Zo af en toe meld ik me aan voor een leuke of handige nieuwsbrief. Meestal geen nieuwsbrieven waarin een samenvatting staat van de content op een website, want daar gebruik ik liever mijn RSS-reader voor (indien mogelijk). De meeste nieuwsbrieven die in mijn mailbox belanden bevatten acties, campagnes, kortingen, speciale aanbiedingen en meer van dat moois.
Het zijn dus nieuwsbrieven die erop gericht zijn mij iets te verkopen. Van bedrijven waar ik in principe graag zaken mee doe – anders had ik me niet opgegeven voor de nieuwsbrief. En elke keer dat zo’n nieuwsbrief op mijn digitale deurmat valt, ben ik weer enthousiast en hoopvol dat er iets voor mij bijzit; een perfecte prospect dus. Toch lukt het de aanbieders bijna nooit mij iets aan te smeren. Jammer maar waar. Waar gaat het mis?
Laten we er wat nieuwsbrieven bijpakken. En voor het geval dat je van plan was om af te haken: Victoria’s Secret komt eerst.
Victoria’s Secret
Mocht je het nog niet weten: Victoria’s Secret verkoopt niet alleen lingerie, maar ook andere kleding. Ze hebben hele leuke schoenen, jassen, broeken, jurken en zelfs geurtjes. Zo heel af en toe bestel ik er eens wat. Maar een deel van Victoria’s geheim is jammer genoeg dat ze hoge kosten rekent voor het versturen van al die mooie kleding naar Europa. Van Victoria krijg ik de papieren catalogus, als de digitale nieuwsbrief.
Wat gaat er mis?
De nieuwsbrief van Victoria’s Secret wordt helemaal in beslag genomen door de foto van de dames in shorts. In eerste opzet dacht ik dus dat ik op die producten korting kon krijgen. Maar, de actie betreft een korting op álle bestellingen. Ik geef toe dat ik na het openen van de mail maar heel minimaal heb gelezen. Maar daar ben ik vast niet de enige in. De makers van de nieuwsbrief waren in elk geval wel erg enthousiast over de dames-in-short-foto. Zo enthousiast zelfs, dat de uitleg van de actie ergens onderin de mail pas te vinden is. Het lijkt niet echt de bedoeling dat je die tekst leest, terwijl mij dat dus best interessante info lijkt. De letters zijn redelijk klein en grijsgekleurd zodat je er echt je best voor moet doen.
En verder:
- De uitschrijflink is al helemaal niet te vinden, maar gelukkig is hij er wel. Maar waarom zou je mensen frustreren als ze willen uitschrijven. Je wint er niks mee.
- Ergens onder de megaplaatjes vind ik het logo van Facebook. Erg social van Victoria. Maar wanneer ik erop klik kom ik terecht op de fanpage van Victoria’s Secret in plaats van dat ik de aanbieding deel met mijn Facebook vrienden. Het aanbieden van een makkelijker deel-link is handig voor de lezer en ook voor jezelf (lekker meetbaar).
- Ik ben al klant van Victoria’s Secret. En uit geen van mijn bestellingen bleek dat ik ook maar minimale interesse heb in jeansshorts. Waarom is de inhoud van deze mail totaal niet afgestemd op mijn voorkeuren. Wanneer je schiet met hagel, vallen er onschuldige slachtoffers.
De nieuwsbrieven van Victoria’s Secret zijn nutteloos. Er staat meestal maar één of twee producten in en de kans dat die aansluiten bij mijn behoeften is – ook gezien het gebrek aan personalisatie – minimaal. Deze gaat richting prullenbak.
Pixmania
Bij Pixmania heb ik al het een en ander ingekocht in de loop der jaren. Een prima plek om gadgets en gizmo’s te bestellen. De nieuwsbrief ontvang ik ook al jaren, maar hoe graag ik ook wil – het is me nog niet gelukt om enthousiast te worden over die aanbiedingen.
Nu moet ik wel zeggen dat de nieuwsbrieven van Pixmania in de loop der tijd beter zijn geworden. Voorheen was de nieuwsbrief niet echt een nieuwsbrief, maar meer een reclameposter die je per mail kreeg toegezonden (zoals Victoria’s Secret). De laatste paar nieuwsbrieven bevatten veel meer producten met een directe link naar het product in kwestie.
Handig, want ik open mijn mail ook op mijn telefoon. Het is dus handig als de nieuwsbrief écht de voor mij interessante aanbiedingen bevat – zodat ik niet steeds naar de site hoef te klikken om te kijken wat ze hebben. Nu doet Pixmania voor zover ik kan zien – niet aan personalisatie in de aanbiedingen die ze mij toesturen. Ik heb mijn peperdure digitale spiegelreflexcamera nog geen jaar. Toch blijven ze mij camera’s aanbieden. Maar, door meer producten in de nieuwsbrief te stoppen, is de kans wel groter dat er wat voor mij bijzit.
En verder
1. Ook deze nieuwsbrief bevat een Facebookknop. Wel een iets duidelijkere knop dan die van Victoria’s Secret, maar weer geen deelknop. Eenmaal op de Facebookpagina van Pixmania, leggen ze nog wel even uit wat het je oplevert. Daar scoren ze punten op.
