Spotlight: magazinegirl Linda Samplonius

Naam: Linda Samplonius
Leeftijd: 25
Website: www.lindasamplonius.nl
Twitter: @lindasamplonius

Wat wilde je vroeger worden?

“Ik wilde bij de bereden Politie óf ‘iets met schrijven’. Van jongs af aan lees ik alles wat los en vast zit. Ik verslond de Penny en de Tina. Later de Cosmopolitan en de Yes. Toen al stelde ik me voor hoe zou zijn om bij een blad te werken. Dat is nooit veranderd.”

Dus je hebt je opleiding in die richting gekozen.
“Ja, ik heb de opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam gevolgd, met als afstudeerrichting Redactie en Mediaproductie. Vooral mijn stageplaatsen heb ik gekozen met een toekomst in de tijdschriftenwereld in het achterhoofd. Mijn eerste stage liep ik bij Marie Claire en de tweede bij Viva. Ook mijn scriptie schreef ik voor Viva. Ik onderzocht hoe Viva van de rubriek Any Body een themanummer kan maken.”

Any Body! De rubriek die iedereen kent!
“Klopt ja. De rubriek is de bekendste van Viva en naar mijn idee ook de bekendste van het land. Een vrouw vertelt over haar lichaam, waarbij haar naaktfoto (zonder hoofd) te zien is. Op verjaardagen, in de trein, in de kroeg: vrouwen bespreken Any Body overal en vergelijken het lichaam van de vrouw op de foto vaak met dat van henzelf.”

Maar ik heb dus gehoord dat het allemaal modellen zijn.
“Nee hoor, niks van waar. Het zijn echte mensen die zich laten fotograferen. De een doet het gewoon omdat ze het leuk vindt, de ander omdat ze 20 kilo is afgevallen of iets heftigs heeft meegemaakt en een mooie foto van haar lichaam wil.”

Wat doe je nu?
“Ik ben inmiddels afgestudeerd en ik werk als freelance journaliste en tekstschrijver. Voor bladen, maar ook steeds vaker voor het web. Ik schrijf bijvoorbeeld boekrecensies voor de thrillerwebsite Crimezone.nl, maar ook webteksten voor bedrijven. Ik ben drie maanden gastblogger bij viva.nl geweest. En natuurlijk heb ik een eigen blog.”

Dus on- en offline valt goed te combineren?
“Het leuke is dat het elkaar versterkt. Op Facebook en Hyves scoorde ik mijn ervaringverhalen voor een artikel over verboden liefdes in Fancy. Via Twitter vond ik een goede trendwatcher die me hielp bij een artikel voor Viva. Je netwerk wordt enorm vergroot via social media. Het web is een briljante bron om in de gaten te houden wat er speelt in de wereld, en in mijn vriendenkring. Zo kom ik weer aan artikelideeën voor tijdschriften.”

Wat wil je bereiken?
“Het liefst wil ik een vaste baan op een redactie van een krant of een tijdschrift. Dat is waar mijn hart ligt. Die media zijn nog altijd het beste voor reportages. Je hebt de ruimte voor uitgebreidere achtergrondinformatie, lange interviews en er is plaats voor mooie foto’s. Langere artikelen doen het op internet toch minder goed.”

Dus jij denkt niet dat het tijdschrift zal verdwijnen?
“Zeker niet! Misschien liggen ze over een halve eeuw niet meer in de schappen, maar lees je ze op je iPad of je Kindle. Dan bestel je met één dubbelklik dat leuke zwarte jurkje op de modepagina of zie je direct een filmpje bij die spannende sportreportage. De technologie gaat hard, maar het duurt nog lang voordat alle consumenten digitaal gaan. En vooralsnog kun je niet met Kindle in bad.”


Geschreven door