De Formulierenmaandag van deze week bevat zowel high fashion als high drama. Oké, zowel de high fashion als de high drama vallen mee, maar geef toe dat zo’n intro verleidt tot verder lezen.

Nu weer terug naar de realiteit. We gaan ons inschrijven voor de nieuwsbrief van Bon Prix. Bon prix is een soort Wehkamp en verkoopt dus kleding voor hem, haar, kids  spul voor je woning en meer. Bonprix heeft ook een nieuwsbrief.  En die gaan we vandaag bekijken.

Op de homepage van Bon Prix wordt die nieuwsbrief wel 3 keer aangeboden. Al heet deze nieuwsbrief natuurlijk helemaal geen nieuwsbrief, maar een Newsletter. Nu ben ik jarenlang tweetalig door het leven gegaan en vind ik Engels A Okay, maar waarom de nieuwsbrief Newsletter moet heten, is beyond me!

Maar goed, 3 maal is scheepsrecht: in het hoofdmenu en wel 2 keer in de footer. Daar kun je ook in plaats van de link aanklikken, meteen je emailadres invullen. Eigenlijk jammer dat het invulveld zo laag op de pagina staat, de kans dat ik die zie is best klein.

Om het toch even uit te proberen, gebruik ik de optie met het invulveld – maar ik vul niks in. Há!

Bij Bon Prix blijkt een militair te werken: email-adres invullen! Sir, yes sir! Dat kan vriendelijker zou ik zeggen.

Wanneer ik mijn emailadres wel invul en op het knopje druk, ben ik zomaar opeens ingeschreven. Op zich fijn, want meer hoef ik niet in te vullen. Maar ook een beetje naar, want nu heb ik geen idee waar ik me nou eigenlijk voor heb aangemeld.

Met een ander emailadres probeer ik het via een van de andere links. Op de pagina die volgt, krijg ik wel wat informatie over de nieuwsbrief en gelukkig hoef ik ook nog steeds geen extra gegevens in te vullen, naast mijn emailadres.

Maar hoewel ik wel wat informatie krijg, mis ik ook nog wel wat informatie. Zo zou ik best willen weten hoe vaak ik een mailtje zal ontvangen. Eens per week? Elke dag? Wanneer het ze uitkomt? En ben ik ook heel erg benieuwd wat “bijzondere service” is. En natuurlijk wil ik heel graag weten wat ze allemaal van plan zijn met mijn mailadres, maar de link naar de Privacy Statement is niet direct te zien.

Onderaan de pagina staat die link wel.

Wat er nou precies allemaal gaat gebeuren met mijn mailadres wordt mij niet echt duidelijk. De statement is vooral gericht op klanten van Bon Prix, maar dat ben ik nog niet. En als ik deze tekst mag geloven selecteert Bon Prix derden, die mij mogen bestoken met marketingactiviteiten. Verder beloven ze geen gegevens aan anderen te verstrekken waardoor mijn privacy in het geding komt. Welke gegevens bedoelen ze dan?

Maar klap op de vuurpijl vind ik toch wel deze melding:

Indien u bezwaar heeft tegen het verstrekken van uw adresgegevens, e-mail adres en telefoonnummer an derden, dan kunt u dit schriftelijk aan ons kenbaar maken. Ook indien u van ons geen commerciële aanbiedingen meer wenst te ontvangen, kunt u dit schriftelijk aan ons kenbaar maken.

Zeggen ze nou dat ik een brief moet sturen als ik van de nieuwsbrief afwil? Ik ga er maar vanuit dat ze dat niet bedoelen, want dat zou te gek zijn. Daarbij biedt de nieuwsbrief aanmeldpagina, ook een afmeldoptie. Ondanks de kou, wordt soep nog steeds niet al te heet gegeten gelukkig. En ook de nieuwsbrief zelf bevat een afmeldlink.

De bevestigingspagina is kort en krachtig.

De melding dat ik “regelmatig” een nieuwsbrief zal ontvangen zegt natuurlijk helemaal niks. Ook jammer is dat ze er niet voor hebben gekozen om hier een next step te plaatsen, zoals bijvoorbeeld een link naar een interessante aanbieding. Jammer.

Cijfer
Toeleiding: 6 – Vanaf de home 3 links, waarvan één een invulveld is. Niet slecht, maar het invulveld mist wel informatie.
Intro: 6 – Weinig uitleg, wat is “bijzondere service”. Ze verkopen het niet echt.
Formulier: 7 – Er wordt niet meer gevraagd dan nodig: namelijk je mailadres. Maar aan 1 zo’n veld kun je ook niet veel fout doen.
Hulpteksten: NVT
Foutmeldingen: 4 – De foutmelding is nogal militaristisch. Dat kan vriendelijker.
Privacyreglement: 4 – Geen verhaal specifiek voor de nieuwsbrief, waardoor het lijkt alsof ik me per brief ervoor moet afmelden.
Bevestigingspagina: 6 – De tekst is een beetje vaag (generiek) en er is geen next step, dat is een gemiste kans.

Eindcijfer: 5,5 Niet belabberd, maar er had meer mee gekund.

0 Shares:
Dit artikel is 3.478 keer gelezen