Heel soms luister ik radio. En nog minder vaak hoor in radioreclame. Maar wat ik dan vaak hoor kromt mijn taaltenen en tergt mijn creatieve grijze massa. Toch minstens de helft van de radiospotjes sluit af met “… dus ga snel naar Website.nl!” Of een variant hierop. Kom op copywriters, dat moet unieker kunnen!

Verwijzen is goed, standaardzinnen minder

Autoradio
Foto: reclame Philips autoradio

Even eerst iets vooraf. Ik ben al heel erg blij voor ons, online specialisten, dat er in radiospotjes tegenwoordig wordt verwezen naar een (corporate of actiematige) website. Zo valt er nog wat te converteren en te meten. Dus niks dan lof voor deze belangrijke stap in crossmediaal denken. However, moet het dan ook meteen zo standaard en saai? Ik zal en kan geen voorbeelden noemen, want die gaan bij mij ene oor in en het andere weer uit, maar kijk zelf eens in Google hoe standaard de ‘ga snel naar Website.nl’ zin is geworden. En zonder het werkwoord ‘gaan’ lijkt het wel nog erger… Tragisch, niet waar?

Rijmen = blijven plakken

Ik snap het wel, heus. Want ik heb vroeger ook geleerd hoe sagen, legenden en hele tragedies al rijmend door troubadours en andere vertellers werden verspreid en in stand gehouden. Onze hersenen vinden rijm nu eenmaal fijn en kunnen daardoor iets wat we horen beter onthouden en reproduceren. En dus tikken we ons helemaal wild om als de wiedeweerga ‘snel naar website.nl’ te gaan. Of toch niet?

Vergelijkbaar met bannerblindheid?

Wanneer je zo’n slogan op de radio hoort, hoor je in feite alleen de rijmwoorden ‘snel’ en ‘punt nl’. Maar wat is de hele domeinnaam eigenlijk? Doordat je al zo doof bent geworden voor het riedeltje ‘snel’-‘punt-nl’, focussen je oren zich niet meer. Vergelijk dit effect met bannerblindheid. Ondanks dat het rijmt, onthoud je het minder goed, simpelweg omdat het niet opvalt. En bovendien is een bedrijf met zo’n standaardslogan gewoon dertien in een dozijn en met zo’n saai merk wil je tegenwoordig niet meer (dood of levend) gevonden worden, toch?

Andere rijmende opties

Nu kom ik, realiseer ik mij, op het punt dat iedereen van mij een oplossing verwacht. Tsja, dat hangt van de opdrachtgever en het product af, maar vooruit, even wat rijmende zinnetjes zo uit de losse pols:
Boek je hotel, op website.nl
Nog steeds vrijgezel? Kijk op website.nl
Je haar in model? Website.nl
Speel het spel op website.nl
Product X bestel je op website.nl
Als je dan toch wilt rijmen in ieder geval. Maar moet je wel rijmen? Want het klinkt wel erg Sinterklaas.

Iemand een beter idee?

Eerlijk gezegd heb ik liever iets nieuws, iets verrassends, iets wat niet rijmt. Hoe dan ook, ik wacht met smart op nieuwe, minder afgezaagde slogans in radiospotjes. Iemand anders nog een leuke suggestie?

0 Shares:
Dit artikel is 3.542 keer gelezen