Behalve het meteorologische begin van de lente was het zaterdag ook World Storytelling Day. Op zo’n wereldverteldag komen mensen bij elkaar komen in clubjes. Ze vertellen elkaar verhalen. Klinkt stoffig? Toch is het relevant voor iedereen die ‘iets’ doet met social media.
Avatar
Communiceren via het internet – of op welke andere manier dan ook – is namelijk ook niets anders dan verhalen vertellen. Het verhaal van een boek of film kan heel slecht zijn, of heel goed, of alles daar tussenin. En dan heb je ook nog goede verhalen die slecht verteld worden, of slechte verhalen die goed verteld worden. En een variant daarop: standaard verhalen die op een bijzondere manier verteld worden, met Avatar als recent voorbeeld.
Dat geldt ook voor het verhaal van een bedrijf of organisatie. Soms is het goed en wordt het slecht verteld, soms is het gewoon slecht. In de politiek kun je daarover uren debatteren.
Explosief
Feit is dat met de komst van het internet, en recent natuurlijk social media, het aantal manieren om een verhaal te vertellen explosief is gestegen. Niet iedereen realiseert zich dat je heel goed een verhaal kunt vertellen zonder een storyteller te zijn. Sterker nog, je vertelt altijd een verhaal, of je dat nu bewust doet of niet.
Jammer aan World Storytelling Day is dat het alleen maar lijkt te gaan om de old school vorm van verhalen vertellen, via een-op-een communicatie. Je hoeft er zelf alleen nog maar het kampvuur bij te denken.
Verhaal in 140 tekens
Maar het is voor iedereen goed om zich eens te verdiepen in het vertellen van verhalen. Want omdat het aantal manieren om een verhaal te vertellen stijgt, wordt de kunst van het verhalen vertellen ook steeds moeilijker. Met alleen een mooie stem en een goed gevoel voor timing ben je er niet meer, je moet ook nog kunnen switchen tussen 140 tekens op Twitter of een iets langere blogtekst, om nog maar te zwijgen van het delen van video’s via YouTube, presentaties via Slideshare, en noem maar op.
Hoe je je eigen verhaal creeert, maakt deze presentatie van Schipul duidelijk.
Zelf aan de slag? Social media professionals gebruiken bijvoorbeeld een template van Shift Communications voor de social media release, een soort persbericht maar dan helemaal toegespitst op social media.