Voor ik ga slapen lees ik vaak nog even Bright op mijn iPhone. Ik word daar namelijk meestal slaperig van. Maar gisteren las ik een artikel waarvan ik eerst dacht dat het een grap was en toen ik ontdekte dat het dat niet was, wilde ik bijna uit bed springen om een boze e-mail te gaan schrijven. Aan Vodafone.

Janneke
Wat is er aan de hand? Vodafone brengt samen met RTL een nieuw merk op de markt: Sizz. Het idee is: Sizz biedt eenvoudige mobiele abonnementen. Niet teveel mogelijkheden, niet teveel voorwaarden en niet teveel (technische) informatie.  Tot zover: prima. Daar zitten vast veel mensen op te wachten. Maar, de merknaam doet het al vermoeden, deze abonnementen zijn niet voor mensen, maar speciaal voor vrouwen. Omdat de huidige abonnementen, met datalimieten, belbundels en technische specificaties blijkbaar voor vrouwen veel te ingewikkeld zijn, komt Vodafone met een Jip-en-Janneke- – of liever gezegd – een Janneke-alternatief.

Pyjama
Sizz moet een telefoon en abonnement kiezen ‘makkelijk en leuk’ maken. Want dat is precies wat vrouwen willen, makkelijk en leuk. Dat blijkt wel uit de website van Sizz. Op alle pagina’s zijn aantrekkelijke jonge vrouwen afgebeeld, die met hun hoge hakken in de lucht liggen te gieren van het lachen of lekker spontaan in hun pyjama op het bed aan springen zijn. Dan zijn er nog de filmpjes waarin onder het kopje ‘Help me aub!’ allerlei typische vrouwenapps worden uitgelegd. Zoals de app waarmee je een perfect eitje kookt of waarmee je outfit voor vandaag kunt kiezen.

Meetwitteren
Waarom is Sizz nu zo leuk voor de dames? Nou, let op: “Omdat je er foto’s mee kunt versturen, internetten en TV kijken. Omdat je nooit meer verdwaalt, filmpjes maakt en altijd op de hoogte bent van de laatste nieuwtjes. We willen dat je dat allemaal kan,. Dus kijk je gewoon naar zo’n handig ‘how to’-filmpje, waarin je alle functies van je mobiel uitgelegd krijgt. En dan kan jij ook de leukste, handigste en grappigste apps installeren, gratis RTL-gemist kijken en meetwitteren met TV-programma’s.”

Kindertaaltje
Misschien ben ik wel een oubollige feministe met okselhaar, maar de toon van de website maakt me woedend. De aanname dat vrouwen tot nu toe nog geen app op hun telefoon hebben geïnstalleerd omdat ze dat simpelweg niet konden, het kindertaaltje, de toilettas die je cadeau krijgt, de clichés, maar ook alle slordigheden en spelfouten, de hele boodschap dat het voor de vrouwtjes allemaal niet zo perfect hoeft te zijn, als het maar ‘makkelijk en leuk’ is, ik krijg er uitslag van.

Voorwaarden
En als ik dan op de pagina’s met de voorwaarden en de disclaimer klik – even goed zoeken, dames, helemaal onderaan, in kleine grijze lettertjes – dan blijkt er opeens weinig makkelijks en leuks meer aan. Gewoon, gortdroge en onbegrijpelijke juridische lappen tekst, overigens met evenveel spelfouten als op alle ‘makkelijke en leuke’ pagina’s. En net als op de meeste disclaimer- en voorwaardenpagina’s is de kern: alles wat wij zeggen op deze website is niet waar als het per ongeluk niet waar blijkt te zijn.

Ongelukkig
Wat mij betreft slaan Vodafone en RTL hier de plank volkomen mis. Ik hoop dat ze hun marktonderzoek net zo onzorgvuldig hebben aangepakt als de website en dat de doelgroep waarop ze mikken met Sizz, gewoon niet bestaat. Want ik zou er heel ongelukkig van worden als er daadwerkelijk vrouwen zijn die hierop zitten te wachten. Eerlijk gezegd hoop ik nog steeds dat het toch een grap is. In dat geval ben ik er keihard ingestonken en is zo’n Sizz-abonnement juist wel precies geschikt voor een dom kipje zoals ik.


Geschreven door