“Dat moet je écht niet doen hoor op Twitter!!” Als je wel eens spreekt met Twitterati dan heb je die statement vast al eens voorbij horen komen. Meestal met een toon van verontwaardiging die een die hard Opzij-fan niet zou misstaan. En vaak gevolgd door tips over wat je dan wel allemaal “moet doen” op Twitter. Zelf moet ik er altijd een beetje om lachen. Nu eigenlijk ook weer. En dan vooral ook omdat ik in dit artikel iets ga roepen over wat je moet doen op Twitter. Zo zie je maar weer, op mij kun je ook al niet vertrouwen.

Wat zijn de klachten die ik vaak voorbij hoor komen? Zaken waarvan ik zelf denk: wat maak je je druk kind. Teveel hashtags. Elke ochtend goedemorgen zeggen (veelgehoorde klacht). Zinloze tweets. Tweets over eten. Engelstalige Tweets (“zitten ze heel belangrijk in het Engels te Tweeten”). Tweets die “geen waarde toevoegen”. Mensen die “niet delen”. Mensen die teveel kletsen op Twitter (als ik teveel @’s zie nou dan kan ik me zó ergeren). En ga zo maar door en ga vooral zo maar door.

Helemaal niet erg hoor overigens, dat men zicht ergert. Dat hoort bij de menselijke staat van zijn.  Maar waar ik me zo over verbaas is dat al die irritatie helemaal niet nodig is, maar dat men toch tegen die steen blijft stoten.

Eigen inzicht

Is het mooie aan sociale netwerken niet dat je ze helemaal naar eigen inzicht in kunt richten? Is het mooie ervan niet dat de meeste (zo niet alle) sociale netwerken werken op basis van wederzijdse goedvinden. Dat je alleen hen volgt die je graag wilt volgen en dat je alleen dat leest wat je graag wilt lezen?

Ik geef toe: ik ben niet zo picky op Twitter. Juist het idee dat ik zeer verschillende mensen volg waarvan een deel áltijd maar waarde toevoegt (wordt ook vermoeiend hoor) en een deel zeer geobsedeerd lijkt door de door hen verorberde maaltijden – maakt het social web interessant. En wanneer ik iemand echt zat ben – die zijn er ook – dan klik ik afhankelijk van mijn bui – zonder enige aarzeling – op de unfollow/defriend/ontvriend/verwijder etc. knop of blokkeer ik diegene.

Dat is toch juist de plus.

Je richt jouw virtuele social sphere precies zo in als jij wilt. En elk gefröbel heeft zijn publiek. Over een broodje pindakaas kunnen sommige mensen de meest interessante dingen zeggen. Dat is ook niet fout, tegen de regels, of niet hoe het hoort – dat is gewoon iemand die graag over broodjes pindakaas filosofeert. Geen interesse in pindakaas (dat meen je niet, wees eerlijk!)? Maak je niet sappel, klik op unfollow.

Dat brengt me meteen op de andere kant. De mensen die krampachtig hun best doen om elk artikel, elke slidesharepresentatie, elk e-boek, elke podcast over Twitter te lezen en te luisteren om te achterhalen wat de magische regel is. Die elke ochtend weer wakker worden en denken: “hoe ga ik vandaag waarde toevoegen?” Die bij elke tweet zich druk maken over of ze wel genoeg co-creëren en social sharen.

Twitter representative

For the record: dat mag allemaal hoor. Maar is het niet vreselijk vermoeiend? Tenzij je een multinational bent is het echt niet nodig om er zo strategisch over te doen. Ook niet wanneer je een klein bedrijf (eenmansbedrijf) bent overigens. Want sociale netwerken zijn bij uitstek plekken waar je gewoon lekker jezelf moet zijn. Potentiële klanten gaan – als het meezit – namelijk zaken doen met jou…de echte jou…niet je twitter-representative. Hou op met het lezen van boeken die je vertellen hoe je jezelf moet zijn en wees gewoon lekker jezelf. Mensen die dat niet appreciëren zijn er genoeg – maar ja, of die zaken met je willen doen is dan ook even de vraag.

Mijn punt

Wat wil ik nou eigenlijk zeggen? Je stelt weer goede vragen. Eigenlijk dit: er zijn geen regels voor Twitter. Het mooie aan dit soort platformen is nou juist dat jij bepaalt en degene die ervoor kiezen jou te volgen bepalen net zo hard voor zichzelf. Maak je niet sappel, be yourself en volg wie je leuk vindt. Op kantoor en bij de schoonfamilie hang je al genoeg bij mensen die je op de zenuwen werken…waarom zou je dat online nog eens dunnetjes overdoen. Het is bij uitstek jouw wereld, jouw koninkrijk. Geniet ervan.

0 Shares:
5 comments
  1. "Engelstalige Tweets" misschien volg ik internationale mensen? Misschien game ik internationaal? Dat jij (klager) een saaie Nederlander bent, kan ik niks aan doen.

