Laat ik voorop stellen, ik ben geen die hard gebruiker van social media. Nog niet. Ik heb geen internet op mijn (oude) LG-telefoon, ik ben waarschijnlijk één van de laatste mensen die Tweetdeck heeft geïnstalleerd op de computer.
Natuurlijk houd ik van rondneuzen op Facebook en maak ik mij schuldig aan – wat sommige mensen zouden noemen – nutteloze tweets en facebookberichten. Maar nu ik als freelance tekstschrijver voet aan de grond probeer te krijgen, is het moment daar het tij te keren.
Op dit moment is iemand hard aan het werk een prachtige site voor mij te bouwen, waar ik binnenkort mijn eigen blogs kan spuien. Uiteraard heb ik mij verdiept in SEO en staan de teksten al klaar. Mochten mensen mij googelen dan zorg ik er voor dat ze direct zien waar ik voor sta, wat mijn expertise is. Maar áls mensen mij googelen, zien ze behalve mijn zakelijke site ook mijn activiteiten via social media. Daar was om te beginnen niets mis mee, maar zelfs ik zag in dat het handiger kon worden ingezet. Dus verdiepte ik me in de wereld van social media….
Vier social media tips voor beginners
Van achteloos internetgebruik schakel ik nu om naar het professioneel toepassen van social media en mijn online uitingen. Dat is het idee althans. Welke tips heb ik gaandeweg ter harte genomen?
- Hup, het internet op!
Ja, ik heb een Facebook-account, ik Twitter, ben actief op fora en ik blog. Bij alle kanalen staat actuele info over mij en straks ook een link naar mijn website. Op mijn website komt een Twitterapplicatie en mijn Twitter is gekoppeld aan Facebook en LinkedIn. Als ik twitter, gaat mijn tweet ook naar mijn Facebook. LinkedIn gebruik ik om mijzelf zakelijk te presenteren. Alleen als ik iets twitter aangaande mijn werk, dan laat ik dat ook doorsturen naar LinkedIn.
- Selecteer
Wat zijn de belangrijkste media om jezelf op te presenteren? Naast Twitter, Facebook en LinkedIn had ik tot voor kort ook een Hyves-account. Om een lang verhaal kort te maken, wat had Hyves voor nut voor mij? Hooguit dat ik een link had kunnen plaatsen naar mijn site. Representatief voor mij? Niet voldoende. Zo maak ik ook selecties in fora waar ik actief ben/wil zijn.
- Ik ben ik
Tsja, zelfstandige hè? Ik vind het persoonlijk heel fijn om bij professionals te zien wie de persoon achter de naam is. In mijn bio’s op FB en Twitter staan – naast mijn zakelijke informatie – verwijzingen naar persoonlijke eigenschappen, eigenaardigheden en hobby’s. Ook hier wil in enkele gevallen over twitteren. Daarbij houd ik mij wel aan de verhouding zakelijk-persoonlijk, 70-30. Niets zo vervelend als een time-line vol boterhammen met pindakaas en andere ochtendrituelen.
- Van kennis delen profiteert elke partij
Via twittergidsen vind je snel en eenvoudig interessante personen uit je vakgebied, woonplaats of interessegebied. Zo ben ik andere tekstschrijvers gaan volgen, waardoor ik dagelijks op de hoogte word gehouden van nieuws, ontwikkelingen en blogposts. Op mijn beurt retweet ik wat ik interessant vind en post ik artikelen die ik tegenkom of nieuws over mijn projecten die hen mogelijk interesseren. Wie weet, vinden mensen mij ook interessant genoeg om te retweeten!
Praktische toepassingen
Tot nu toe heeft mijn voornemen geresulteerd in de installatie van Tweetdeck en twitter/retweet ik dagelijks interessante artikelen aangaande SEO, tekstschrijven en social media. Ik ben interessante mensen uit het vakgebied gaan volgen en bouw zo langzaam een online netwerk op. Facebook en Linked-In zijn opgeschoond en up-to-date. Natuurlijk plaats ik op al deze sites informatie over mijn werk en een link naar mijn eigen website.
Kortom…
.. persoonlijk ben ik nog in de opstartfase. Ik zie de voordelen van het delen van informatie en opinie en bouw rustig verder in online media. Geduld en consistentie zijn de toverwoorden volgens de experts. Ik ben natuurlijk heel benieuwd hoe anderen zich online profileren als ondernemer…
..Hebben jullie nog tips voor het gebruik van social media als (beginnend) ondernemer?