De overheid voert een OV-chippas in. Voor mij als sporadisch en verstrooid treinreiziger gaat dit een probleem worden. Zoals zo vaak wanneer een overheid en een groot, log bedrijf als de NS de mogelijkheden van het computer tijdperk omhelzen, lijkt het motto te zijn: hoe maak ik het de klant zo lastig mogelijk.

procedure

Dit is namelijk de procedure volgens de chipkaart site: ik koop een OV-chipkaart. Die laad ik op, er op lettend dat het instaptarief van € 20,00 er minimaal op staat. Dat instaptarief is een soort borg. Als klant van de NS ben ik namelijk eerst en vooral een potentieel zwartrijder en pas daarna, ver daarna zo lijkt het, een klant.

uit-checken

Bij het instappen houd ik het kaartje bij een speciaal paaltje en ik mag instappen. Op de bestemming aangekomen houd ik weer het kaartje voor het paaltje en het instaptarief wordt teruggestort minus de kosten voor de gereisde kilometers. Vergeet ik uit te checken dan ben ik de €20,00 kwijt. Dat gaat het reizen voor een verstrooid iemand als ik erg duur maken. Voor iemand met een abonnement geldt dezelfde procedure minus het aanvullen van het saldo op het kaartje, er staat immers een abonnement op.

kierewiet

Ons dichtstbijzijnde station is Ede-Wageningen. Dit station heeft een regio functie en bedient zowel heel veel studenten (Wageningen UR) als vele forenzen. In de ochtend en avondspits is het een gedrang van jewelste op station Ede-Wageningen. Drommen mensen gaan zowel naar als van de treinen aangezien er veel mensen in Ede en Wageningen komen werken en studeren terwijl veel anderen juist Ede en Wageningen verlaten om datzelfde te doen. Hoeveel paaltjes denk je dat er staan om in en uit te checken? Tien? Acht? Vijf is al krap, toch? Nee, het kan krapper: er staat er maar één. Ik zie de wanorde al voor me en verwacht rijen van enkele kilometers in de spits. Ik denk dat ik een stoeltje bij het station ga zetten en me ga zitten verkneukelen om de onzinnigheid die zich daar gaat afspelen. Je moet hier gewoon de humor van inzien anders wordt je kierewiet!

hekje

Ik heb de site van de OV-chipkaart meerdere keren gelezen om te kijken of abonnementhouders, de meerderheid van de drommen op Ede-Wageningen, inderdaad het kaartje voor het paaltje moeten houden. Het lijkt te moeten. Nu noemen ze daar iets van een hekje dat open gaat, om het hekje te openen moet je de kaart voor het paaltje houden, abo of niet. Dat hekje hebben we hier in de provincie niet, dus misschien dat een abonnementhouder zo door kan lopen, of heeft deze dan een probleem op het aankomststation?

hacken

Ik, die op saldo reis of een enkeltje koop, moet wel door de massa heen worstelen om bij dat ene paaltje te komen. Of ik neem het risico en reis zwart. Misschien kom ik dan op de bestemming het station niet meer af omdat daar wel een hekje staat maar als dat ook een ‘provincie stationnetje’ is kan ik de gok wagen. Kortom, dit systeem, wat zwart rijden moest tegen gaan werkt op dat front gewoon maar heel matig. Bovendien, de studenten wereld is heel slim. Hoe lang denk je dat het duurt voor een student informatica voor zijn eigen gemak even een hack schrijft voor deze chipkaart. En hoe lang denk je dat het duurt tot deze hack via het Internet de manier wordt om je OV-chipkaart op te laden? Het prototype was al ge-hacked voor het goed en wel de fabriek verliet.

parkeermeter

Als ik dat allemaal van afstand bekijk dan wordt een treinreis een zeer onaangename ervaring voor een sporadisch reiziger als ik. Het kan maar zo zijn dat ik de auto wat meer ga pakken. Die € 20,00 stop ik dan wel in de parkeermeter. “To hell with the environment,” het zal mijn tijd wel duren. Openbaar vervoer als alternatief voor de auto is weer een stukje minder reëel geworden.

nog een pasje

Wat ik in het kader van dit blog echter niet begrijp is, waarom nu weer een extra pasje. Ik heb er al zoveel. Eén daarvan is bij uitstek geschikt om dit soort betalingen te doen: de chippas. Die is tegenwoordig geïntegreerd in mijn bankpas. Sterker nog, de fietsenstalling op station Ede-Wageningen noordzijde, is alleen nog maar toegankelijk met een chippas. Zonder chippas moet je je fiets buiten laten staan. Dit is de enige stalling die in het weekend en na acht uur open is.

burgerservicenummer

Waarom niet gewoon een kaartlezertje voor de chippas op het station? Waarom moet ik daar nu weer een apart pasje voor kopen? Je zou dit nog veel verder door kunnen voeren. Er is geen enkele technische reden waarom al onze buitendeurse interactie met instanties, banken, winkels, openbaar vervoer, parkeerplaatsen, etc. niet met één pasje gedaan kunnen worden. Koppel al je bankrekeningen aan je burgerservice-nummer, voorheen SOFI-nummer, en zet dit nummer op een pasje met RF technologie. Niks pasje voor een paaltje houden, een radio signaal signaleert automatisch je aankomst. Je fietst de fietsenstalling in, je nummer wordt geregistreerd. Je stapt de trein in, klik, je nummer is geregistreerd. Je stapt de Bijenkorf in, betaald met je burgerservice-pasje. Je stapt de bus in, wederom het pasje doet de betalingen. De hele dag heb je maar één pasje nodig gehad en je hebt het alleen in de Bijenkorf uit je tas hoeven halen.

big brother

Een bijkomend voordeel voor de overheid is dat je met zo’n pasje een prachtig Big Brother surveillance systeem hebt. Iedere burger kan zo tot in detail in de gaten worden gehouden. Bovendien kunnen ze die gegevens dan weer verkopen aan de hoogstbiedende adverteerder die het koopgedrag per persoon kan bijhouden, een soort real world Google. Marketing zoals in de film “Minority Report” kan dan werkelijkheid worden. Dat moet toch een enorme stimulans zijn voor de overheid om zo’n systeem er even door te drukken? Ik kan me, oordelend naar de klungeligheid waarmee de OV-chippas wordt geïntroduceerd, niet voorstellen dat er veel tijd en energie in diepgaand denken hoeft te worden gestoken als je als overheid en NS zoiets doordrukt. Dus ik stel voor dit systeem in januari 2011 te introduceren. Dat moet een haalbare (chip)kaart zijn volgens mij. Erger niet sporen dan dit kan het bijna niet, dunkt me.

P.S. Na nader onderzoek, in het kader van “Ik kan bijna niet geloven dat dit zo klungelig is”, ben ik nog niet veel verder. Het is alleen maar onduidelijker geworden. Moet een abonnementhouder nu wel of geen instaptarief betalen? Geldt het instaptarief ook als ik een enkeltje ‘koop’ (een reisproduct wordt dat genoemd)? Misschien staat het ergens begraven in de FAQ op de site maar om heel eerlijk te zijn: het feit dat dit soort eenvoudige zaken niet duidelijk zijn geeft al aan dat de invoering van de OV-chippas bij de NS niet goed is uitgevoerd. De voorlichting aan de klant schiet schromelijk tekort voor een product dat eigenlijk het reizen zoveel eenvoudiger zou kunnen maken.

0 Shares:
Dit artikel is 2.504 keer gelezen