Het heeft even geduurd voordat je zover was. Bedenken wat en hoe en wie en waarom kost nou eenmaal tijd. Maar na al het gedub. Na nachtenlang te hebben gezweet op je WordPress, Joomla of misschien Pivot site staat het geheel eindelijk live.

Natuurlijk heb je ook Google analytics draaien op je website zodat je precies weet wie er allemaal langs komt. Maar de grafiekjes blijven hopeloos steken bij een man of 5 per dag. En die zijn ook meteen weer weg. Dikke kans dat die bezoekers bestaan uit je opa, oma en je favoriete tantes. Dat schiet niet op. Hoe krijg je nou meer bezoekers naar je website? We zetten een paar tips op een rij.

Bied goede content

U zegt duh? Ik zeg duh! Ja het spreekt voor zich, maar toch is het goed om  nog maar even te benadrukken. Het web staat vól met pagina na pagina gevuld met de hartekreten van deze en gene. En ook zakelijk gezien is het aantal bedrijven dat nog geen website heeft minimaal. Het grote verschil tussen al die sites? Kwaliteit! Zorg er dus voor dat als je een blog hebt, dat je interessante artikelen hebt (jij weet wat voor jouw veld interessant is) met een frisse invalshoek. Dat als je een zakelijk website hebt, dat je teksten netjes, goed en leesbaar zijn en het liefst een beetje origineel. Voor een goed verhaal maken mensen tijd vrij. Van een slecht verhaal gaan ze weer terug naar Google, op zoek naar wat beters.

Zorg dat je content makkelijk te delen is

Content wordt tegenwoordig op alle mogelijke manieren gedeeld. Links via Delicious of bijvoorbeeld Twitter, filmpjes via YouTube, foto’s via Flickr – en van die netwerken weer verder op andere netwerken en terug. Dat wens je je eigen content ook toe: een lang leven op al die netwerken. Maak het de lezers van je site dan ook zo gemakkelijk mogelijk om jouw artikelen (of producten) te delen. Bied ze een deel-knop naar de belangrijkste social netwerken. Voor de meeste weblogs geldt dat je zo’n set knoppen in de vorm van een plugin kunt toevoegen aan elk artikel. Heb je een statische website, dan kun je hier lezen hoe je zo’n sharing knop bij je content kunt plaatsen. Heb je geen idee waar ik het nu over heb? Check dit plaatje. Knoppen van dit type vind je over het hele web naast of onder de content.

Zorg dat je site SEO-savvy is

SEO staat voor Search Engine Optimization. Oftewel het optimaliseren van je website voor zoekmachines. De meeste mensen starten hun bezoek op het web met een zoekmachine. Het is dus belangrijk dat je ook via deze zoekmachines te vinden bent.  Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit in elk geval twee hele belangrijke onderdelen: techniek en content.

Techniek

Techniek is misschien een wat zwaar woord, maar je moet er in elk geval voor zorgen dat een aantal zaken op je site technisch gezien in orde zijn. Denk daarbij aan SEO-friendly URL’s. Wat? De adressen van je pagina’s moeten zo worden opgebouwd dat zoekmachines kunnen bepalen waar ze over gaan. Een voorbeeld: www.jouwdomein.nl/1233-464654.html vertelt niet waar die specifieke pagina over gaat. Terwijl www.jouwdomein.nl/neem-contact-op.html dat wel doet. Zorg er dan ook voor dat jouw CMS adressen genereert die begrijpelijk zijn.

Er zijn nog veel meer zaken die technisch op orde moeten zijn. Ben je een SEO-beginner, dan kun je op deze site (Engels) over wat basics lezen. Ben je gevorderd, maar wil je meer leren, bezoek dan deze website (Nederlands).

Content

Het tweede belangrijke element van SEO is de content. Je teksten moeten ook geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Ik zeg zoekmachines, maar ik bedoel Google. Deze zoekgigant heeft in Nederland een marktaandeel van bijna 100%. Zoekmachineoptimalisatie doe je dus vooral voor Google als het een Nederlandstalige website betreft. Je content optimaliseren voor Google bestaat uit veel onderdelen. In de cursus contentcreatie schreven we er al over, lees daar vooral meer.

