Google heeft een briefje gekregen van de EU. In dat briefje staat dat Google stout is want ze laat Foundem en Ciao, twee prijsvergelijkingen-sites niet hoog genoeg eindigen in de zoekresultaten. De beide bedrijven klagen dat Google hun sites op concurrentiegronden expres laat dalen in de Google rangorde.

gesubsidieerde concurrentie

De EU neemt dat soort anti-concurrentie heel hoog op in de agenda en dus moest er een briefje de deur uit. Wat denkt Google wel! Dat de EU zelf alle vormen van eerlijke concurrentie uit de markt heeft gesubsidieerd in bijvoorbeeld de landbouw vergeten ze natuurlijk even. Of zou daar ooit een intern briefje voor gestuurd zijn?

koel

Google reageert koel. Ze bevestigt dat er een briefje is ontvangen maar ontkent iedere vorm van steggelen. En verder mogen de advocaten het uitzoeken. Het schijnt dat Google er wel een paar kan optrommelen.

gedachte-experiment

Ongetwijfeld gaan de dikke deuren van de onderhandelkamer dicht en horen we hier nooit meer wat van. Er zal wellicht wat geschoven worden met bedragen waar jij en ik alleen maar van kunnen dromen maar waar Google, de EU en Microsoft (eigenaar van Ciao) niet van wakker liggen en na de lunch vliegt eenieder vrolijk in de privéjet naar huis voor de aardappelen en spruiten. Maar wat nou als dit nou eens niet met een sisser afloopt? Een gedachte-experiment.

Google doet een China

Stel google zegt dat de EU niet moet zeuren en nee ze betalen geen boetes aan een instantie die bergen boter op het hoofd heeft. Stel ze zijn het gebemoei van de EU zat en stel ze doen een China? Met andere woorden: Google vertrekt uit de EU. Wat dan?

zoekt en gij zult vinden

Gij zult vinden dat een Internet zonder Google plotseling een stuk minder waard is. Want achter dat simpele witte schermpje met dat zoekveld gaat een enorme hoeveelheid R&D schuil. Google is niet zomaar een zoekmachine. Iedere zoekopdracht zet een radarwerk aan algoritmen in werking die zijn weerga niet kent. Het simpele “Bedoelde u …” regeltje boven de zoekresultaten verbergt een enorme hoeveelheid data-analyse en statistische kansberekening. Of je Google nu wel of niet evil vindt, het blijft de beste zoekmachine die er is. Om dit te staven: probeer maar eens een hele week door te komen op Internet zonder één enkele keer Google te gebruiken. Ik zou het niet kunnen.

failliete bank

En wat Google vooral zo fijn maakt voor arme sloebers zoals ik, het is allemaal gratis. Een beetje bedrijf of overheidsinstelling zou al gauw kosten berekenen voor alles wat Google biedt. Gratis zoeken, gratis tekstverwerker (waar dit stukje in getikt wordt), gratis email, gratis spreadsheet, gratis presentatiesoftware, gratis webmaster tools zodat mijn site beter gevonden kan worden, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Weet de EU wel hoe fijn dit is voor beginnende ondernemers? In een economie waar iedere euro tweemaal omgedraaid moet worden voor die wordt uitgegeven, heb je in ieder geval geen zorgen over de kosten van je office pakket en emailserver. Dit geeft iemand de kans om na ontslag om bedrijfseconomische redenen voor zichzelf te beginnen met minimale initiële investering. Want geld lenen bij de failliete bank die je vorige werkgever heeft uitgekleed is misschien niet echt verstandig nu.

marktaandelen

Google heeft in Nederland een marktaandeel van bijna 100%. Er zijn andere zoekmachines maar die komen nauwelijks aan bod. Ook wereldwijd heeft Google zo’n 85% van de zoekmarkt in handen en ze groeien nog steeds. Microsoft lanceerde Bing. Microsoft heeft een aardig vrij te besteden bedragje op de bank staan en kan hier dus best wat geld in stoppen. Dat is het ook waard want de zoekmarkt is een multi-miljarden markt. Maar Bing heeft nog niet eens een krasje in Google’s chroomglans gemaakt, laat staan een deuk. Bing heeft nog geen 4% van de wereld zoekmachinemarkt.

