Annelies Verhelst (24) schreef samen met Victor Peters het boek Schrijven voor het web & sociale media. Contentgirls was benieuwd hoe deze samenwerking tot stand was gekomen en waarom dit een must read is.

Verhelst studeerde bedrijfskundige informatica (hbo) in Groningen en deed daarvoor een jaartje hbo communicatie in Vlissingen. Haar studies en ook haar stage bij Traffic4u  brachten haar in aanraking met het social web: “Ik had al een Hyves account, maar ging ook aan de slag met Twitter en LinkedIn. En sinds Facebook zo aan het groeien is, is daar ook een Facebookaccount bijgekomen.  Nu ben ik eigenlijk overal wel aanwezig.”

Inmiddels heeft ze een redelijk uitgebreid online netwerk en aanwezigheid. Daar heeft ze naar eigen zeggen niet heel expliciet iets voor gedaan: “Ik startte uit interesse voor nieuws en wilde kennis opdoen van andere mensen die net als ik  met zoekmachineoptimalisatie en copywriting bezig waren. Ik  kreeg steeds leukere gesprekken en interessantere contacten. En op een gegeven moment kwam ik die mensen ook wel eens  tegen. Daardoor werd  het steeds leuker en werd ik zelf actiever, waardoor dat aantal contacten groeide. Het is bij mij eigenlijk op die manier heel organisch gegaan.“

De samenwerking met co-auteur Victor Peters ontstond ook uit haar online netwerk: ” Het schrijven van een boek was een  idee waar ik al langer mee speelde. En ik had daar zelfs al wat ideetjes voor liggen. Een beetje uit frustratie tweette ik toen dat ik een boek wilde schrijven, maar niet zoals al die zogenaamde en zelfbenoemde goeroes dat al doen: in eigen beheer of bij een snelle uitgever en met veel onzin erin.”

“Victor stuurde me als reactie daarop een DM. Hij wilde namelijk ook een boek schrijven over dit onderwerp, maar zocht nog iemand met voldoende kennis. En die dan ook laten uitgeven bij een fatsoenlijke uitgever. Iedereen schrijft tegenwoordig een boek, maar wij wilden het serieus aanpakken en mensen waar voor hun geld bieden. En zo zijn we ertoe gekomen om samen, 50/50 dit boek te schrijven. “

Voor wie Victor Peters nog niet kent: de man schreef al zo’n 80 boeken waarin hij op toegankelijke wijze hulp biedt bij het gebruik van de computer en verschillende soorten software. Vooral zijn serie gericht op senioren is zeer populair bij de doelgroep.

Waar het vroeger heel spannend was om een eigen site te hebben, is de beweging nu juist weer dat papier het doel is voor de schrijver:” Het idee van een boek is dat het net iets meer gewicht meegeeft aan je kennis. Je kunt natuurlijk ook je artikelen/hoofdstukken op een blog publiceren, maar het geeft toch meer cachet als je het op papier zet. Los daarvan is het soms gewoon praktischer. Een boek kun je naast je neerleggen terwijl je aan het werk bent en erbij pakken als je iets op wilt zoeken.”

Voor Annelies is dit boek haar eerste papieren uitgave. Voor Victor juist zijn laatste: “Mijn eerste boek, zijn laatste boek – het is wel grappig. Ik ben wel van plan meer te schrijven, heb nog wel wat ideetjes liggen. Victor wil zich gaan richten op andere leuke projecten. Hij heeft natuurlijk al vaker met dit bijltje gehakt en vindt het schrijven van een boek ook wel energievretend. Hij stelt me wel in staat om het stokje over te nemen.”

Verhelst is duidelijk een online dame. Waarom dan toch papier? Annelies: “Op blogs is er veel meer concurrentie. Wie het hardste roept krijgt de meeste aandacht. Maar dat betekent niet dat dan de meeste of beste informatie wordt geboden. Je vindt op het web vooral veel jubelgeluiden, maar ik mis vaak de diepgang. Daarin hebben wij geprobeerd het anders aan te pakken en juist de diepte in te gaan. Uiteraard hebben we ons een klein beetje moeten beperken, anders was het een erg dik boek geworden. We pretenderen ook niet de waarheid in pacht te hebben, maar hopen met dit boek wel een solide startpunt te bieden.

