In deel 1 kun je lezen hoe de chick enigszins in verwarring gebracht werd door haantjesgedrag tijdens de nieuwjaarsreceptie. Was dit nu flirten of een typisch geval van seksisme? In deze aflevering heeft ze haar draai weer gevonden en een ei uitgebroed. Willen jullie de inhoud helpen voeden met jullie reacties?

Seksisme

Seksisme wordt vaak gebruikt in associatie met seks of erotiek. Het betekent echter niets meer en niets minder dan discriminatie op grond van sekse of geslacht. Dat kan negatieve, maar ook positieve discriminatie zijn. Wel eens gehoord van ‘een vrouw met haar op haar tanden’? Een man met haar op zijn tanden bestaat niet. Voor hem geldt het namelijk als normaal dat hij assertief is en handelend optreedt. In deze gedachtegang is de man dus de norm en de vrouw een (positieve) uitzondering.

Een ander voorbeeld van seksisme waar ik onlangs zelf mee te maken kreeg. Ik vertel een klant dat ik binnenkort met een nieuwe dienst kom op het gebied van social media en dat ik hem een preview zal sturen. Aan het eind van het telefoongesprek waarin nog meer onderwerpen de revue passeren, besluit hij met: “Goed, stuur jij je dingetje nog maar toe en dan zal ik daar even naar kijken.” Deze woordkeus zal hij naar een mannelijke leverancier nooit gebruiken. Geen goed idee.

Zakelijk flirten

Over zakelijk flirten bestaat minder eenduidigheid. Het betekent eenvoudig: positieve aandacht geven met het doel iets te bereiken dat je voor ogen hebt. In de praktijk zie je dat zelfs binnen één website moeiteloos wordt geswitcht tussen verleiden, versieren en positief aandacht geven. Voor alle duidelijkheid: zakelijk flirten heeft niets te maken met een verdwaalde hand op de schouder, zwoele blikken of zelfs liefde op het werk! Zakelijk flirten gaat over presenteren, over lichaamstaal en stemgebruik. Bekend is de afko: SOFTEN: Smile, Open arms, Forward lean, Touch, Eye contact and handshake, Nod. Een goed idee.

Flirten is van groot belang in het zakenleven, want 80 procent van de zakelijke beslissingen wordt genomen op basis van niet-zakelijke gronden, namelijk op basis van een `klik`.

Ongemakkelijk

Zakelijk flirten, de een is er beter in dan de ander. Dat geldt overigens voor zowel mannen als vrouwen. Hoe komt het dan dat vrouwen vaak een ongemakkelijk gevoel krijgen bij zakelijk flirten? (het schoolmeisje-gevoel) En dat het bij de communicatiepartner vaak (onbewust) seksisme oproept? Zie Chick tussen de cocks, deel 1. Ben je dan geen goede flirter of ben je geen goede zakenvrouw/zakenman en word je daarom niet serieus genomen?

Gender en taal

Het antwoord hoeven we niet te zoeken in een dure businessanalyse of een workshop effectief flirten. Het ongemakkelijke gevoel komt door de rol die gender speelt in taal. Kortweg het verschil tussen vrouwelijke taal en mannelijke taal (en de sociale en culturele perceptie daarvan). Hoe verschilt de presentatie, de lichaamstaal en het stemgebruik van vrouwen en mannen van elkaar? En welke gevolgen heeft dit voor de machtspositie binnen het gesprek? Genoeg om hier een apart artikel aan te besteden. Hoe presenteren wij ons ‘bedrijfje’? Welke exacte bewoordingen gebruiken we daarbij?

Volgende keer deel 3 van ‘Chick tussen de cocks – De chick die gaat kukelen’

Voor nu, houden we het bij: strategisch, stijlvol en succesvol!

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 2.925 keer gelezen