peuter en laptopSchrijven doe je om gelezen te worden. Dus is de vraag voor schrijver dezes hoe hij ervoor gaat zorgen dat jij, die hippe en flitsende facebookende, twitterende, WordPressbloggende, gadgetminnende  bezoeker van Contentgirls.nl  zijn stukjes gaat lezen.
Hij heeft wel een idee hoor. Hij komt namelijk met een bijzonder interessant onderwerp.  Als hij je vertelt dat hij in MS Word gebruik maak van de auto-correctiefunctie, die ‘lln’ direct omzet in ‘leerlingen’ en ‘lkr’ automatisch  in ‘leerkracht’ wijzigt, dan snap je het wel toch? We gaan het hebben ovuuurrrr… (stem gaat omhoog)… onderwijs! Goed zo, lezer!

Onderwijs in een digitaal paradijs

Misschien denk je: zat ik nog maar op school. Dat moet nu een paradijs geworden zijn in deze digitale wereld. Alle lesstof op internet, toetsen kan digitaal, het papieren werkstuk heeft plaatsgemaakt voor een PowerPointpresentatie, in de tekenles wordt gephotoshopt, in de muziekles wordt gegaragebandet en Aardrijkskunde is één grote GoogleEarth-activiteit.

Het is niet zo. Ga eens kijken in een klas en je ziet dat er in grote lijnen dezelfde dingen gebeuren als in jouw tijd. Kinderen krijgen instructie van een leraar voor de klas, ze leren uit boeken en oefenen in werkschriften. Nee, de Nederlandse onderwijzer/leerkracht/leraar/docent (het ministerie verandert elke tien jaar de term) doet niet graag gek. Waarom zou hij ook? Dat internet, daar kunnen we niks mee. Internet raadplegen voor je werkstuk? Ja ja, kopiëren en plakken. En zie als docent dan maar eens te bewijzen dat het geen plagiaat is. Bovendien surfen ze naar verboden sites en gaan ze allemaal  ‘een facebook maken’ en zo. Digitaal toetsen? ‘Wil ik best doen hoor, maar dan doe ik het voor de zekerheid daarna nog een keer op papier.’

Het digitale schoolbord
Maar dat digitale schoolbord dan? Inderdaad, je hebt goed opgelet. Scholen gaan op dit moment massaal overstag voor het digitale schoolbord ofwel digibord. Met zo’n bord kunnen ze multimediaal lesgeven, de wereld binnenhalen, zelf lessen maken en alles wat ze doen op het bord opslaan! Wil niet zeggen dat ze dat meteen doen hoor. Voor sommigen is het nog steeds een Alleen-schrijven-bord of hoogstens een projectiescherm.

Twitter in de klas
Maar genoeg geschimpscheut. Natuurlijk zijn er ook leraren (v/m) die het wel door hebben. Die in hun leven al genoeg werkstukken nagekeken hebben en hun leerlingen nu vragen om een PowerPoint- of misschien wel Prezi-presentatie te maken, of een website, of een  digitaal stripverhaal. Die alle mogelijkheden uit hun digitale schoolbord halen. Die webquests maken en zelfs twitter in de klas gebruiken! We kunnen alleen maar hopen dat die mensen hun collega’s aansteken om er ook eens een experiment aan te wagen, aan ICT en multimedia in hun klas. Want de leerlingen verdienen alleen het beste.

In nummer 2 en volgende meer over ICT en nieuwe media in het onderwijs. Heb je verzoeknummers? Laat het me weten.

0 Shares:
7 comments
  1. Op mijn werk liep laatst een 14-jarige maatschappelijke stagiaire rond die ik Prezi heb laten zien. Ze was er erg enthousiast over (leek het) en leek het leuk te vinden het een volgende presentatie te gebruiken.

    Ik vroeg haar trouwens ook of ze Twitter kende en het gebruikte. Ze kende het, had het eventjes gebruikt maar vond er eigenlijk niets aan. Het bood haar niets dat Hyves niet ook al te bieden heeft. Voor een 14-jarige zit daar wat in! ;-)

    Zou er in de komende jaren een vraag naar leraren digitale media komen denk je?

