De hoe-vraag gaat in dit geval over de vorm. Hoe doe je dat nou, meepraten op het social web. Of het nu thuis of uit is, er is een mores en een cultuur. Een algemene en eentje die hoort bij de subcultuur die je aan wilt gaan spreken. Voor dit deel gaan we uit voor de algemene. Ik maak er niet een heel blaatverhaal van. Ik hou het even op een puntenlijstje:

Deel
Deel je kennis en ervaring met anderen. Jouw unieke kennis is wat jou interessant maakt en waardevol voor anderen om naar te luisteren.

Converseer
Bedrijven zijn gewend om te zenden. Het social web gaat over luisteren. Een gesprek offline is ook niet interessant als iemand de hele tijd over zichzelf praat. Luister ook eens en speel in op wat anderen zeggen.

Don’t be pushy
Ja, je bent van bedrijf X. Ja wilt je producten verkopen, want het zijn prachtige producten. Maar mensen zitten niet perse te wachten op een verkoper op elke virtuele hoek. Praat er dus niet teveel over en probeer zeker mensen niks aan te smeren. Jij bent daar op hun voorwaarden, hou daar rekening mee.

Wees een mens
Je praat uit naam van een bedrijf, maar mensen doen liever zaken met andere mensen dan met grote corporaties. Gedraag je dan ook als een mens, praat ook als een mens. Eigenlijk net zoals je ook offline met andere mensen omgaat.

Wees zo open mogelijk
Het oude communicatievak was erop gericht zo min mogelijk te vertellen met een hoop dure woorden. Maar tegenwoordig bestaan geheimen eigenlijk niet meer. En als jij het niet aan mensen vertelt, doet iemand anders dat wel voor je. Wees dan ook gewoon eerlijk, dat geeft je juist meer controle over de boodschap en de impact ervan. Realiseer je ook dat je niet altijd helemaal eerlijk kunt zijn i.v.m wet- en regelgeving. Maar wees daar dan ook duidelijk over.

Moedig
Veel grote bedrijven worden gerund door de afdeling Juridische Zaken. JZ en internet gaan niet zo goed samen. JZ gaat over het mijden van risico’s, internet gaat over het nemen van risico’s en het tonen van lef en het internet beloont creativiteit.

Wees bereid te leren
Het is allemaal nog nieuw: het internet, social media, het bestaat allemaal nog maar relatief kort. Wees dus bereid om te leren. En leren gaat met vallen en opstaan. Sta open voor suggesties en doe er je voordeel mee.

Personality
Natuurlijk krijg je weleens negatieve reacties. Dat mag ook gewoon. Doe ook daar je voordeel mee en leer ervan. Maar laat je niet piepelen. Je hoeft niet met elke input wat. Verander niet bij de eerste negatieve reactie meteen van koers.

Laat je niet uitlokken
Een welles/nietes discussie is een zinloze bedoening. Laat je niet uitlokken tot ruzie, discussie of andere onaangename zaken. Probeer het op een andere manier (niet in het openbaar) op te lossen of laat netjes weten dat je er niks mee kunt.

Weet jij nog andere regels en voorwaarden? Laat het weten.

Overzicht van alle artikelen

0 Shares:
Dit artikel is 2.797 keer gelezen