Stel: een klant meldt zich bij je met bovenstaande wens. Waar begin je dan mee? De eerste stappen voor een (middel)grote organisatie op een rijtje.

Doel

Mijn eerste vraag zou zijn:”Mooi dat u een website wilt, maar wát wilt u er precies mee?” Je hebt namelijk een doelstelling nodig om te kunnen bepalen waar je site aan moet voldoen wil hij succesvol zijn. Gaat het om naamsbekendheid? Heb je een product te verkopen? Wil je meer inzicht hebben in wie je klanten zijn? Gaat het je louter om zichtbaarheid? Wil je niet onderdoen voor de concurrent? Wil je je marktpropositie laden via de site? Heb je je diensten uitgebreid en wil je die laten zien? En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wanneer het gaat om grotere klanten, dan komt de vraag veelal via de marketing afdeling en zijn er keiharde doelstellingen (ROI) benoemd die het succes van de website (KPI’s) bepalen. Bijvoorbeeld: we willen in Q1 minimaal 15.000 e-mailadressen in onze database.

Voor wie?

Wanneer je de doelstelling kent, is de volgende logische vraag: voor wie is de site bedoeld? Zodat je weet hoe je de site zo optimaal mogelijk (gebruiksvriendelijk en doelgericht) kunt inrichten voor de bezoeker. Een doelgroep van 15-25-jarigen vereist een andere aanpak dan 35-45 jarige boodschappers bijvoorbeeld. Of, als je echt eigenwijs bent: zijn die KPI’s wel terecht? Wat wil je met die 15.000 e-mailadressen? Is er niet een betere manier te bedenken om de klant te bereiken? Altijd doorvragen bij je opdrachtgever om de achterliggende reden te achterhalen dus.

Kletsen

En of het nu om B2C of B2B sites gaat: vervolgens ga je op zoek naar informatie over de doelgroep, of beter gezegd: de mensen. Of nog beter: je gaat met ze praten. Dat kun je bijvoorbeeld doen in workshops, waarin je ze laat meedenken over de content op de site. Wat vinden ze belangrijk, wat niet en wat verwachten ze waar te vinden. Bij voorkeur wordt de workshop geleid door degenen die samen het site-concept gaan bedenken, veelal de interaction designer en de concepter.

Informatiestructuur

Zo’n workshop gaat bijvoorbeeld in de vorm van een card sort sessie. Op kaartjes beschrijf je de structuur van de bestaande website of van de informatie die er beschikbaar is op de nieuwe website. De informatie die er is moet geclusterd worden en ingedeeld naar belangrijkheid. De informatieclusters krijgen een label. Dat label kan hoofdnavigatie-element worden. Kortom: samen met de workshopdeelnemer ga je op zoek naar hiërarchische informatiestructuur.

Goede mix

Het is van belang deelnemers aan de workshop te zoeken in een mix van eindgebruikers en beslissers binnen de organisatie waar je voor werkt. Het biedt de eindgebruiker de mogelijkheid gehoord te worden en mee te werken aan een site waar hij zelf plezier aan beleeft en tegelijkertijd creëer je binnen de deelnemergroep aan de organisatiekant ambassadeurs die het belang van die eindgebruiker intern bewaken.

Aan het eind van de workshop heb je de input voor een site-concept en informatiestructuur die breed gedragen wordt, zowel intern bij de organisatie, als extern bij de eindgebruiker.

0 Shares:
3 comments
  1. IK vraag meestal eerst naar de essentie van het concept en probeer daar eerst een blauwdruk van te maken waarin de verschillende doelen, wensen, voorwaarden in besproken worden. Een concept analyse om de Client Requirements zo duidelijk mogelijk op papier te krijgen. Zodat in de verdere proces alles duidelijk is omschreven wat er moet ontworpen en ontwikkeld worden. Hierdoor sta je niet voor verrassingen of veranderingen of fouten die in de latere proces niet meer veranderd kan worden of die zoveel tijd nemen om die veranderingen door te voeren

  2. Dank voor je reactie Thyraxx. In het proces zoals ik het hier beschrijf is er nog geen sprake van een concept, dat wordt de volgende stap. Ik ga dat nog toevoegen aan het verhaal:) Maar je hebt gelijk hoor, als je dat hebt en je zorgt ervoor dat het op papier staat borg je in het verdere traject die gewenste functionaliteit.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.589 keer gelezen