Interne communicatie: anders en heel eerlijk gezegd komt het neer op de vraag: hoe val ik mijn personeel op de minst vervelende manier lastig met het ‘opdringen’ van onze missie, visie en doelstellingen? We kennen allemaal de reguliere wegen om de – naar eigen zeggen – weinig gemotiveerde en overwerkte medewerker te bereiken; intranet, memo’s, personeelsbladen, nieuwsbrieven. Ofwel: leesvoer, heel veel leesvoer…

 

De essentie

Even terug naar de essentie van communicatie. De dikke Van Dale zegt hier alleen over: het uitwisselen van informatie. Maar we weten allemaal dat communicatie interactief en aantrekkelijk moet zijn om het optimale effect te bereiken. We noemen Hyves, Youtube en Twitter. Allemaal zeer populair. Ook weten we dat communicatie uit een verbaal (woorden, letters of symbolen) en non-verbaal (J) aspect bestaat.

We weten dus al veel, maar waarom kiezen we er dan nog steeds voor om voornamelijk verbaal (lees: geschreven) en dus visueel onaantrekkelijk eenrichtingsverkeer te gebruiken in onze interne (maar ook externe) communicatie?

Feitjes

Feit: Je onthoudt 10% van wat je leest, 20% van wat je hoort en 50% van wat je hoort en ziet. Tien procent van wat je leest… Uit onderzoek blijkt dat slechts 37 procent van de werknemers het héle personeelsblad uitleest (bron: Radboud Universiteit). Een simpel rekensommetje leert ons dus dat je optimale bereik met een personeelsblad 3,7 procent is…

Niet echt spannend dus. Maar wat hebben we nu nodig om richting die 50 procent te gaan? “Wat je hoort en wat je ziet”… Welnu, zomaar een idee: video. Of beter nog: interactieve video. Het heeft alles in zich: verbaal, non-verbaal, die fantastische 50% én is ook nog eens veel aantrekkelijker dan alleen wat tekst op papier of beeldscherm. De enorme stijging van internationale uitgaven aan (online) video in de afgelopen jaren (met een verwachte verzevenvoudiging in 2013!) lijkt dit te bevestigen.

Maar hoe maken we video nou aantrekkelijk? Antwoord: Inside Out! Weer zo’n term. Maar het werkt wel.

Verrassing

Niet de zoveelste memo of nieuwsbrief (opgemaakt in Word…) in je mailbox, maar in plaats daarvan een persoonlijke en ludieke videonieuwjaarsboodschap van de directeur, bijvoorbeeld in de rol van een medewerker zoals de conciërge. Dit zijn bij uitstek ideale gelegenheden om op video vast te leggen wie die grappige, ontroerende of meegaande mens achter de baas is. Maar ook de secretaresse, teamleider of financieel manager worden niet vergeten en krijgen ook hún ‘moment of fame’. Er is geen sterker middel om een medewerker positief te motiveren dan door, bij het opstarten van de computer, hem of haar met een energiek en enerverend videoproject te verassen.

Men zal zich door deze ludieke en snelle (!) manier van communiceren meer dan ooit betrokken voelen bij de organisatie (internal branding). Het creëert tevens een “buzz” op de werkvloer, waardoor het team een sterker team wordt en het personeel graag voor je – blijft – werken. Sterker nog: zelfs je klanten zullen de enthousiastere werknemers gaan opmerken…

En de kosten? Vervang al die tijdrovende tiep-uren door een productie van een dag en je komt op hetzelfde uit. En misschien nog wel leuker om te doen ook… Inside Out!

 

Auteur – Erik Gerbrands, Marketingcommunicatiemedewerker bij:

Imagine People – www.imaginepeople.nl & twitter.com/ImaginePeople

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 5.137 keer gelezen