Het online daten gaat niet altijd over rozen. Als het daten in de cloud niet naar zin gaat, je je zoveelste exit-sms hebt ontvangen of gestuurd dan wel je tussen al die mannen gewoon niet jouw toekomstige echtgenoot ziet, dan meld je je af. Gemiddeld scheelt dat zo’n 15 a 20 euro per maand. Het betekent echter wel een vrije val in de singlesmarkt die al schimmig genoeg is, maar dat neem je maar voor lief. Immers, hier vind je hem niet, dus waarom de matchingsite onnodig spekken met jouw zuurverdiende geld? Wij singles hebben het namelijk al zwaar genoeg. In elk geval financieel, zo bleek uit een artikel in de Telegraaf, waarin werd aangegeven dat een single per jaar gemiddeld 14.174 euro meer uitgeeft dan een niet-single! Schrikbarend veel! Wat je voor dat geld allemaal niet kunt doen…zucht.. Dat terzijde.

Terug naar het ‘vrije val’ moment, het moment van opzeggen van de datingsite. Je kunt niet zomaar opzeggen, nee, je moet eerst een keuze aanvinken waarom je opzegt. De e-datingsite verlater heeft de keus uit ‘ik heb mijn partner via deze site gevonden’, ‘ik heb mijn partner elders gevonden’, ‘ik wil single blijven’, nog een aantal opties en ‘anders’. Maar niet de optie waar ik naar op zoek ben, namelijk die van ‘tussen het gigantische aanbod mannen zit niet de man van mijn leven(, ik ben teleurgesteld, ergo,), zeg hierbij op’. Nee. Zonde.

Ik zou daar als online datingsite namelijk wel op anticiperen. De mensen die de weg naar jouw site weten te vinden, daar een vol profiel op hebben gehad, de moed hebben gehad er met foto en al op te staan, zijn natuurlijk altijd wel bereid om, als jij dat nou als site initieert, het toch nog even een maandje aan te zien als jij hem of haar daarin faciliteert. Ik zou dus de betreffende opzegger mailen cq contacten, vragen wat voor reden er onder ‘anders’ wordt verstaan en bijvoorbeeld – desnoods – een online datingcoach (die je op zich wel sowieso kunt aanvinken, maar dat doet volgens mij bijna niemand) op zetten dan wel proberen een uitgebreider voorstel te doen met potentiële matches. Iets. Maar nee. De site waarop jij jouw hoop had gevestigd iemand te vinden, laat je gaan. Just like that. Gemiste kans naar mijn idee. Beetje investeren, beetje pamperen en de in de liefde teleurgestelde verlater van jouw site, heb je zo weer terug. In elk geval pak ‘m weg een maand. Tel uit je winst als je die minimale investering doet bij jouw honderden leden.

Sowieso zie ik wel wat meer mogelijkheden voor een datingsite. Bijvoorbeeld de ‘vind ik leuk’-knop toevoegen bij elk profiel. Er zijn wel datingsites waarbij dat al kan, maar niet alle sites doen er aan mee. Zonde. De knop is natuurlijk een geschikt middel om de nog niet betalende doch wel loerende freewheelende e-dater te triggeren alsnog lid te worden. Het potentiële lid van jouw site klikt namelijk op de ‘vind ik leuk’-knop bij iemands profiel en dan is het maar afwachten tot die persoon reageert. Zo niet, heb je verder ook geen contactmogelijkheden, omdat je zgn. passief lid bent. Berichten sturen mag namelijk niet, althans, niet als jij de initiator ervan bent.

Soms uiterst frustrerend. Want wat als de persoon naar wiens profiel je al de hele tijd loert ook passief lid is? Dan heb je dus 2 mensen die alleen maar naar elkaars profiel loeren en van elkaar hopen dat ze lid worden, zodat tenminste 1 iemand de conversatie op gang kan brengen. Dat passieve geloer over en weer leidt natuurlijk nergens toe. Eigenlijk vind ik het dan sowieso einde verhaal (voor de ander dan), want als hij niet eens die minimale investering wil doen om mij te leren kennen, dan zoekt ie het sowieso maar uit. Aan de andere kant: nu we weten dat de single van tegenwoordig zo’n 14.000 euro per jaar extra kwijt is om zichzelf te bedruipen (want ja, out there zijn kost geld mensen,alsook het niet kunnen delen van je woonlasten, boodschappen, benzinekosten omdat je van hot naar haar moet etc. etc.), is elke besparing er een.

Moraal van het verhaal: datingsite, probeer jouw teleurgestelde dan wel anderszins afdruipende leden te behouden door middel van een paar kleine investeringen. Voor de verlater (afdruipende e-dater) een win, maar ook voor de verlatene (datingsite) een win. Voeg de ‘vind ik leuk’ knop toe aan de site en je zult zien, het geld stroomt binnen en de liefde viert hoogtij ;-)


Geschreven door