    “geen waarde toevoegen” > erg subjectief

    “niet delen” > heb ik zelf ook wel eens gezegd, mensen met alleen 1wegscommunicatie unfollow ik

    Kletsen (@) is heel gezellig, wil alleen een negatief filter op bepaalde hashtags (als iemand op een conferentie is, die ik niet interesant vind, wil ik dat wegfilteren)

  2. Leuke stelling, die uitsluitend opgaat als je privé wat twittert. Dan is er geen enkel bezwaar om over een bakje patat met pindasaus te twitteren. Zodra je twitter zakelijk inzet, gaat niets uit bovenstaand verhaal op behalve jezelf zijn, dat is authentiek.

    Zodra je twitter en andere Sociale Media zakelijk inzet, kan je met het gestelde niet uit de voeten. Een tijdje geleden blogde ik onderstaand artikel. Om dat mee te nemen in een eventuele overweging over do's en dont's is geen luxe:

    8 factoren om te overwegen bij het opstellen van social media beleid.

    Heeft u behoefte aan een Social Media beleid?

    Als uw medewerkers volwassen zijn, verantwoordelijke,
    ethische mensen, die altijd nadenken voor ze schrijven, dan is het antwoord
    "Nee"

    Ik wed dat je denkt bij jezelf: "Doe normaal! Geen
    enkele medewerker handelt te allen tijde verantwoord en dat is menselijk.
    Misschien heb je het beste bedrijf en is er een keer iemand die iets verkeerd
    beoordeelt of een inschattingsfout maakt. Welk effect zal dat op uw bedrijf
    hebben?

    Als u een social media beleid voor uw bedrijf overweegt,
    zijn hier zijn acht belangrijke overwegingen om in gedachten te houden:

    1. Hoe ver wilt u reiken? Social networking brengt twee
    problemen voor werkgevers met zich mee: hoe medewerkers hun tijd op Social
    Media doorbrengen op het werk en de manier waarop medewerkers uw bedrijf online
    portretteren als ze niet op het werk zijn. Elk social networking beleid moet
    betrekking hebben op beide vormen van online gebruik.

    2. Wil je sociaal netwerken zo wie zo toestaan op het
    werk? Het is niet realistisch om alle
    vormen van sociale netwerken te verbieden op het werk. Allereerst, verliest u
    het voordeel van zakelijke netwerken,
    zoals LinkedIn. Zonder het uitschakelen van de internet toegang of het
    blokkeren van bepaalde sites, is een
    algeheel verbod ook moeilijk te controleren en te handhaven, hoewel dit nodig kan
    zijn in een aantal sectoren zoals bijvoorbeeld in het bankwezen.

    3. Als je social networking verbiedt, hoe hou je dat in de
    gaten? Het uitschakelen van internet, software te installeren om bepaalde sites
    te blokkeren, of medewerkers monitoren? Er zijn legio mogelijkheden voor mensen
    die toch willen twitteren enz. En hoeveel tijd wilt u besteden aan het kijken
    wat medewerkers online doen?

    4. Als u uw medewerkers toestaat in sociale netwerken bezig te zijn op het
    werk, hoe beperk je dat tot werkgerelateerd gedrag? Of wil je ook gelimiteerd
    privé gebruik toestaan? Het antwoord op deze vraag hangt af van de
    productiviteit versus de balans, in de markt waarin u zich bevindt. Is het
    zinvol voor uw bedrijf?

    5. Hoe zal social networking invloed hebben op andere
    beleidsterreinen, zoals intimidatie en vertrouwelijkheid? Het
    werkgelegenheidsbeleid werkt niet uit zichzelf. Medewerkers’ online
    aanwezigheid kan een aantal andere voorschriften schenden ten aanzien van uw
    bedrijfsbeleid. Het opstellen van een social networking beleid is een
    uitstekende gelegenheid om andere beleidsmaatregelen opnieuw, bij te werken en te fine-tunen.

    6. Het internet is niet anoniem en het vergeet niets. Alles
    wat je er op zet blijft er op en krijg je er nooit meer vanaf. Er is geen
    duidelijke scheidslijn tussen werk en privé
    en persoonlijk leven. Wees daarom
    altijd eerlijk en respectvol.

    7. Links kunnen lasterlijk, intimiderend of onfatsoenlijk
    zijn. Profane taal of inhoud bevorderen, stimuleren of in stand houden van
    discriminatie op grond van ras, geloof, huidskleur, leeftijd, religie,
    geslacht, burgerlijke staat, status met betrekking tot de openbare orde,
    nationale afkomst, fysieke of mentale handicap of seksuele geaardheid.

    8. Bepaalde informatie kan de veiligheid of beveiliging van
    het bedrijf gevaar te brengen. Of gevoelige informatie kan op straat komen te
    liggen bij verkeerd gebruik in bepaalde online communities.

    Voor hulp bij uw sociale media-beleid, is het essentieel om deze
    regels te begrijpen en de invloed die ze kunnen hebben op uw bedrijf. Een goed
    geschreven sociale media beleid zal uw bedrijf ondersteunen en gemoedsrust
    brengen onder u en uw personeel. Strakke richtlijnen lijken niet overbodig bij
    het gebruik van Sociale Netwerken.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.927 keer gelezen