Corporate blogging kan een extra middel zijn voor interne communicatie. Het helpt soms het gevoel van afstand tussen directie en de rest van de organisatie weg te nemen.

Maar goed uitvoeren luistert nauw. Een corporate blog op het intranet is geen wondermiddel en al helemaal geen gemakkelijk middel. Het kost veel tijd en toewijding – en niet alleen van de communicatieafdeling.

Vijf musts om corporate blogging goed uit te voeren:

Spreek een doelstelling af

Vaak zul je een intern blog willen opstarten vanuit de wens om de bedrijfscultuur te verbeteren. Spreek het uit en onderzoek wat de precieze motivatie is. Dan heb je een stok achter de deur om ermee door te gaan en kun je anderen bij de les houden. Weerstand zal er komen, wees daarop voorbereid.

Maak iemand buiten de communicatieafdeling verantwoordelijk voor het onderhoud van het blog

Wie dat is, is afhankelijk van je doelstelling. Vaak zal het een directielid zijn. Hoe dan ook, zorg dat het iemand is met een vlotte pen, een mening en de drive om er iets van te maken. Een blog moet authentiek zijn. Natuurlijk mag je als communicatie- of intranetexpert helpen, maar je mag niet het hele blog voorkauwen. Dan begin je maar je eigen blog.

Post minimaal iedere week.

Anders bloedt je blog dood. En zorg dan dat het wel iets interessants is wat je post. In deze blogpost op 42bis.nl lees je hoe je inspiratie vindt.

Wees erop voorbereid dat je blog een bron van informatie wordt en zo extra werk oplevert

Mensen verwachten dat ze er kunnen lezen over wat er speelt. Je zult ook andere communicatiemiddelen blijven gebruiken, maar als er gevoelige zaken spelen en de directie is daarover op het blog stil, kan dat opgevat worden als een algehele stilte. Denk erover na wat je in dat geval met het blog wilt. Doe in elk geval iets, al is het maar een kort berichtje met een link naar de officiële informatie.

De scheiding tussen ‘intern’ en ‘extern’ bestaat eigenlijk niet meer. Alles wat op het blog komt, moet in principe geschikt zijn voor extern. Dit geldt overigens niet alleen voor een intern blog, het geldt voor je hele intranet en voor al je andere interne communicatiemiddelen.

En ga je met bloggen aan de slag? Veel plezier! Ik ben benieuwd naar je ervaringen.


Geschreven door