Maar in essentie komt het neer op één ding: relevantie. En Google’s ingewikkelde formule om te bepalen hoe relevant jouw pagina is, moet kunnen “snappen” waar jouw pagina over gaat. Zorg er dan ook voor dat je pagina’s of artikelen een duidelijk onderwerp hebben en dat dit onderwerp in de tekst regelmatig terugkomt. Vooral in relevante teksten zoals je tussenkopjes, links en dikgedrukte teksten.  Pas wel op dat je niet alleen voor Google gaat schrijven. Het zijn vooral je bezoekers die je teksten moeten begrijpen.

SEO is een onderwerp op zichzelf en een uitgebreid onderwerp ook nog. Wil je goed gevonden in de zoekmachines, dan moet je een combinatie van een hele hoop zaken goed doen. En om dat te kunnen doen zal je je erin moeten verdiepen. Wat je net gelezen hebt stelt je hopelijk in staat om de basis in elk geval op orde te krijgen.

Update je site regelmatig

Verouderde content is killing. Ten eerste geeft het mensen geen reden om je site meer dan een maal te bezoeken. Ten tweede houdt Google van de heerlijke lucht van verse content. Want nieuwe content is relevantere content. Heb je een statische site, dan wordt het lastig om je site al te vaak te vernieuwen. Je welkomstpraatje verandert nou eenmaal niet zo vaak. Het is dan ook een heel goed idee om zelfs aan je zakelijke website een blog toe te voegen. Google is gék op blogs omdat de content zo vaak wordt vernieuwd. En bezoekers zijn – mits je iets interessants te vertellen hebt – ook best enthousiast over blogs.

Bied een nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een hele goede manier om je bezoekers aan je te binden en natuurlijk om een mailbestand op te bouwen en je lezers per mail aan je website te herinneren of iets aan te bieden. Je hoeft die nieuwsbrief niet dagelijks (liever niet), wekelijks of zelfs maandelijks te versturen. Zelfs 1 of 2 keer per jaar kan voldoende zijn. Maar het is zonde om al die bezoekers te laten verdwijnen zonder dat je een manier hebt om ze weer te contacten.

Word een social media magnaat

Je kunt wachten tot je lezers jouw content op sociale netwerken delen, je kunt het ook zelf doen.  Maak op de voor jou relevante netwerken een account aan (zoals Twitter, Facebook, Hyves etc.). Wat relevant is, bepaal je door het bepalen van je doelgroep en dan te onderzoeken waar die uithangen online. Als dat eenmaal duidelijk is en je hebt je aangemeld bij die netwerken, zorg er dan voor dat je vrienden maakt of gevolgd wordt. Je kunt nieuwe blogs, websites, producten dan delen met al die vrienden. Pas wel op dat je communicatie op die netwerken niet alleen maar uit reclame bestaat. De kans dat je veel vrienden maakt als je de hele dag als een gebroken plaat roept “kijk hier”, “koop dit”, “lees hier” – is bijzonder klein. Op Contentgirls verschenen eerder al een heleboel artikelen over Social Media. Check ze hier.

Link ál je webplekken naar je website

Je hebt een Twitterpagina, een Facebookpagina, een Googlepagina, een ondertekening in je email, een LinkedInpagina etc. etc.  Zorg ervoor dat je je weblog of andere website overal linkt. Heel logisch, maar vaak vergeten.

Maak kennis met de buren

Vrienden maken is moeilijk als je je de hele tijd in je huis verstopt. Je zal er af en toe op uit moeten gaan en je gezicht in de buurt moeten laten zien als je wilt dat mensen ook bij jou op bezoek komen. Bezoek de weblogs van anderen en  laat even weten dat je langs bent geweest: laat dus een reactie achter. Je kunt dan meestal een link naar je site achterlaten en door zelf te investeren, krijg je ook weer aandacht terug voor jouw website.

Goed, dat waren wat tips. Ik ben benieuwd, wat doe jij om meer bezoekers naar je website te krijgen?

0 Shares:
5 comments
  1. De info die je op jouw site geeft is goed, duidelijk en relevant. Geen moeilijke of onbegrijpelijke termen, maar heldere taal.

    Mijn inspiratie, om eindelijk wat meer met mijn site te doen, wordt hier gevoed op een positieve manier.

    Ik blijf deze site absoluut volgen,

    groetjes,

    Karen Voshol

  2. Ik zie dat ik een jaar geleden al heb gereageerd. Nog steeds gebruik ik de informatie en kom steeds terug om nog meer te leren. Tks

Comments are closed.

Dit artikel is 4.300 keer gelezen