    1. Dag Nathalie,

      Best mogelijk dat er leraren digitale media komen over een paar jaar. Er worden al allerlei initiatieven genomen om leerlingen (en leraren?) mediawijsheid bij te brengen, kijk maar eens bij http://www.mediawijzer.net. Het kan haast niet anders dan dat die projecten leiden tot een behoefte aan dergelijke leraren.

  2. Ik heb veel familie in het onderwijs. Van de lesgevende leden hoor ik inderdaad weinig over digitale toepassingen. Alles lijkt nog ouderwets te gaan.

    Ze zijn veel meer gefocust op alle regelgeving, overleg en beheertaken die ze krijgen opgelegd. Dit overigens tot hun grote frustratie.

    Is dat ook niet een beetje het probleem?

    De overheid is continue bezig om het secundaire takenpakket van de leerkrachten aan te passen. Die zitten daar zelf niet zo op te wachten, maar het leidt ze wel af van hun primaire job, het lesgeven. Misschien zie ik het fout, maar ik heb sterk de indruk dat de bureaucratie de ontwikkeling van het lesgeven remt.

    Groeten en complimenten voor een leuke, lekker leesbare post die ook nog eens ergens over gaat ;-),

    Stan

    1. Beste Stan,

      Dank voor je reactie. Ik weet niet of het de bureaucratie is die de vernieuwing tegenhoudt. Mijn ervaring is dat veel onderwijsgevenden niet veel affiniteit hebben met ICT. Ze doen er thuis niet veel mee, dus op school ook niet. Het kan met hun leeftijd te maken hebben: ICT is pas na hun opleiding opgekomen en ze hebben dat niet opgepikt. Even verder denken en dan komen we bij de leidinggevende uit. De directeur, rector of wie dan ook zal natuurlijk moeten signaleren dat ICT mogelijkheden biedt en dat zijn/haar school moet werken aan professionalisering op dat gebied. Maar veel leidinggevenden kennen zelf de mogelijkheden van ICT en multimedia niet, dus blijft het liggen. Daar kan de bureaucratie misschien ook een oorzaak van zijn: leidinggevenden in het onderwijs hebben natuurlijk ook veel last van bureaucratie, waardoor ze aan inhoud niet toekomen. Dus toch een beetje de 'schuld' van de bureaucratie misschien.

  3. Het is zeker een ontwikkeling die interessant genoeg is om in de gaten te houden. De scholen zien digitale media volgens mij nog als een vreemde eend in de bijt en weten volgens mij niet hoe ze dit op de juiste manier moeten inpassen in het huidige leersysteem zonder dat er aan de oubollig geldende waarden wordt afgedaan zoals men vindt dat er op een school geleerd moet worden en niet gepionierd op digitaal gebied. Het valt nog onder het kopje 'speelse activiteiten', verder staat het ook nog erg in de kinderschoenen educatief gezien. Een soort vorm van sensibilisatie voor de scholen zou erg gewenst zijn met het oog op de toekomst. De steeds diverser wordende digitale mogelijkheden kunnen uitstekend als een verlengde worden toegepast op de reeds bestaande en geaccepteerde technieken en systemen. Uiteindelijk zullen ze er niet onderuit kunnen en zullen ze een keuze moeten maken.Welke mogelijkheden 'schoolbestendig' kunnen worden bevonden. Nu alleen nog de dialoog in leven roepen en in leven houden. Bedankt voor deze eyeopener. Good job dit artikel. Lekker fris. :-)

    1. Inderdaad Saskia, ik denk ook dat scholen er uiteindelijk niet onderuit zullen kunnen. Maar het zal via kleine stapjes gaan. Gelukkig zijn er veel bloggende leerkrachten die het goede voorbeeld geven: edubloggers.

Comments are closed.

Dit artikel is 2.483 keer gelezen