Bij het ontwikkelen van een nieuwe website krijg je er altijd mee te maken. Iedereen heeft er een mening over, en nog erger, iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeuren. Ik heb het over het spanningsveld tussen de gebruikersvriendelijkheid van een website en de ‘mooiheid’. Het lijkt soms alsof de twee werelden niet met elkaar verenigbaar zijn.

Eitje
Een gebruikersvriendelijke site maken is helemaal niet zo moeilijk, toch? Je zorgt voor een duidelijke structuur, deelt al je content in op een logische manier, en maakt alle informatie bereikbaar in een maximaal aantal klikken. Uit jaren en jaren van website-ervaring zijn inmiddels de nodige best-practices naar voren gekomen, en er zijn ook nog hulpmiddeltjes als persona’s, waarmee je je inleeft in verschillende gebruikersgroepen van je site. Als het af is, test je een paar keer of gebruikers inderdaad doen wat je wilt, en klaar.

Aan de andere kant: een mooie site maken is ook niet zo moeilijk. Je zoekt een creatief genie en brengt het gevoel dat de site moet uitstralen over. Je zorgt voor wat mooie plaatjes, of geeft de designer helemaal de vrije hand en laat hem of haar zich helemaal uitleven. Eitje.

Kiezen
De kans is alleen groot dat je in deze twee gevallen twee totaal verschillende websites gecreëerd hebt. En je wilde nu juist een site die én mooi, én gebruikersvriendelijk was. En bij je organisatie paste. En zorgde voor meer leads, of omzet, of traffic, of iets anders waarmee je geld verdient. En oh ja, er was ook nog iets met Google-rankings.
In het ontwikkelproces van iedere website komt een moment waarop je alle bovenstaande zaken tegen elkaar afweegt en een keuze maakt voor een snufje meer van het een en een tikje minder van het ander. Daarin verschilt het ontwikkelen van een website niet van bijvoorbeeld het kiezen van een interieur voor een restaurant: wil je het mooi, hip of exclusief? Of ga je juist voor minder mooi en comfortabel, zodat mensen sneller weer hun tafeltje verlaten en jij weer nieuwe mensen kunt serveren, zoals McDonald’s doet? Om in website-termen te blijven: wil je een schreeuwerige site met ‘klik hier’ buttons waar mensen braaf op klikken zodat jij sneller geld binnenhaalt, of past een ingetogener, kwaliteitsbewuste aanpak betere bij het businessplan van je bedrijf?

De keuze tussen mooiheid en usability is altijd de lastigste. Van Google-rankings heeft niet iedereen verstand, van pakkende teksten ook niet, maar over design heeft iedereen een mening. Ja, iedereen verwacht het logo linksboven, maar toevallig vind jij dat net niet mooi. Wat kies je dan?

Uitleggen
Volgens mij hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn. Zo lang je maar oppast en niet de ene keuze – gebruikersvriendelijkheid of esthetiek– verheft boven de andere. Dan kun best eens een keer een oplossing kiezen die misschien wat minder mooi is, maar je klanten beter bedient. En andersom: een keer extra klikken is heus niet altijd dodelijk voor je bezoekers, zeker niet als het beter is voor de uitstraling van de website.

Wel moet je in zo’n proces altijd blijven uitleggen welke keuze er is gemaakt en waarom. Dat deze keer usability voor esthetiek ging, of vice versa. Tenminste, als je een keer de knoop wilt doorhakken en voor de ene oplossing wilt kiezen boven de andere. Er is namelijk in ontwerpprocessen niets zo hardnekkig als dat ene ‘ik vind dit nog niet zo mooi, kan het niet anders?’.

Klopt deze redenering en kunnen gebruikersvriendelijk en mooi prima samen? Of gaat het een toch ten koste van het ander? Of zit het nog anders en is een mooi design per definitie usable?

0 Shares:
5 comments
  1. Ik denk dat het niet een keuze is tussen usability aan de ene kant en een mooi design aan de andere kant. Iets kan visueel prachtig zijn ontworpen, maar als de interactie niet klopt dan blijft het een waardeloos ontwerp.

    Naar mijn idee is iets een mooi ontwerp wanneer deze twee zaken in balans zijn en uitgewerkt tot in de laatste details. Kortom; wanneer deze twee werelden, zoals je zelf schetst, juist verenigd zijn.

    En dat dit kan heeft o.a. Apple wel bewezen.

  2. Waarom kiezen tussen één van de twee? Je kunt van een usability-technisch goede website toch ook een mooie website laten maken?

    Zo doen meerdere organisaties dat tegenwoordig. Eerst uitwerken van een goed functioneel ontwerp en vervolgens de designer het laten afmaken met een goed ontwerp dat is gebaseerd op eerder gemaakte beslissingen voor website structuren.

  3. Het is natuurlijk altijd en en, niet of of. Het is niet moeilijk om een mooie en overzichtelijke website te maken, maar beide partijen moeten wel op elkaar ingespeeld zijn of goed overleggen. Overigens snap ik dat je wilt zeggen dat je voor navigeren zo min mogelijk kliks moet gebruiken, maar in je zin komt het over alsof er maximaal geklikt moet worden "maakt alle informatie bereikbaar in een maximaal aantal klikken"…beetje gekke zin dus ;-).

  4. De basis blijft gebruiksvriendelijkheid. Als iets mooi is en niet bruikbaar, dan wordt het niet gebruikt. Punt.

    Met iets lelijk en bruikbaar kun je soms nog wegkomen, het object in ontwikkeling heeft dan immers een zinnige functie.

    Maar het is inderdaad een misvatting dat bruikbare dingen per definitie lelijk moeten zijn. Usability zou idealiter altijd alle andere dingen, waaronder het design, moeten dicteren. Maar daarom is het niet het belangrijkste.

    Voorbeeldjes:

    * Een webshop met een hoge usability maar veel te dure prijzen zal niet veel verkopen.

    * Een website van een tekstschrijver met een hoge usability, maar die bol staat van de schrijffouten zal ook niet werken.

    Usability zet gewoon de spelregels uit. Daar binnen in hebben de designers alle vrijheid om hun creativiteit te uiten. Dat niet respecteren resulteert in minder bruikbare dingen én zal zo zijn gevolgen hebben voor de doelen die je wil bereiken.

    Geloof me vrij, iets eenvoudig maken voor een grote massa is zeer moeilijk. Het is niet een kwestie van wat tools en richtlijnen te gebruiken. Het is meer een kwestie van een goede methodologie gebruiken. Die tools en richtlijnen zijn gewoon een relatief klein onderdeel van zo'n cyclus.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.398 keer gelezen