Internettende mannen nemen meer online diensten af, kopen en verkopen vaker producten op bijvoorbeeld Marktplaats en maken (daardoor) meer gebruik van betalingsmiddelen als Ideal en creditcards dan vrouwen, zo blijkt uit Breedband en de Gebruiker IV. In vergelijking met mannen, kopen vrouwen vaker artikelen in 2007 in een winkel. Daarnaast kopen meer vrouwen offline dan online. Dit geldt voor alle genoemde producttypen in het onderzoek, van boeken en muziek tot hardware en kleding.

Meer mannen dan vrouwen oriënteren zich online en schaffen ook meer producten online aan, vooral computer hardware (41,6% van de mannen koopt dit online tegenover 15,0% van de vrouwen) en consumenten elektronica (44,1%, tegenover 22,2% van de vrouwen). Vrouwen kopen online weer meer kleding (27,8% tegenover 18,1% van de mannen) en boeken (53.2% tegenover 42.7% van de mannen).

Bloggen, chatten, downloaden en gamen
Wat zijn nog meer verschillen in internetgebruik tussen mannen en vrouwen? Vrouwen gebruiken internet niet vaker als communicatiemiddel dan de mannen, zo blijkt uit het Breedband en de Gebruiker IV. Sterker nog, in 2007 oriënteren mannen zich meer op producten, maken meer mannen dan vrouwen (79,3% tegen 64,7%) gebruik van meningen en recensies van producten, nemen meer diensten en producten online af en geven (daardoor) vaker reacties op vergelijkingssites voor producten en prijzen (43,3% van de mannen doet dit tegenover 31,0% van de vrouwen). Mannen zijn actiever op eigen weblogs en die van anderen. Het gebruik van email en activiteiten op community sites verschilt niet veel tussen mannen en vrouwen. Vrouwen chatten iets vaker dan mannen (57,1% van de vrouwen tegenover 51,4% van de mannen).

Andere grote verschillen tussen mannen en vrouwen zitten vooral in het gebruik van internet als entertainmenttoepassing. Tweemaal zoveel mannen als vrouwen downloaden films en verspreiden deze. Ruim 60% van de mannen bekijkt streams van beeld en geluiduitzendingen, tegenover een kleine 40% van de vrouwelijke internettende Nederlander. Bijna de helft van de vrouwen speelt online games (45,1%), bij de mannen is dit ruim 30%.

De verschillen in 2010
Hoe staat het met de man-vrouw verhoudingen in 2010? In twee jaar tijd heeft mobiel internet een enorme vlucht genomen, is twitteren door bezoekers van het Onze Taalcongres gekozen tot woord van het jaar 2009 (op de internetsite van Van Dale was dit ontvrienden) en kreeg Facebook een Nederlandse versie. De tijden zijn veranderd en de bovenstaande verhoudingen waarschijnlijk ook. Wat doen vrouwen en mannen in 2010 op internet, welke online content consumeren ze en welke content produceren ze?

De vragenlijst staat online en we roepen iedereen op om deze in te vullen. Deelnemers maken kans op een Flip videocamera’s (Video Ultra HD). De vragenlijst loopt tot eind januari.

In februari wordt gestart met het dagboekonderzoek en met gebruikersbijeenkomsten. In het dagboekonderzoek krijgen geïnteresseerden elke dag een stelling of een vraag voorgelegd, bij de gebruikersbijeenkomst gaan internetgebruikers de discussie met elkaar aan. Op deze wijze zoekt Breedband en de Gebruiker verder naar de betekenis die internetgebruikers geven aan internet. De resultaten van het onderzoek worden in april 2010 publiek bekend gemaakt, onder andere op www.breedbandgebruiker.nl.

Doe mee
Stel het niet uit, maar vul de vragenlijst meteen in en maak kans op een van de Flip videocamera’s!

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 4.022 keer gelezen