Geven en nemen is in geen enkel ander medium zo belangrijk als in social media. Zonder delen red je het niet. Goh, zou het daarom social media heten? Maar er zijn zaken die je zelfs als social media-enthousiasteling beter voor je kunt houden.

Hoewel er nog geen blauwdruk is voor do’s en dont’s in social media – we zijn met zijn allen nog aan het ontdekken wat wel en niet werkt – zijn er een aantal dingen waarvan je veilig kunt stellen dat je ze als zakelijk twitteraar beter niet kunt delen.

  1. Conflictsituaties. Wie zijn conflicten breed uitmeet op het web, is een kwetsbare tegenstander. Om nog maar te zwijgen over wat het betekent voor je reputatie. Jij vindt natuurlijk zelf dat je heel erg gelijk hebt, maar je followers zien een emotionele uitbarsting van iemand die zijn zaakjes wel niet op orde zal hebben.
  2. Concurrentiegevoelige informatie. Ben je bezig met de ontwikkeling van een revolutionair nieuw concept dat je bloed, zweet en tranen kost? Houd het maar even voor je. Natuurlijk, de concurrentie kan zelf ook wel ideeën bedenken en lang niet alle informatie is zo concurrentiegevoelig als jij denkt. Maar toch: waarom zou je het risico nemen?
  3. Juridische conflicten. Nog een trapje erger dan de conflictsituaties bij 1. Het grote verschil is dat hier niet alleen je reputatie en geloofwaardigheid op het spel staan, maar ook je zaak.
  4. Stokpaardjes. Als je merkt dat mensen in het echte leven met hun ogen beginnen te rollen als jij weer begint over je favoriete onderwerp, probeer je dan ook op twitter in bedwang te houden. Ook daar zijn je followers echte mensen die met hun ogen kunnen rollen. En dat ook doen.
  5. Een overdosis aan privé-informatie. Social media doen niets voor je als je er niet een beetje van je persoonlijkheid instopt. Daarom werkt het wel degelijk als je privé-informatie deelt via je facebook- of hyves-account. Maar eens in de zoveel tijd een reality check kan geen kwaad: vraag jezelf bij iedere infonugget af of je echt wil dat iedereen dit weet.

Als algemene stelregel geldt: als je ergens in één-op-één contact moeite mee zou hebben, dan is het een goed idee je af te vragen of je dit via social media wel wilt delen. Achter al die accounts zitten gewone mensen.

Maar: blijf experimenteren en proberen, want social media zijn alleen waardevol als je veel deelt. Ontwikkel die best-practices die er nu nog niet zijn. En als je het niet eens bent de bovenstaande lijst, laat het mij dan zeker weten, want ook dat is delen via social media.

0 Shares:
1 comment
  1. Goede post!

    Twitter-gebruik moet je goed overwegen. Logisch dat je de inhoud van een vertrouwelijk gesprek met een opdrachtgever niet twittert, maar soms moet je niet eens twitteren over het feit dat je het gesprek hebt. Gebeurd nog wel.

    Nog een (persoonlijke) #6. Alleen twitteren over wat je hoort of doet ('ik zit in de trein naar Den Haag', 'de spreker zegt ..') zonder je eigen kennis of informatie toevoegen. Ben ik als volger nog nooit iets wijzer van geworden.

Comments are closed.

Dit artikel is 6.042 keer gelezen