kont op het strand

En stiekem moet Microsoft Google bedanken voor het feit dat Google de zoekmarkt überhaupt een markt heeft gemaakt. Ik kan mij de tijden van Altavista nog herinneren en dat waren leuke tijden. Maar het Internet is explosief gegroeid sinds die pioniersdagen. Om iets te kunnen vinden op het Internet heb je een kwalitatief goede zoekmachine nodig. En dat kost geld. Het toeval wil dat Google de intelligentie in de boardroom had om de gebruiker iets gratis aan te bieden waar via de achterdeur verschrikkelijk veel geld mee kan worden verdient zodat de zoekmachine steeds beter kan worden – en ja, die privé jet wordt er ook van betaald maar daar heb ik geen problemen mee. Door die investering van Google is er een Internet-landschap ontstaan waarin zoekmachines hun werk kunnen doen én geld kunnen verdienen. Hier maakt iedere andere zoekmachine-aanbieder gretig gebruik van want geloof me, van het bedrag wat die luttele 4% marktaandeel oplevert zou ik al lang op mijn kont aan het strand liggen met een tequila binnen handbereik en de zorgen van morgen een vage herinnering.

100 gram

Het gedachte-experiment is mislukt. Ik ben op een zijspoor geraakt en heb het stukje hopeloos laten verzanden in cijfers, privé jets en konten op stranden. Dit komt omdat ik mij het Internet gewoon niet voor kan stellen zonder Google. For better or for worse, good or evil, Google is gewoon het Internet voor mij. En te oordelen naar het marktaandeel, geldt dit voor meer mensen. De EU kan briefjes schrijven tot ze een ons wegen – sorry, 100 gram – maar Google verbiedt niemand te concurreren en als je het dus niet eens bent met je rangschikking in Google dan ga je toch gewoon naar de concurrentie? Eigenlijk is zo’n briefje gewoon een verscholen complimentje van de EU aan het adres van Google. En da’s dan toch wel weer vertederend. Wel jammer voor de concurrentie dat ze nog een beetje vast zitten op de zandpaden van het zoeklandschap terwijl Google de verharde weg heeft ontdekt. En dat rijdt nou eenmaal comfortabeler op je reis over het Internet.

0 Shares:
11 comments
  1. Als google vertrekt uit de EU gaan we toch gewoon met zijn allen naar Live en / of Yahoo. Zal alleen echt veel over proxy moeten exporteren om alles daar weer in te richten.

    1. Hoi Jasper,

      Ik begrijp je proxy stukje niet helemaal, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij.

      Wat je eerste opmerking, switchen naar Yahoo of Microsoft Live betreft het volgende:

      In mijn stukje probeerde ik aan te geven dat Google, of je het nu leuk vindt of niet, de grootste en meest actieve speler is op de zoek markt. Yahoo is vooralsnog een winstgevend bedrijf en een van de grootste web mail aanbieders ter wereld (veel groter dan Gmail bijvoorbeeld). Toch is Yahoo een bedrijf in de problemen. Ze hebben veel management wissels gehad en ze lijken hun richting volledig kwijt te zijn. Als ik investeerder was zou ik geen geld meer in Yahoo steken. Dit heeft ook invloed op hun R&D en dus groeit hun zoekmachine nauwelijks meer in functionaliteit. Zeker niet vergeleken bij Google. De laatste cijfers (Comcast, maart 2010) geven ook aan dat Yahoo steeds verder wegzakt in plaats van groeit.

      Live search bestaat volgens mij niet meer en is Bing geworden, maar naamswijzigingen daar gelaten, heeft Microsoft met Bing een mooie zoek machine op de markt gezet. Maar als ik aan het schrijven ben en snel wat informatie nodig heb, zit ik niet te wachten op mooie plaatjes. Ik wil snel iets opzoeken en dan weer verder. Daarin is Google toch echt de betere. Lees overigens dit stukje (ironisch genoeg op het blog van Cuil, een andere zoek machine). Daaruit blijkt dat hoewel Bing een goede search engine is, ze nog veel werk te doen hebben.

      En daar zit 'm nu net de kneep: R&D! Hoeveel ontwikkelingstijd en geld steken de concurrenten in hun product en in hoeverre kunnen ze daarmee Google de loef afsteken? De toekomst zal het uitwijzen maar ik geef Google voorlopig de beste kansen.

      Dan is er nog het feit dat Google een enorme berg software en sites gratis aanbiedt. Deze software en sites geven Google een meerwaarde waar geen enkele andere search engine aan kan tippen. Even uit m'n hoofd: Docs, Maps, Picasa, YouTube, Blogger, Gmail, Android, Reader, Adsense, Analytics. Allemaal services die de concurrent of niet heeft of in bijna onbruikbare vorm of betaald.