Voor Verhelst is de doelgroep van haar schrijven duidelijk: “Al  die mensen die moeite hebben met het actief onderhouden van hun website of weblog en het genereren van aandacht voor hun content.”

Ze doelt dan niet alleen op beginners, maar ook zeker op professionals die het idee hebben dat ze niet voldoende in staat zijn om hun blogs en websites of die van klanten voor het voetlicht te brengen.

De kloof tussen die professionals en beginners is volgens Verhelst veel minder groot dan je zou denken: “Er is een duidelijke overlap in de vragen die beide groepen hebben. Vragen zoals: hoe kan ik een bepaald proces automatiseren? Welk cms is goed? Hoe houd ik een bepaalde publicatie bij? Dat zijn zaken die voor zowel de professionals als de beginner spelen.”

Maar waarom zouden zij dit boek – tussen al die andere boeken – kopen? Wat maakt Schrijven voor het web & social media van Verhelst en Peters een must buy?

“Het is een verhaal zonder bullshit. Gewoon to the point en iedereen kan het begrijpen. Het is praktisch en een boek zonder goeroetaal. Bij elk hoofdstuk hebben we een praktische case, waaruit je kunt leren wat anderen goed hebben gedaan, maar ook wat de harde lessen waren. “

“Uiteindelijk weet je na het lezen van het boek hoe je teksten schrijft voor je site en hoe je via sociale netwerken en zoekmachines bezoekers trekt. Maar ook niet onbelangrijk: waar je op moet letten wanneer je iemand inhuurt om dat voor je te doen.”

Annelies weet als geen ander wat social media in positieve zin kan betekenen. Behalve opdrachten en interviews zoals deze, haalt ze er nog meer moois uit: “Antwoorden op vragen waar ik mee zit. Hulp bij probleempjes die ik moet oplossen. Hele leuke contacten. En het heeft mij mijn vriendje opgeleverd. Ook niet onbelangrijk zou ik denken.  Deels ook een baan trouwens. Het was namelijk een zachte eis dat ik actief was op het social web en een eigen site had. “

En voor de lezers van Contentgirls heeft Annelies nog wel een tip: “Gebruik je gezond verstand. Zet niets op het web wat je niet kunt verantwoorden. Plaats je toch iets wat niet handig is? Probeer dat dan niet serieus te nemen en maak het niet erger dan het al is. Dat doe je in de eerste plaats door er zelf niet al teveel aandacht aan te besteden. Maar krijg je toch reacties, blijf dan aardig, verdedig je niet eindeloos en zeg gewoon “sorry, dat heb ik niet zo bedoeld”. Eindeloos doordraven heeft geen nut. Hoe eerder niemand het er meer over heeft, hoe sneller het hele drama weer wegzakt. “

Maar blijf bovenal jezelf. Mensen verkijken zich daar soms op, hoe lastig dat kan zijn. Maar niet iedereen kan je aardig vinden en dat is ook prima. Als iemand jou in de kroeg een trut vindt dan vinden ze dat online ook. Alleen lees je dat dan. Trek je daar niet teveel van aan. Blijf zoveel mogelijk bij jezelf, dat is ook het gemakkelijkst.

Schrijven voor het web  & social media is vanaf 25 februari te koop bij o.a. Van Duuren Media.

Win een exemplaar van Schrijven voor het web & social media

Contentgirls mag een exemplaar van Schrijven voor het web en social media weggeven aan een gelukkige lezer. Je kunt dit exemplaar winnen door dit artikel te tweeten. Dit kan tot aanstaande donderdag 3 maart. Gebruik voor het tweeten de hashtag #boekwinnen. Uit alle retweets wordt een winnaar getrokken. Succes!

 

 


Geschreven door