Internet is snel, spiffy, kek, outside the box en dus een spel voor jonge honden. Dat alles is ook wel waar. Maar internet is ook gewoon “serious business”. Dus als het gaat om wie die internetclubs vorm moet gaan geven, dan is niets minder waar. Old skool wordt weer brand new skool en ervaring telt. Maar dat zou je niet denken als je bij veel grote bedrijven binnen kijkt.

Een jaar of 12 geleden bestonden er nog bijna geen internetafdelingen. Bedrijven hadden vaak wel al een clubje mensen die iets met internet deden. Maar dedicated internetafdelingen waren bij oudere bedrijven een uitzondering.

En vaak was dat clubje mensen een allegaartje van internetevangelisten, querulanten en re-integratie-trajectjes. Ja, die afdelingen waren het afvoerputje van menig multinational.

Een simpele wereld

Zo gaat dat met een nieuw vakgebied. Contentmanagers heetten toen nog internetspecialisten. Webredacteuren heetten internetspecialisten. En webanalisten heetten…internetspecialisten. Het was een simpele tijd. Een tijd waarin mensen nog vol overtuiging durfden te stellen dat het web een hype was en van voorbijgaande aard.

Maar inmiddels zijn we dus 12 jaar verder. Het web is niet alleen een heel eind gekomen. Ook de vakmensen die zich ermee  bezighouden zijn inmiddels volwassen geworden.

Eigenlijk schort het in veel bedrijven nog maar één ding: gedegen leiderschap.

Jong en onervaren

Qua management is de internetclub nog altijd het afvoerputje. Oké, laat ik niet té onaardig zijn. Qua management worden internetclubs nog steeds vaak geleid door de honden die nu jong zijn. Jong, onercaren en zonder al teveel kennis van zaken. Want ja, dat internet is een spel voor de jeugd….

Niet teveel ego

Het schijnt dat managen zonder kennis van zaken prima kan. Dat schijnt dus. Ik zelf geloof er geen hol van. Om zonder kennis van zaken te managen moet een persoon een grenzeloos vertrouwen hebben in de mensen die hij leidt, gecombineerd met het abstracte denkraam van een genie. Iemand moet zichzelf op gezonde wijze kunnen relativeren en in staat zijn om kritische vragen te stellen aan eenieder die een belang heeft in het verhaal dat hij aan zijn manager doet. Ik ben ze zo nog niet tegengekomen.

Goed. Die jonge-honden-bazen dus, zien dat zelf natuurlijk anders. Die klaren dat klaraatje wel. Het resultaat? Snel-elkaar-opvolgende-leiderschappen met als gevolg een onnodige achterstand in de volwassenwording van internetafdelingen bij grote bedrijven.

Hoe ga je dat oplossen?

Managers zijn er dol op wanneer je hun werk voor ze doet. Wanneer je niet zomaar een probleem bij ze neerlegt, maar ook meteen een oplossing aandraagt. Simpel: op die internet managementplekken hoort ervaring thuis. Ervaring in management en ervaring met het online kanaal.

Het online kanaal bedreigt

Binnen oude bedrijven bestaan namelijk ook oude machtsstructuren. Internet (en dus de afdeling die zich hier mee bezighoudt) is jarenlang geen bedreiging geweest voor die structuren. Maar nu het stof begint te dalen en het kanaal steeds meer focus en aandacht krijgt, is het dat wel.

Het managen van zo’n afdeling is dan ook geen sinecure. De ruimte die je als bobo voor je afdeling moet weten te creëren wordt niet makkelijk afgegeven. De oude machtsstructuren lopen binnen grote oude bedrijven namelijk exact langs de lijnen van afdelingen die in hun essentie risicomijdend en gesloten zijn. Denk aan juridische zaken of corporate communicatie. Het internet is juist een plek waar die houding op weinig succes kan rekenen.

Maar ook je eigen afdeling

En met die trubbels van buitenaf heb je als bobo nog lang niet ál je problemen te pakken. Want hoewel volwassenwording van al die vakmensen een feit is, zijn er we er nog niet. Veel bedrijven zijn nog steeds op zoek naar de meest optimale invulling van een internetafdeling. Welke expertises, welke organisatie, wat voor mensen moeten dat doen etc. ‘Tis allemaal niet niks.

En dat alles staat of valt dan ook nog eens bij het hebben van een duidelijke visie. De weg is nog leeg. De mensen die de weg moeten bewandelen hebben richting nodig.

It’s a big job

Je zal het  maar te doen hebben. Aan de andere kant: veel van de bobo’s doen het dan ook niet. Zij zitten hun tijd uit of erger nog, laten zich elke dag weer leiden door de nieuwste hype, maar kijken niet voorbij morgen.

Daarom aan de überbobo’s (dat zijn de bobo’s van de bobo’s, die de bobo’s aannamen…snappu!) dan ook een oproep: get some good people to lead the way. Jonge honden kunnen het soms per ongeluk goed doen, maar ervaring is in dit kader écht priceless.

==============================================================

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen als het gaat om dit onderwerp (management van internetafdelingen). Anoniem mag ook ….

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 7.322 keer gelezen