      Als je online zaken doet, is het vertrek van Google een regelrechte ramp, want Google is de belangrijkste zoek machine wereldwijd en als jou bedrijf niet te vinden is op Google (i.e. een lage ranking heeft) dan kun je je Internet zaak wel sluiten.

      Google's vertrek uit een land, betekent meer dan alleen een zoek machine minder. Er gaat een belangrijk deel van de functionaliteit van het Internet mee.

      Henk

      1. Beste Henk

        Een proxy is (o.a.) een tool om informatie te verzamelen uit een land waar je op basis van je eigen IP geen toegang toe hebt. Dus mocht google zich uit nederland terugtrekken. Dan is Google nog steeds door een proxy te bereiken. Op deze wijze is het nu mogelijk om Hulu.com en de BBC Iplayer te kijken vanuit Nederland.

        Echter zal je als consument niet overal een proxy tot je beschikking hebben (te school, werk, vrienden, mobiel, etc). Vandaar dat ik vermoedde dat andere netwerken zouden groeien.

        Persoonlijk zou ik dit aanpakken door mijn agenda, docs en email te exporteren vanuit google om over te stappen op een andere variant. Op deze wijze zal de markt verschuiven naar andere spelers. Hierbij is ook van belang dat alle niet technische consumenten al in een eerder stadium op advies van consumenten organisaties de overstap zullen maken naar andere services. Alle mensen ''die iets weten van IT'' zullen door familie en vrienden worden benaderd worden om de migratie in te zetten.

        Met deze migratie van platformen door consumenten zullen de adverteerders vanzelf volgen, aangezien hun doelgroep zich verplaatst. Hoe groet het R&D monster Google ook is, het word nog steeds op basis van die locale adverteerder verdiend (Adwords Program).

        De zakelijke diensten van google (Google Sites, Docs, Analytics, Network Monitor Tools, Datawarehousing, Etc.) zullen allen worden verruilt voor services binnen bereik van zowel consument als bedrijf. Hierdoor verschuiven dus ook de R&D mogelijkheden naar lokale of andere internationale bedrijven. Dit zal o.a. een versplintering van de markt opleveren. Maar heeft waarschijnlijk ook een grote lincentiestrijd tot gevolg, voor het uitgeven van diensten binnen een bepaald afgebakend gebied. Waarschijnlijk zullen de Googles uit de US proberen via allerlei constructies proberen de bijvoorbeeld de Europese interne markt te beïnvloeden, aangezien we hier praten over een bovenmodaal verdienende markt met meer consumenten met een internetverbinding (met bandbreedte) als in de US alleen.

        *

        Even op jou lijstje wat alternatieven bedacht:

        Docs > OpenOffice – Sun Microsystems – US / Live Docs – Y! en Microsoft,

        Maps > Bing – Microsoft / Y! – US, Teleadlas – NL,

        Picasa > Flickr – Yahoo en Microsoft – US,

        YouTube > Baidu Video – China,

        Blogger > op een True Tuesday van marketingfacts werd een interview gehouden met een blogframe verkoper, kan em niet vinden, maar hier is de link van True Tuesdays – http://bit.ly/a1t6hh, dit werd onder andere in NL geexploiteerd door Ilse Media,

        Gmail > Y!mail – grootste in de US, LiveMail – beiden Microsoft en Yahoo, AOL – US provider)

        Android > Open Source ontwikkelplatform > kan ook bij SUN (U.S) / IBM (U.S.) / INTEL (Israel) / BAIDU (China) plaatsvinden / Facebook (US) / Sourceforge (US) – hier is overal een crowd beschikbaar, plus kapitaal.

        Reader > Ben niet into readers, maar er zijn vast locale jongens, daarnaast hebben browsers het ingebakken > Mozilla Foundation – US, plus opensource, IE8 – MS / Y! – US – Opera – Noors > en het patent op RSS zit bij Facebook,

        Adsense > Ilse Media – NL / Telegraaf Media Groep – NL,

        Analytics > onestat – NL.

        Google Sites > Vele Hostingjongens… de lijst is eindeloos

        Orkut > zie hier wie waar groot zijn – http://bit.ly/bUm0PS

        *

        Daarnaast zijn er nog wel wat investeringsvehicles die kunnen groeien > vanuit de US / India / Malysie / Indonesië / China

        / Rusland

        *

        Mvg

        Jasper

  2. Hoi Jasper,

    Ik begreep wat een proxy is (meer dan 20 jaar in de IT heeft me dat wel geleerd ;-) ), ik begreep alleen het verband met mijn stukje niet maar nu wel (was wat 'slow in the uptake'). Inderdaad: Google zou via proxy te bereiken zijn. Al zijn mijn ervaringen met proxy servers nu niet echt 'smooth' te noemen.

