oefenen met een zakelijke Facebook voor de camping.

Foursquare
Ik zie een trend komen deze zomer. Het is al voorzichtig begonnen. Je komt een restaurant binnen, checkt in en voilà, daar is je gratis reclame. Er wordt ook al voor beloond. Heineken heeft een spaarprogramma gekoppeld aan Foursquare. Of je krijgt je eerste biertje gratis in een kroeg, na het inchecken. Op de Vakantie Jaarbeurs stond een Foursquare punt voor een bepaalde reisorganisatie. Na het inchecken bij de stand van deze organisatie kreeg je een goodybag. Briljant!

Ik roep Kamperen 2.0 opnieuw in het leven. Niet de ‘glamping’ van vorig jaar, maar Kamperen 2.0 is het inchecken bij de balie van je camping of vakantiepark en je krijgt er iets voor terug. Denk aan een korting op de camping of voor in het park, een goodybag, een kortingsbon van een deelnemende locale ondernemer, je kunt er van alles mee! Dit wordt een hit deze zomer.

Dashboards
Symbaloo gebruikte ik al dagelijks op mijn werk. Ik had zoveel sites om content voor te beheren. En backoffice linkjes. En relevante sites. Super handig, zo’n dashboard, tevens startpagina. Thuis heb ik hem nog steeds. Er komen steeds meer tabbladen bij. Laatst een sociaal tabblad toegevoegd met mijn social media linkjes. Inclusief Topsy en Klout. En dashboards als Seesmic, een overzicht voor al je social accounts. Ik heb nu een dashboard in een dashboard!

I’m a contentgirl
Dagelijks zit ik tegenwoordig op contentgirls.nl. Wat een leuke site! En ze zoeken bloggers! Aangemeld en dezelfde dag al de rechten om te bloggen. Dat gaat snel. Nu ben ik figuurlijk én letterlijk een contentgirl.
Ik neem jullie graag mee in mijn online sollicitatiecampagne:  Solliciteren 2.0 | Een nieuwe weg naar een nieuwe job.

Ah, er komt een mailtje binnen van LinkedIn:
Don’t just search for a job … stand out from the crowd with a Job Seeker Premium Account.

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 3.264 keer gelezen