Vandaag in de Formulieren maandag Pixmania.nl. De site met de nieuwsbrief waarin zelden iets interessants staat te lezen, al verkoopt Pixmania wel interessante producten. Voor die nieuwsbrief ga ik mij aanmelden en ook nog een poging wagen om me ook weer af te melden.

Op de homepage van Pixmania.nl moet ik even zoeken voordat ik de nieuwsbrief te pakken heb. Pixmania’s nieuwsbrief heet dan ook newsletter. An sich geen probleem hoor, alleen vraag ik me af waarom de Engelse term  gebruikt wordt en niet het Nederlandse Nieuwsbrief. Maar as you know, heb ik geen problemen met Engelse termen, dus vul ik mijn emailadres in en klik op gaan.

Ik kom nu op een pagina terecht waar ik nog meer gegevens in kan vullen zoals mijn voor- en achternaam. De hoeveelheid gegevens valt  me op alle fronten mee. Problematischer vind ik de checkboxen onder de invulvelden.

Het wordt mij niet duidelijk of ik me inschrijf voor één nieuwsbrief of dat er voor elk vinkje een andere nieuwsbrief wordt verstuurd.  Ook wordt mij niet verteld hoe vaak ik een mailtje zal ontvangen. Eens per week vind ik nog wel acceptabel, maar dagelijks heb ik bijvoorbeeld weinig zin in. Daarnaast snap ik ook niet precies wat het verschil is tussen speciale aanbiedingen en persoonlijke aanbiedingen. Al met al weet ik niet zo goed waar ik voor kies dus.

Aan het einde van de vinkjeslijst wordt opeens zeer willekeurig (en tussen haakjes) gemeld dat ik volgens de wet recht heb om mijn gegevens in te kijken. Nou dat is fijn, maar een link naar verdere uitleg van deze willekeurig aandoende zin, vind ik niet. Ook overigens geen uitleg over hoe ik straks dan mijn gegevens in kan kijken of de belofte dat op een later moment uit te leggen.

Jammer genoeg is dat meteen ook de enige melding die wordt gedaan over mijn gegevens en hoe die gebruikt zullen worden. De link naar een privacy statement of iets dergelijks ontbreekt. Nu geef ik toe dat ik niet heel erg goed op de hoogte ben, maar ik dacht dat zo’n link verplichte kost was.

Maar goed, voor dit artikel schrijf ik me dan toch maar in. Met de voornaam 222 en de achternam 2222… weet ik me aan te melden voor de nieuwsbrief van Pixmania. Geen controle dus op die twee velden. Maar interessanter is deze melding:

Blijkbaar heb ik me niet alleen ingeschreven voor de nieuwsbrief, want de bevestigingspagina vertelt mij dat ik nu van álle diensten van Pixmania. Ik heb geen flauw idee wat die diensten zijn, maar ben ook een  klein beetje geïrriteerd dat ik me er toch voor in blijk te hebben geschreven.

Gelukkig staat ook hier weer de willekeurig melding over de informatiewetgeving. Nu ben ik gerustgesteld….niet dus. Ik heb al met al geen idee: wat die wetgeving doet, waar ik me voor heb ingeschreven, hoe ik mijn gegevens in kan kijken en of ik de nieuwsbrief nou krijg en hoe vaak dan.

Cijfer
Toeleiding: 3
– Nieuwsbrief niet gemakkelijk te vinden en heet opeens newsletter.
Intro: 1 – Geen intro aanwezig
Formulier: 4 – Er worden niet veel gegevens uitgevraagd en dat is goed, maar het lijstje waarop ik moet aanvinken wat ik wil ontvangen is niet duidelijk.
Hulpteksten: NVT
Foutmeldingen: 4 – alleen controle op het mailveld, met een popup als melding. Op zich prima dat laatste, maar jammer van gebrek aan controle.
Privacyreglement: 1 – Geen reglement aanwezig bij het formulier.
Bevestigingspagina: 1 –rare willekeurige melding en ik blijk me te hebben ingeschreven voor álle diensten van Pixmania. Er wordt niet verteld wat die zijn, daarbij had ik me ingeschreven voor de nieuwsbrief en niet meer.

Eindcijfer: 2,3

0 Shares:
2 comments
  1. Check je wel eens achteraf of het bedrijf waar je over schrijft ook zijn proces aanpast? Of hoor je hier wel eens wat over? Ik kan me haast niet indenken dat niemand van Pixmania dit onder ogen komt te zien…

    1. heb wel eens reacties gekregen, maar niet altijd hoor. En heb ook wel zure reacties gekregen :) Tsja, ze hoeven er niks mee te doen – en ze hoeven het ook niet te laten weten als ze er wel iets mee doen…

Comments are closed.

Dit artikel is 2.928 keer gelezen