Nederland, Het Nieuwe Vakantieland. Afhankelijk van het weer hebben we een prachtig vakantieland. Zelf doe ik al jaren mee in deze reisbranche. Familie van Verschoor Reizen in Hardinxveld, 10 jaar met mijn partner een SVR camping gerund, het zit in mijn bloed. Ben jij ook zo nieuwsgierig naar de trend van 2011 in vakantieland?

Na de caravanbeurs in de RAI, de vakantiebeurs in de Jaarbeurs en onze eigen SVR vakantiebeurzen is het de hoogste tijd voor Kamperen 2.0 realtime. Heb je al eens gegoogled op 2.0? Het is al lang niet origineel meer, die toevoeging.. wél nog steeds actueel! Het nieuwe kamperen dus. Kamperen 2.0! En daar bedoel ik niet de Glampings mee! Dat was 2010. Hoewel Businessclass er in januari 2011 toch weer mee aankwam, is het allang geen noviteit meer.

Kamperen 2.0, Het Nieuwe Kamperen. Hoe doe je dat?

Drie kenmerken zijn cruciaal:

  • Open: transparant, toegankelijk, uitwisseling
  • Sociaal: netwerken, samenwerking, verbinden
  • De mens centraal: empoweren, op maat, verantwoordelijkheid

Punt 1: Open. Herken je jezelf in transparantie en toegankelijkheid? In uitwisseling?

Eerlijk gezegd lijkt het mij héérlijk, dat mijn buren niet weten waar we heen gaan. Stel je voor dat je ’s ochtends lekker met een croissantje en een kopje thee wakker aan het worden bent in de eerste zonnestralen, de geur van de duinen (of het bos) komt al binnen, plannen makend voor de komende prachtige, strálende dag hoor je in de verte je buren met die drie zo leuke en energieke kinderen op je af komen, de stemmen worden luider, de bal stuitert harder…

Ik herken mij totaal niet in deze vorm van transparantie. No way dat ik ga vertellen waar mijn reis heen gaat! En toch kan het: transparant zijn in het nieuwe kamperen. De andere kant op. Juist: de aanbieder is transparant naar de ontvanger toe. Pfiew. Dat scheelt enorm in mijn toegankelijkheid weer. Aanbieders zijn steeds minder een eilandje. Organisaties werken samen. Spelen op elkaar in. En dat mede dankzij Social Media, een grote speler in het kamperen 2.0.

Punt 2: Sociaal. Daar zijn we al heel goed in. Er wordt wat af getwitterd over campings, acties, bed & breakfast, vakantieparken, banen in de reisbranche en vakantiewerk (deze banentweets volg ik natuurlijk trouw in het kader van mijn Solliciteren 2.0 campagne..). We netwerken de hele dag. Het gaat vanzelf. We verbinden ons gek. Maar met de juiste kanalen? Daar is nog een punt in te verdienen. Ik zie Kamperen 2.0 als jezelf branden binnen de Social Media kanalen en ermee spelen.  Foursquare gaat het hierin helemaal worden. Ik zie een trend hierin. Je komt een kroeg binnen, checkt in en voilà, daar is je gratis reclame. Er wordt ook al voor beloond. Heineken heeft een spaarprogramma gekoppeld aan Foursquare. Of je krijgt je eerste biertje gratis na het inchecken. Op de Jaarbeurs stond een Foursquare punt voor een bepaalde vakantie-organisatie. Bij het inchecken bij de stand van deze organisatie kreeg je een goodiebag. Briljant!

Kamperen 2.0 is inchecken bij de balie van je camping of vakantiepark en je krijgt er iets voor terug. Denk aan een korting op de camping of voor in het park, een goodybag, een kortingsbon van een deelnemende locale ondernemer, je kunt er van alles mee!

Herinner je de Tipp-Ex reclame nog?

httpv://www.youtube.com/watch?v=4ba1BqJ4S2M

Interactie. En daarmee komen we gelijk op Punt 3: De mens centraal.

Jazeker, ik bepaal zelf wel wat er met de beer gebeurt. Ik wil de beer niet afschieten! Dat is slecht voor mijn humeur. Ik  bepaalde dat de beer ging spélen met de kampeerder. En dat de beer ging kussen en ging wandelen. En dat allemaal dankzij de veeg van Tipp-Ex. Ik wás de op maat gemaakte online reclame met mijn volle verantwoording. Nou ja…er zijn dingen die de beer niet doet.. dan staakt hij.

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 3.330 keer gelezen