2. Net als Victoria’s Secret biedt Pixmania voor mij teveel plaatjes en te weinig uitleg. Ik snap wel dat het de bedoeling is dat de mail mij verleidt tot het klikken naar de site, waar ik mij dan wel weer uitgebreid kan verdiepen in allerlei interessante details, maar vaak is dat onhandig (1. omdat ik daar dan te lui voor ben of met iets anders bezig ben of 2. omdat ik er via de mobiel meestal geen zin an heb – gezien de meeste sites niet gemaakt zijn voor de mobiel).
De nieuwsbrief van Pixmania gaat erop vooruit. Wel zouden ze meer aan personalisatie moeten doen. Bij dit soort producten ben ik vaak extra benieuwd naar de meningen van anderen. Ik weet dat op de site soms te vinden zijn, maar het zou mooi zijn als ook in de nieuwsbrief wordt aangegeven óf er reviews zijn, hoeveel het er zijn en wat de algemene teneur is. Als laatste vind ik het ook hier jammer dat er geen social knoppen zijn.
Zylom
Vervloekt zij de dag dat ik Plants vs Zombies heb gedownload. Het spel staat nu geïnstalleerd op 2 laptops en mijn vaste bak en het is met moeite dat ik me los heb getrokken om dit artikel te schrijven. Wat mij betreft weet Zylom pas echt hoe je een leuk en verslavend spelletje moet maken. Vol goede moed heb ik mij dan ook direct ingeschreven voor de Zylom nieuwsbrief.
Ook dit is zo’n nieuwsbrief waar ik altijd blij van word, althans in theorie. Ik wil maar wat graag geld uitgeven aan een Plants vs Zombies-achtig spel. Maar no such luck, want de spelletje die mij telkens in de nieuwsbrief tegemoet komen – zijn spelletjes die mij niet kunnen bekoren. Ook hier ben ik feitelijk al klant en weten ze dus waar mijn voorkeur ligt. En ook hier wordt daar geen rekening mee gehouden…jammer.
En verder
- Wel fijn is dat Zylom mij vertelt welke andere spelletjes er leuk zijn. Maar van dat soort informatie wil ik meer. Zylom heeft een gaming community en dus uitgebreide info over wat er veel gespeeld wordt.
- Ook hier valt weer niks te delen. Ik zou sommige spelletjes graag sturen naar mijn virtuele vrienden op Twitter of Facebook. Nu kan dat natuurlijk gewoon door op de link te klikken end ie dan te delen. Maar ik hou van gemak – en wie niet?
- Onderaan de mail kan ik me uitschrijven voor de nieuwsbrief, maar dat staat er niet. Er staat dat ik mijn emailvoorkeursinstellingen kan aanpassen. Ugh. Ik wil gewoon een uitschrijflink.
De nieuwsbrief van Zylom gaat elke keer weer de prullenbak in. Bij de eerste 2 dacht ik nog dat ze het aanbod misschien hadden aangepast aan mijn surf- en koopgedrag op hun website. Maar na teveel tijd te hebben verdaan met spelletjes die ik niet leuk vind, ben ik nu van plan mij voor deze nieuwsbrief uit te schrijven.
Maar wat dan wel?
Er is een aantal zaken die ik graag wel en niet terugzie in een nieuwsbrief:
- Een keur aan op mij gerichte producten. Dus niet één of twee producten. Maar een kleine, maar relevante selectie van het aanbod gericht op mijn eerdere koop- en klikgedrag.
- Geen posters a.u.b. Eén mooi plaatje dat mij ertoe moet zetten om te klikken heeft nog nooit gewerkt. Daarvoor krijg ik namelijk teveel mail op een dag. En wanneer ik mijn mail aan het opschonen (lezen) ben, dan gaan niet-persoonlijke boodschappen (zoals nieuwsbrieven) met meer dan gemiddeld gemak de prullenbak in. Een mooi plaatje kan ik ook Googelen.
- Ik wil bij de meeste producten weten wat anderen ervan vinden. Reviews, scores etc. het heeft grote invloed op mijn beeld van een product en mijn bereidheid tot klikken. Als de website reviews of scores biedt, laat die dan ook terugkomen in de nieuwsbrief.
- Niet alle aanbiedingen zijn iets voor mij, dat kan bijna niet. Maar misschien wel voor mensen in mijn virtuele netwerk. Maak het me dan ook gemakkelijk om links naar de producten te delen…en het liefst vanuit de nieuwsbrief. Ik heb niet altijd de tijd, zin of techniek om je hele site door te pluizen.
- Zorg ervoor dat de uitschrijflink gemakkelijk te vinden is. Als ik je nieuwsbrief niet meer wil ontvangen dan lukt me dat echt wel, waarom zou je proberen om me daarbij in de weg te zitten? Het levert niets meer dan een irritante ervaring op voor je potentiële klanten.
1 comment
Goede post, erger me ook al jaren aan veel nieuwsbrieven. Eerst verwijderde ik alles zonder uit te schrijven maar tegenwoordig open ik ze dus vaak om uit te schrijven, wat zoals al aangegeven en in het voorbeeld van Victoria's Secret soms nog niet meevalt daar ze die afmeld knop proberen te verstoppen. Levert alleen maar meer irritatie op, als het zou kunnen zou ik me dan juist nog een keer willen uitschrijven ;-).
Het voorbeeld van Zylom geeft ook aan waarom bedrijven steeds meer moeten gaan segmenteren op internet, bedrijven weten steeds meer maar doen er vaak nog te weinig mee. Consument wilt steeds persoonlijker benaderd worden dus daar moet je als bedrijf met alle informatie die je hebt in mee.
Comments are closed.