Machteld Stilting is journalist, tekstschrijver en auteur van onder meer ‘Maak het’: een verzameling portretten van vrouwen die van hun creatieve hobby een eigen bedrijf hebben gemaakt.

Waarom dit boek?

Het viel me op dat producten die vroeger door mijn oma en moeder gemaakt werden ineens in allerlei hippe en unieke varianten verschijnen, nu gemaakt door vrouwen die het borduren, breien en haken weer helemaal trendy maken. Dit is een trend die is overgewaaid uit Amerika, waar deze vrouwen zich ‘crafty girls’ noemen.

Veel crafty girls verkopen hun producten via hun eigen webshop. Een vak apart, omdat het verkopen van handgemaakte producten om een andere benaderingswijze vraagt dan het in- en verkopen van producten. Voor Nederlandse crafty girls die de stap naar een webwinkel nog niet gemaakt hebben, maar ook voor vrouwen die ervaringsverhalen van hun collega’s wilde horen, schreef ik Maak het.

In het boek komen twintig creatieve vrouwen met webwinkels aan het woord. Daarnaast staan er interviews in met vrouwen die advies geven over bijvoorbeeld het maken van een opvallende, klantvriendelijke website, marketing en communicatie, en hoe je van een idee tot een goed verkoopbaar product komt.

Wat voor soort vrouwen zijn het?

Wat opvalt bij de vrouwen en de producten die ze maken, is eigenzinnigheid. Het is een gevoel, een way of life bijna. De ene vrouw ziet bijvoorbeeld een oud gordijn met sprookjesfiguren op de rommelmarkt en weet direct dat dat een rok moet worden. Een ander decoreert een muur in de woonkamer met verschillende restjes vintage behang of tovert een enorme tak uit het bos om tot trapleuning. Als het maar mooi en vooral uniek is. Een echte crafty girl is ultramodern, een tikkie recalcitrant, veelkleurig, happy-hippieachtig, heeft een open vizier, en een goede handelsgeest.

Zijn het alleen vrouwen?

Natuurlijk zijn er ook veel mannen creatief, maar het soort creativiteit waarop ik doel, is toch een typisch vrouwending. Dat deze behoefte om creatief bezig te zijn met ‘naald en draad’ weer zo hot&happening is, kan te maken hebben met het feit dat veel vrouwen in deze tijd veel ballen hoog te houden hebben: werk, gezin, sport, een sociaal leven. Voor een vrouw met zo’n druk leven is creatief bezig zijn een manier om tijdelijk te ontsnappen aan haar jachtige bestaan. Ze wil even rust en ontspanning vinden, de gedachten verzetten, nieuwe ideeën de ruimte geven. Grappig detail is dat die ideeën bij steeds meer vrouwen als gevolg hebben dat ze er alleen nóg maar een extra bal voor in de lucht bijkrijgen: hun webwinkel…

Waar komt die herwaardering van handgemaakte producten vandaan?

Het lijkt erop dat veel mensen een statement willen maken. Ze zijn klaar met de eenheidsworsten die in de winkels liggen. Ze willen uniek zijn en laten dat zien door zich een alternatieve levensstijl aan te meten. Ze willen niet doorsnee zijn, zijn anti-mainstream en willen zich bevrijden uit het keurslijf dat massaproductie heet. Het is haast een politiek statement. Crafty girls zien borduren, breien, haken, zagen en punniken als misschien wel dé ultieme vorm van rebellie.

Bovendien past dit soort hippe en vaak duurzame creativiteit erg in onze huidige maatschappij. Ik zie een sterke behoefte om eerlijke producten te maken. Crafty girls gaan voor solide, betrouwbaar vakmanschap. Bijna alle vrouwen die ik interviewde willen duurzaam materiaal gebruiken. Het gaat ze om niet zozeer om het resultaat, maar hoe je iets maakt: met aandacht.

Is elke vrouw van nature creatief?

De vrouwen die in mijn boek staan vinden van wel. Je moet het alleen wel een kans geven en niet al te hoge eisen stellen. De lol gaat er snel af als je vindt dat je eindproduct in een museum moet hangen.

Hoe doe je dat, een webwinkel runnen?

Dat gaat niet vanzelf, althans, niet als je het goed wilt doen. Als het onderdeel haken, naaien, breien, borduren, timmeren, kleien, verven of rijgen achter de rug is, moet je je product aan de man brengen en dat vergt minstens zoveel creativiteit. Dan moet de crafty girl ineens ook allerlei andere vaardigheden ontwikkelen: webdesign, systeembeheer, fotografie, communicatie, pr, boekhouden en ga zo maar door. Dit is niet altijd gemakkelijk. In mijn boek staan dan ook niet alleen maar hallelujaverhalen; er zijn ook tegenslagen en teleurstellingen. Maar het enthousiasme voert wel de boventoon.

Heb je Twitter gebruikt voor de promotie van Maak het?

Ik heb vlak voor het verschijnen van Maak het een twitteraccount aangemaakt (@maakhet). Het begon als een plek om mijn boek aan de vrouw te brengen. Inmiddels is het een soort ontmoetingsplek voor creatieve vrouwen. Een plek waar ze elkaar adviseren, stimuleren en promoten. Ik vind het opvallend hoe deze vrouwen elkaar helpen. Het lijkt wel of concurrentie niet bestaat. Er is zoveel passie en betrokkenheid.

Heeft Twitter je zakelijk wat opgeleverd: promo voor je boek, extra opdrachten oid?

Absoluut. Nog steeds. De volgers promoten het boek enorm. Ook zetten de vrouwen hun contacten in de mediawereld in. Uit zichzelf. Dat heeft onder meer een artikel in de 101 Woonideeen opgeleverd. Ze zijn trots dat er een boek is dat hun passie verwoordt. Er heeft trouwens ook een man een videorecensie over Maak het geschreven. Hij is webdesigner en was heel enthousiast over het boek.

Gebruiken de vrouwen in je boek Social Media en heb je het idee dat dat hen iets oplevert?

Ze doen niets anders. Ze zweren bij twitteren, bloggen, Facebook, alles. Je hebt als webwinkeleigenaar geen etalage waar mogelijke klanten toevallig voorbijlopen. Je moet er alles aan doen om je winkel en je producten ‘zichtbaar’ te maken. Je bestaande klanten te laten weten dat je nieuwe producten hebt. Social media vergroten de wereld van de webwinkeleigenaar. Grenzen bestaan niet meer. Veel van de vrouwen die ik interviewde deden zaken tot in Japan en de VS.

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 8.252 keer gelezen