Writer’s block, het overkomt iedereen wel eens. Maar als je je blogverkeer lekker aan het opbouwen bent en de stijgende lijn in Google Analytics net reden was voor een welgemeende schouderklop, dan komt die blokkade wel erg slecht uit. Hoe krijg je je hersenen weer aan de praat? Misschien helpt deze brainstormtip.

Meestal ben ik een zeer productief artikelschrijver. In mijn hoogtijdagen produceerde ik tot wel 8 blogs per dag. Die dagen zijn al enige tijd voorbij. En als ik er 5 per week produceer ben ik een gelukkig mens. Maar soms wil mijn hoofd echt niet meedoen. En op die momenten gebruik ik een aantal methodes om mezelf weer op het juiste spoor te krijgen. Misschien heb jij er wat aan en als je dat helemaal niet hebt, dan hoor ik graag jouw methode.

Lezen, lezen, lezen
In mijn RSS reader heb ik tientallen abonnementen op feeds van interessante websites.  Zodra ik een interessant artikel tegenkom, abonneer ik me op de RSS-feed. Natuurlijk niet om de content te kopiëren, maar wel om inspiratie op te doen. Soms doordat een artikel van een ander mij op een interessant spoor zet, soms omdat ik het met iemand totaal niet eens ben. Soms is het lezen van een titel genoeg om mij te inspireren om zelf op onderzoek uit te gaan en zoveel mogelijk informatie op te snorren over een specifiek onderwerp zodat ik er een artikel over kan schrijven. Los van dat je van de kennis van anderen kan leren, is dit een prima manier om artikelideeën op te doen.

Kletsen
Sociaal doen levert vaak grenzeloze inspiratie op. Een beetje op dezelfde manier als mijn feeds. Door stevige discussies over interessante onderwerpen kom ik tot nieuwe inzichten of versterk ik inzichten die ik al had. Een goede sparringspartner is  natuurlijk wel van belang als je wilt dat er iets zinnigs uitkomt. Aan de andere kant heb ik ook wel eens gesprekken gehad met totale nitwits, waarvan ik echt doodmoe werd, maar die wel tot prima blogs leidden.

Verscherp je blik
In principe is in alles inspiratie te vinden. Dat is een beetje vaag, dat snap ik, maar blijf er nog even bij. Toen ik nog echt veel teksten produceerde liep ik de hele godganse dag met een opschrijfboekje en pen rond. Elke gebeurtenis, van groot tot klein kon een blog of column worden. In het begin, ging dat nog moeizaam. Op een zeker moment merkte ik dat ik anders naar mijn omgeving begon te kijken. Steeds meer was ik achter elk verhaal, elke ontmoeting, elke gebeurtenis om me heen op zoek naar het verhaal dat erbij hoorde. Want achter alles zit een verhaal. Althans, dat is mijn bescheiden mening.  En als het verhaal zelf niet interessant is, zoek dan naar de metafoor. Goede metaforen maken je teksten beter en beter te begrijpen voor je lezers. En soms zijn ze de start van een goede blog (ik vond deze zelf wel gelukt).

Vraag het je lezers
Simpel, maar soms erg effectief: je bloglezers hebben misschien wel zo hun eigen wensen. Willen jouw mening of expertise over een bepaald onderwerp wel weten. Als je er zelf niet uitkomt, waarom vraag je het dan niet gewoon.

Doe even iets heel anders
Je kunt natuurlijk uitgebreid tegen de muur op blijven rammen, maar als je hoofd echt niet wil, dan houdt het op. Soms is het dan ook het beste om even iets heel anders te doen. Lekker in bad, even een dutje, een boek of een uurtje sporten. Soms komt het antwoord op je vraag pas tot je wanneer je ophoudt hem te stellen. Wauw, dat was zweverig, maar het is wel hoe de hersenen soms werken.

De invalshoek
Nou, hopelijk heeft een van de bovenstaande zaken een interessant onderwerp opgeleverd.Over alles is al wel eens iets geschreven. Maar dat betekent niet dat je er niet gewoon nog eens over kunt schrijven, mits je een originele invalshoek weet te vinden. Dit is hoe ik ernaar op zoek ga als ik vastloop:

Ik neem het onderwerp dat ik eerder bedacht heb en schrijf op een papiertje alle woorden op waarvan ik vind dat ze ermee te maken hebben. Dan schrijf ik bij elk woord dat ik heb bedacht het tegenstelde woord. Met die tegenstellingen ga ik aan de slag. Simpel, maar vaak erg effectief.

Als ik bijv. als onderwerp bloemen heb, dan schrijf ik woorden op zoals

kleurig – grauw
lekker ruiken – stinken
Natuur – synthetisch
Mooi – lelijk
Gezellig – eenzaam

Het zijn dus geen exacte tegenstellingen, maar het gaat erom dat het je in staat stelt om eens van de andere kant naar hetzelfde te kijken en daarmee een interessante invalshoek te vinden.

En dan van start
Nu moet je je tekst nog schrijven. Dat is nog zo’n moment waarop ik wel eens vastloop. Mijn onderwerp heb ik paraat, maar die eerste zin – en die is belangrijk – wil maar niet komen. En als de eerste zin niet komt, wil de rest meestal ook niet. Los daarvan, is dat nu juist de zin die mensen ertoe moet gaan aanzetten om de rest te lezen. Het moet dus een beetje spannend zijn. Lezers zijn eerder geneigd door te lezen als je start met een dikke, vette, ongenuanceerde statement (een redelijk voorbeeld hiervan). De rest van je tekst kun je gebruiken om die nuance weer terug te brengen in je verhaal en uit te leggen waarom je zo los ging. Hiermee vergroot je de kans dat je artikel helemaal uit wordt gelezen. Gewoon doen, niet bang zijn, je hebt alle ruimte om je lezer je gedachtegang uit te leggen en ze mee te nemen.

Ik hoor graag van je hoe jij het aanpakt. Heb je een onwijze methode of loop je gewoon van nature over van inspiratie?

0 Shares:
7 comments
  1. Leuk artikel met goede tips. Thanks! Het is duidelik je het leuk vindt om te schrijven, leest lekker soepel! Ik ben pas net begonnen met een persoonlijk blog, waar ik vooral over persoonlijke ervaringen blog, dat doe ik vrij intuïtief en meestal naar aanleiding van een opwelling of gebeurtenis. Voor mijn werkgever blog ik ook zakelijk en dat is veel gestructureerder, daar heb ik bijvoorbeeld samen met collega's al vooruit de onderwerpen grofweg voor de komende 2-3 weken gepland en haal ik ook veel informatie bij collega's en verwerk dat in het blog

    1. klopt, voor een persoonlijk blog bepaal je natuurlijk zelf de frequentie en regelmaat. Maar mijn ervaring is wel dat naarmate er meer mensen langskomen en reageren, het steeds leuker wordt en er ook een soort blogdruk ontstaat :)

  2. Bedankt voor de tips! Ik ben onlangs zelf ook een blog gestart met als hoofdonderwerpen marketing, social media, adverteren, wielrennen en 'onzin' over mezelf: met andere woorden: alles over mij en mijn interesses. Met deze tips zal ik (hopelijk) meer en vooral betere blogs schrijven :)

Comments are closed.

Dit artikel is 3.810 keer gelezen