In relatie met GoogleIn een wereld waarin we graag op de hoogte willen blijven van de laatste nieuwtjes, trends of gebeurtenissen, zijn relaties onmisbaar. Ze zijn je toegangsticket tot events, vertellen welke blog hot is of geven je misschien inside information.

Ze zijn ook het ideale doorgeefluik van jouw boodschap, geven hun ongezouten mening en stellen je voor aan hun contacten. Redenen te over dus om je relaties goed te onderhouden. Eentje mag sowieso niet ontbreken op je networking-lijstje: Google. Hoe zit het eigenlijk met jouw relatie met Google?

Heb je een site en wil je graag dat Google deze te vriend houdt, dan is een goede band onontbeerlijk. Laten we daarom onze social networking kennis en weetjes in de strijd gooien en Google verleiden!

Creëer vertrouwen

Network: Je kan met moeilijke of intelligent klinkende woorden goochelen, toch zullen deze niet altijd in goede aarde vallen. Zeg het gerust met natuurlijke, eenvoudige woorden. Vertel niet enkel wat mensen willen horen, probeer ook net iets anders uit de hoek te komen dan de doorsnee mens. Jouw mening zal geapprecieerd worden en jij wordt hopelijk niet vergeten…

Online: Zo ga je aan de slag om teksten te schrijven voor je site: ga op zoek naar keywords met een hoog zoekvolume en let ook op de concurrentie. ‘Fight for the big words’, als het enigszins mogelijk is, maar onuitputtelijk vechten hoeft niet. Denk na: wat is jouw expertise en meerwaarde? Leg je dus ook toe op andere combinaties waarop je snel kan scoren. Zo stijg je toch in de Google ranking en creëer je dus vertrouwen.

Ga efficiënt te werk

Network: Als je iedereen persoonlijk moet aanspreken om jouw site of bedrijf te promoten, dan kost je dat veel tijd. Niets op tegen (enthousiasme is belangrijk) maar wakker ook je politieke kwaliteiten aan en laat je aanhangers een stuk van het werk doen. Overtuig hen van je kwaliteiten, USP’s of unieke ideeën en zij zullen je vermelden en aanraden.

Online: Probeer je site te automatiseren: voeg tags toe, plaats ‘teasing’ links en probeer surfers zo in je site te trekken, recht naar wat jij hen wil vertellen of verkopen. Maak je inhoud zo aantrekkelijk mogelijk zodat anderen naar jou linken. Zeker links van organisaties, educatieve instellingen, blogs en forums zijn interessant om de waarde van jouw site te laten stijgen.

Blijf up-to-date

Network: Niemand wil oud nieuws horen of een zogezegd weetje dat ondertussen al tien keer is verteld. Ook wil je niet in een gesprek terecht komen over een thema  of gebeurtenis waar je niet over kan meepraten. Bijblijven dus! Hou je lijstje ‘must read’-blogs bij (en volg ze op; al dan niet via rss), lees een boek van een goeroe (eens uitpakken met een quote kan geen kwaad), volg een training en ontmoet er mensen uit ‘the field’. En last but not least: twitter niet enkel om jouw zegje te doen, maar volg de juiste mensen en ontdek zo gratis tips.

Online: Hopelijk komen anderen dan terecht op jouw site, die dus up-to-date is. Ook Google houdt ervan dat je inpikt op actuele ‘hot items’. Zelf twitterberichten duiken sinds de laatste grote algoritmewijzigingen van Google op in de serp’s (search engine result pages). Want Google wil tenslotte het beste resultaat op dat moment van een betrouwbare website weergeven. Om in te spelen op de QDF-regel (Query Deserves Freshness) moet je je bij actuele events dus afvragen of je ze kan linken aan je core business. Bovendien moet je ook de tijd of de mensen hebben om snel te reageren en content aan te passen.

Durf te experimenteren

Network: Soms loop je mensen tegen het lijf waarvan je dacht dat het een ‘match’ zou zijn maar keer je teleurgesteld terug. Of het zal klikken met iemand, of je kan discussiëren over ideeën, weet je pas als je op hem/haar afstapt. Al ging je volledig de wind in met je theorie, baadt het niet, schaadt het niet. Je zal er zeker uit geleerd hebben.

Online: Of Google jouw experiment zal appreciëren, weet je maar door het uit te proberen, te testen, te meten en te evalueren. Zorg er uiteraard voor dat je niet geband wordt, maar probeer je idee uit met iets minder belangrijke pagina’s op je site. Experimenteer met de keuze van je keywords, zoek naar de beste ‘title’ of ‘description’, ondervind wat de beste linkbuilding strategie is… en leer bij!

Ga ervoor!

Online vind je véél informatie over hoe je Google kunt verleiden. Toch is het echte recept van Googles algoritme niet gekend. De beste tip is en blijft: onderhoud je relatie met Google, blijf eraan werken en blijf vooral eerlijk en oprecht. Alleen dan zal de liefde wederzijds zijn.

0 Shares:
Dit artikel is 1.898 keer gelezen