Internet is nog piepjong. Het social web is haar kleine zusje. Er zijn nog maar weinig bedrijven die precies weten hoe je ermee om moet gaan en wat dat exact betekent. Wat in elk geval veel bedrijven schijnen te denken is dat het social web gratis is. Want Twitter kost niks, dus kunnen we onze activiteiten daar lekker voor niks doen.

Het is niet voor niks dat veel social media klussen door stagiaires worden gedaan of erbij worden gepropt bij communicatiemensen of marketeers. Niks is natuurlijk minder waar. De platformen (als je voor de uitwedstrijd gaat) mogen dan wel gratis zijn, het werk niet. Werken met het social web kost in elk geval resources en die kosten geld.

Het is geen hobby (althans niet zakelijk)
Wat verder nog wordt vergeten is dat het hier een specifieke expertise betreft. Niet iets wat je er zomaar even bij kunt doen. Zoals gezegd is het web jong en het social web nóg jonger. Het is dus ook niet gek dat bedrijven nog niet doorhebben dat je er iets voor moet kunnen.

Maar wat is dat “iets”? Echte social media-experts zijn er natuurlijk nog niet – althans, niet zoals er advocaten, artsen en managers zijn. Maar er zijn natuurlijk wel mensen die ervaring hebben op het web en met communiceren op het web. In elk geval meer ervaring dan veel anderen. Wat voor ervaring maakt iemand meer geschikt om social media goeroe te zijn en om al die interessante activiteiten uit te voeren of er plannen voor te verzinnen?

Onliner
De eerste keus is meestal de marketeer. Maar marketeers zijn niet zomaar van nature online. Onliners kunnen overigens wel marketeer zijn. Waar je dan ook naar op zoek bent is een onliner in hart en nieren. Iemand die al jaren rondhangt op blogs en in communities en die het web kent als de binnenkant van haar broekzak. Je herkent deze mensen aan het feit dat ze zelf een goedlopend blog hebben. Zelf een Twitteraccount met veel volgers of zelf een moderator zijn op een drukbezocht forum. Het zijn dus niet per se de mensen die heel hard andere mensen quoten over het social web, maar mensen met een goede online reputatie, een sterke online personal brand.

Taal
De meeste communicatie op het web vindt plaats door middel van tekst. Dat betekent dat mensen die zich op het social web gaan begeven – en zeker zakelijk- in elk geval correct Nederlands moeten kunnen schrijven. Een dt fout is geen halszaak, maar komt  bij zakelijke communicatie wel erg knullig over. Maar taal is meer dan het volgen van de regels. Het is een communicatiemiddel. Dat betekent dat degene die zich met social media bezig gaat houden gevoel moet hebben voor de subtiliteiten van taal. Iedereen kent wel iemand op kantoor wiens mailtjes je echt boos maken. Als je ze dan tegenkomt of opbelt blijken ze het niet zo bedoelt te hebben. Dat zijn mensen die niet snappen dat de ontvanger van een scherm leest. Dat de ontvanger dus alle non-verbale communicatie mist en alle nuance daardoor verloren gaat. Mensen die dit echt goed kunnen schrijven meestal meer dan emails. Webredacteuren zijn hier natuurlijk erg geschikt voor. Maar het moeten dan wel echte onliners zijn – anders gaan ze nog de mist in.

Bruggenbouwer
Degene die zich bezig gaat houden met het social web, is niet degene die perse álles over de inhoud weet. Dat is ook bijna niet mogelijk bij een groot bedrijf waar een groot scala aan inhoudelijke onderwerpen voorbij kan komen. Het is dus van belang dat deze persoon de brug kan slaan naar allerlei andere partijen binnen de organisatie om ervoor te zorgen dat de juiste informatie boven water komt. Een bruggenbouwer en een netwerker dus.

Social media magnaat
Er zijn natuurlijk veel meer belangrijke eigenschappen. Ze moet natuurlijk pro-actief, spontaan, zelfstartend zijn en passen in het team. Maar de drie eigenschappen die hierboven staan, staan in elk geval aan de basis van een goede social media magnaat.

Overigens bevat een social media team verschillende disciplines en expertises, afhankelijk van de activiteiten die het gaat uitvoeren. Zo is het handig als in het webcareteam, mensen zitten van klantenservice. En is het van belang dat het team dat online reputation management gaat doen een marketeer bevat. Maar al die mensen moeten de bovenstaande eigenschappen hebben OF je moet ervoor zorgen dat er in elk geval één persoon in het team zit met die eigenschappen.

Alle delen van de Social Media voor bedrijven artikelenreeks

0 Shares:
Dit artikel is 2.968 keer gelezen