In het vorige deel hebben we gekeken naar een aantal mogelijkheden die we hebben met het social web. In dit deel  gaan we een start maken met het kiezen van wat we dan gaan doen.

Dat doen we gebaseerd op wat we willen bereiken. Het is in dit artikel natuurlijk niet mogelijk om daar een generiek verhaal bij op te hangen. Maar een voorbeeld doet wonderen.

Doelstelling: Call-reductie
Je telefonische helpdesk loopt over van de telefoontjes. De bemensing is duur en opleidingskosten rijzen de pan uit. Wat kan het social web voor je betekenen?

  • De eerste stap is om naar je eigen toko te kijken. Sluit de informatie die je biedt op je website wel aan bij de informatiebehoefte van je klant en kan je klant de benodigde informatie gemakkelijk vinden?
  • Stap 2 is ervoor zorgen dat je processen op orde zijn. Als je medewerkers elke dag dezelfde vraag krijgen, is het misschien handig om het antwoord op die vraag via je website te ontsluiten.
  • Is dat alles op orde? Dan lijkt hier webcare de oplossing. Help je klanten online en live aan een antwoord op hun klantvragen.
  • Nu moet je nog kiezen waar je dat gaat doen. Dat hangt weer af van waar je doelgroep uithangt. Is dat op het forum van Radar of vooral op Twitter. Webcare bieden op een plek die je doelgroep niet trekt is zinloos.

Doelstelling: verbeteren merkbeleving/ verkoop – nog een voorbeeld
Je verkoopt hypotheken. Het koopproces bij hypotheken is lang en gaat gepaard met een grote informatiebehoefte. De meeste mensen kopen niet erg vaak een huis, daarbij veranderen de regels nogal eens. In de meeste gevallen is de potentiële klant allang bezig met het kopen van een huis, voordat ze bij jou terechtkomen. Mensen worden nou eenmaal niet op maandag wakker en besluiten nog vóór 11’en een huis te kopen om dan nog vóór 5 uur de hypotheek rond te hebben.

Je kunt er in dit geval bijvoorbeeld voor kiezen om een blog te starten met artikelen over het kopen en verkopen van huizen. Door relevante, waardevolle informatie te delen haal je potentiële klanten in een veel eerder stadium naar je toe. Maak daarbij duidelijk dat jij de bron bent van deze informatie en waak ervoor dat je geen producten gaat pushen maar juist wel zo onafhankelijk mogelijke informatie biedt en de kans is groot dat bezoekers op het moment dat ze een keuze gaan maken weer aan jou denken.

Doelstelling: arbeidsmarkt communicatie
Je wilt graag dat je zichtbaar bent – en in positieve zin – voor potentiële werknemers. Bij jou werken is spannend, interessant en sexy. Op dit moment plaats je vacatures op Monsterboard. Je wilt graag gebruik maken van het social web om je vacatures neer te zetten.

LinkedIn is een social site die zich richt op de zakelijke kant van de sociale mens. Leden maken een profiel aan met daarin hun werkverleden en huidige activiteiten. Daarnaast is het mogelijk om groepen aan te maken, zowel door individuele leden als door bedrijven.

Je kiest ervoor om een groep aan te maken voor je bedrijf en gaat in die groep het gesprek aan met potentiële werknemers over kwesties die jouw bedrijf raken. In de groep plaats je nieuws, links naar filmpjes (reclames, je CEO die spreekt etc.) en natuurlijk ook vacatures.

Hiermee ga je naar de plek waar je doelgroep aanwezig is en bied je hen de ruimte om met je in gesprek te gaan zonder dat er meteen sprake is van een arbeidsrelatie.

Doelstelling: thought leadership
Je wilt dat jij de goto-naam wordt in jouw branche. Dat mensen jouw merk sterk(er) gaan associëren met een (gerelateerd) onderwerp. Je bent bijvoorbeeld een bank en wil dat mensen jouw merk associëren met maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Je start een blog met tips over geldzaken. Vanuit je bedrijf laat je interne experts artikelen schrijven en daarmee kennis delen met de lezers van je blog. Je maakt op je blog duidelijk dat dit alles mogelijk wordt gemaakt door jouw bedrijf/merk.
Op deze manier kun je aan verschillende doelstellingen, verschillende oplossingen hangen. Heb jij mooie voorbeelden? Dan lees ik ze graag.

Andere delen uit deze serie

0 Shares:
Dit artikel is 3.279 keer gelezen