Social media zijn gesprek van de dag. De invloed die media als Twitter en Facebook hebben kunnen soms zeer verregaand zijn, en dus wil je je als merk af en toe even op een wat ander level begeven. Living on the edge, zeg maar.

Zo moet ook de Amerikaanse ontwerper Kenneth Cole hebben gedacht. Meneer Cole dacht een zo’n gevoelig en populair onderwerp als #Cairo en de ellendige dingen die er gebeuren in #Egypte om te zetten in een ‘grappig’ tweetje waarin een ‘verborgen’ marketingboodschap schuilging. In de tweet, die inmiddels van KC’s account verwijderd is, wordt de oproer in Caïro gerelateerd aan de online lancering van de lentecollectie van het modehuis. Het normaal gesproken zo social media savvy en geestige merk (ik won eens een t-shirt in een zeer succesvolle social media campagne voor het schoonmaken van de Golf van Mexico), begaf zich hiermee op extreem glad ijs.

Creatieveling mist tact

Misschien nog wel het leukste staartje van dit social media drama, is dat de ontwerper himself tekende voor de creatieve tweet. Zoals vaker gebeurt met corporate Twitter accounts, ondertekende Kenneth Cole met zijn initialen, wat wil zeggen dat de tweet van zijn hand is. Waar doorgaans stagiaires de schuld kunnen krijgen van dergelijke debacles, mag hier meneer de ontwerper de hand in eigen boezem steken. Aan de creatieve geest van Kenneth geen twijfel, zijn tact is echter ver te zoeken.

Stuntelig

Inmiddels heeft de ontwerper zijn excuses aangeboden en overduidelijk geleerd van deze sociale ongehoorzaamheid. Zo zie je maar weer. Social media is een redelijk ‘los’ en misschien wel conventieloos type media, er zijn bepaalde regels die je in keiharde (social media) feedback onherroepelijk op je bordje zult krijgen. Al met al heeft meneer Cole niet bepaald te klagen over de media-aandacht (alleen al op Twitter) naar aanleiding van zijn misstap. Dus, intentie of niet, een stunt is het wel….

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 2.787 keer gelezen