Een corporate pressroom op internet geeft je een voordeel op het gebied van PR. Wanneer informatie over je bedrijf goed toegankelijk is voor journalisten, maak je de drempel om aandacht te besteden aan je organisatie een stuk lager. En dat kan het verschil betekenen tussen wel of geen artikel, maar ook tussen een kort bericht of een langer achtergrondstuk.

Maar hoe zet je een goede pressroom op?

  1. Richt je op nieuws. Zorg ervoor dat je meest recente persberichten het meest in het oog springen op je pressroom, zodat het direct duidelijk is wat er voor nieuws over je bedrijf te melden is. Maak je persberichten ook beschikbaar via een RSS-feed.
  2. Zorg voor goede achtergrondinformatie. Over je bedrijf, maar ook over de directeur en andere woordvoerders. Maak er geen marketingpraatje van, maar kom met feitelijke informatie.
  3. Geef zo veel mogelijk informatie over het speelveld waarin jouw bedrijf zich bevindt. Plaats niet alleen klantcases, maar ook opinieartikelen over de markt en zorg voor links naar objectieve marktinformatie. En zijn er belangrijke onderwerpen die spelen in je markt? Zorg dat er kant-en-klare soundbites te vinden zijn, zodat het duidelijk is dat je bedrijf een visie heeft over die onderwerpen.
  4. Beeldmateriaal is heel belangrijk. Zorg dat high-res foto’s te downloaden zijn, liefst zo veel mogelijk verschillende. Denk niet alleen aan productfoto’s, maar juist ook aan sfeerbeelden. En plaats foto’s met en zonder witte achtergrond, zodat degene die het blad opmaakt, kan kiezen. Heb je video’s of ander materiaal? Plaats ze ook.
  5. Integreer je pressroom met social media. Zorg dat je LinkedIn-, Facebook-, Hyves- en Twitterpagina’s direct toegankelijk zijn vanaf je pressroom. Je kunt ook een plek kiezen om tweets direct te laten zien. Maar vergeet niet de standaard contactinformatie van een perswoordvoerder.

Met deze tips heb je een basis pressroom. Nu moet je hem gaan promoten!

Om te beginnen zorg je natuurlijk dat hij vanuit de homepage van je organisatie goed toegankelijk is. Maak een kopje ‘pers’ of een aparte button die goed in het oog springt.

Zorg er daarnaast voor dat iedereen die wel eens een journalist kan spreken, weet heeft van het bestaan van de corporate pressroom. Verwijs zelf ook journalisten door naar deze pagina’s. Als je veel met de pers mailt, neem dan een link op in je standaard handtekening. Je wilt dat jouw pressroom makkelijk te vinden is voor een journalist, ook als die een naderende deadline heeft.

0 Shares:
Dit artikel is 2.427 keer gelezen