    Wat je lijst alternatieven betreft: helmaal goed en voor veel mensen bruikbaar, maar veelal met lokale binding of zorgend voor versplintering. Daarbij heb ik ervaring met een aantal van hen en laat ik nu in alle gevallen organisch bij de Google variant terecht gekomen zijn. En nee niet omdat ik een Google-fan ben want dat ben ik niet. De eenvoud en pure functionaliteit van de Google versies komt mijn productiviteit ten goede. Daarbij komt in veel gevallen dat de Google versie meer open is dan de concurrent (kijk ook op: http://www.dataliberation.org/).

    Jou idee van marktverplaatsing door adverteerders die de gebruiker volgen is zeker reëel maar dat heeft tijd nodig. Als Google zich plotseling zou terugtrekken uit EU/Nederland, zal er een vacuum ontstaan waar maar niet zo een oplossing voor is. R&D neemt tijd, net als het verzamelen van data.

    Bovendien is de wereld steeds kleiner aan het worden. Locale services zijn nu nog leuk maar verliezen steeds meer hun waarde in een globale wereld. Ik schrijf op mijn blog in het Engels en merk dat mijn bezoekers uit de hele wereld komen (hoofdzkelijk US en UK). Die zitten niet te wachten op een advertentie van de Ilse media groep over een bedrijf wat diensten levert op de Nederlandse markt. Die 'willen' een voor hun locaal relevante advertentie. Die kan alleen een internationale aanbieder bieden. Misschien dat Google daarmee voor mij belangrijker is dan voor een zuiver Nederlandse markt geörienteerde web werker. Dat het tracken van die ad dan weer gekoppeld is met hun Analytics software is voor mij alleen maar handig. Door versplintering zou ik weer data zelf moeten vergelijken en analyseren.

    Dat Google niet tot het einde der dagen deze hegemonie zal volhouden is ook zeer waarschijnlijk. Veranderingen en verschuivingen zullen er altijd zijn. Indonesië en China zijn grote markten die snel groeien. Die zullen op een gegeven moment buiten hun grenzen reiken en hun stempel op het internationale Internet drukken en daardoor zal de balans weer verschuiven. Daarbij zullen de door jou aangegeven investeerders een belangrijke rol spelen want aangezien Google een hoge boom is, zijn er genoeg bedrijven die voor een storm willen zorgen om die boom een beetje in te korten.

    Mvg

    Henk

  3. Lees altijd met veel plezier de posts op deze leuke site, maar dit verhaal.. mag er even een redacteur overheen? Het on juiste spatie gebruik is slecht te ver dragen!

    1. O.K. heb er twee verbeterd. 'Allang' -> 'Al lang' en 'hand bereik' -> 'handbereik'. Zag er zo gauw niet meer. Als je er meer hebt, ik verbeter ze graag. Het gebeurt wel eens dat de spatiëring wat door elkaar gaat lopen in mijn hoofd als ik achter elkaar in het Engels en in het Nederlands schrijf.

  4. Dag Henk,

    Sorry – wellicht ook een tic van mij, om hier zo op te letten!

    Spaties teveel staan nog in:

    gedachte-experiment

    zoekresultaten

    concurrentiegronden

    eenieder

    privéjet

    zoekveld

    presentatiesoftware

    emailserver

    pioniersdagen

    De Engelse invloed maakt keuze voor spatie/geen spatie in woorden als webmastertools en Google-rangorde inderdaad lastig, maar bij een vernederlandst woord als emailserver zou ik zeker voor spatieloos gaan. Verder leuke observatie trouwens, van het verkapte EU-compliment aan Google ;-)

    groeten

    Merel

    1. Hoi Merel,

      Heb ze verbeterd.

      Overigens bedoelde ik met spatiëring en engels niet zozeer de leenwoorden. Ik bedoel eigenlijk dat ik meer in het Engels schrijf dan in het Nederlands. ook lezen doe ik eigenlijk uitsluitend in het Engels. Vandaar dat ik het Nederlandse woordbeeld zo af en toe een beetje kwijt ben, vooral als ik net een stukje in het Engels heb geschreven, zoals bij deze het geval was.

      Dat is geen excuus natuurlijk maar wel een oorzaak. Gelukkig heeft Contentgirls.nl oplettende lezers ;-) Bedankt dus!

      Groeten,

      Henk

Comments are closed.

Dit artikel is 3.818 keer gelezen