Bij ons op TV komen vaak programma’s die niet bij iedereen voorbij zullen komen. Aangezien we geen kabel of één van de vele digi-TV-boxen hebben zijn we verstoken van alle ‘normale’ TV. Het WK is ons voorbij gegaan, de X factor, Boer zoekt kweenie wat, allemaal ongemerkt voorbij gegaan. Hoewel, ongemerkt… de WK… maar da’s een geheel ander hekel onderwerp.

Niet iedere dag

Onze TV wordt gevoed door een computer (een Mac mini in ons geval maar andere computers zijn mogelijk). iTunes haalt de dagen dat we willen kijken, en dat is niet iedere dag, de nieuwste aflevering binnen van ‘onze’ programma’s. Ik heb daar al eens vaker over geschreven op dit blog.

Ontworsteld

Tegenwoordig doet Leo Laporte van het Twit netwerk zijn podcasts niet alleen in audio-formaat de deur uit maar ook als video. Dus we kijken nu regelmatig naar Mac break weekly, This week in tech en Net @ night met Amber MacArthur. Dit zijn lange shows van een uur of meer. En ze gaan, zoals de titels al doen vermoeden, over technologie. Ze zien er professioneel uit en worden door professionals gemaakt. Mensen die zich hebben ontworsteld aan de gevestigde orde van TV en radio makers en het er op wagen om in een niche, op onafhankelijke wijze, een nieuw medium te bestormen: online TV.

 

Grenspaaltjes

En juist daar werkt niche TV. Zeker nu. De grote gevestigden beginnen pas langzaam het online gebeuren te ontdekken. Vaak op allerlei manieren beperkt door ouderwetse licentie regeltjes. Zo kan je de BBC iPlayer video’s alleen bekijken als je een UK internet adres hebt. Datzelfde geldt voor vrijwel alle Amerikaanse commerciële aanbieders. Grenspaaltjes en hekjes beperken de werkelijk globale opkomst van Internet TV. En daarmee hebben Leo Laporte en consorten het goed begrepen. Waar ook ter wereld is zijn netwerk en dat van vele collega’s van hem, te zien.

Carpool

En ze groeien. Waar ze nu nog voornamelijk een niche markt bevolken komen er steeds meer programma’s die een breder publiek kunnen trekken. Een voorbeeld is Carpool van Robert Llewellyn (Kryten in Red Dwarf). In dit programma geeft Robert Llewellyn een lift aan een bekend persoon (Stephen Fry, Patrick Stewart, Ruby Wax, Hans Teeuwen, Jo Brand, to name but a few) en maakt een praatje. Simpel concept maar zeer boeiend, grappig en vaak leerzaam. Deze serie programma’s draait sinds 9 januari 2009 op Internet maar op 30 juni 2010 kwam de aankondiging dat het programma nu op een ‘normaal’ netwerk uitgezonden gaat worden. Waarbij het ook op Internet te zien blijft. Want deze mensen begrijpen dat je de fans niet moet teleurstellen. Toegegeven het is niet de BBC of ITV die carpool gaan uitzenden. Het is Dave, een Brits kanaal met als subtitel “The home of witty banter”. Een kanaal wat volgens BARB (een UK kijkcijfer meet-bedrijf), maar zo’n 1% van de kijkers trekt. Maar lach niet te hard. Leo Laporte werd ooit ook uitgelachen. Net als Cali Lewis. En Revision3. En die verdienen nu goed geld met online TV en de grote jongens kijken met argus ogen naar hun ontwikkeling.

 

X factor

En ik ben blij met het feit dat veel van de globale online TV – dus niet ‘uitzending gemist’ enzo – nog in de niche zit. Want dat is nou net een deel van de programma’s waar op de kabel een groot gebrek aan was. Videogames, Internet, mobiele telefoons, enz. Onderwerpen waar veel mensen in geïnteresseerd zijn en die zich prima lenen voor video maar die niet de miljoenen kijkers trekken zoals X factor dat doet.

Grootste gemene deler

Niche TV maakt leuke programma’s mogelijk in een TV-bestel dat het bestaansrecht van NPS en andere kleine TV stations bijna onmogelijk maakt (Balkenende II was hard op weg de NPS af te schaffen. NPS werd gered door de val van Balkenende II). Onafhankelijke TV makers met een originele blik op inhoud kunnen nu ook terecht bij online TV die hun de mogelijkheid geeft, net als schrijvers via blogs, hun ideeën te verspreiden zonder afhankelijk te zijn van de grootste gemene deler.

0 Shares:
3 comments

Comments are closed.

Dit artikel is 6.157 keer gelezen